דרמה: לידה במצב של מוות קליני

(0)
לדרג

אירוע נדיר בביה"ח בילינסון: רופאים ביצעו בהצלחה ניתוח קיסרי ללא הרדמה ביולדת הנמצאת במוות קליני. חייה של היולדת ותינוקה - ניצלו

מאת: מערכת zap doctors

דרמה בחדר לידה: בתהליך מורכב ומשולב הצליחו רופאים בבית החולים בילינסון לבצע ניתוח קיסרי ללא הרדמה ביולדת הנמצאת במוות קליני. תחילת הסיפור ביום שישי האחרון: אישה בת 39 הגיעה לבית החולים בילינסון כשהיא בשבוע ה-41 להריונה. כחלק משגרת הלידה, נפקעו קרומי מי השפיר. רגעים ספורים לאחר הפקיעה החלה היולדת לסבול מקוצר נשימה קיצוני שהחמיר תוך דקות למצב של דום נשימה ודום לב.

בשלב זה, בו היה ברור כי היולדת נמצאת במצב של מוות קליני, החל הצוות בכל פעולות ההחייאה ובו זמנית, בהחלטה דרמטית, בוצע ניתוח קיסרי בהול בחדר הלידה (ולא בחדר ניתוח) לשם חילוץ מיידי של העובר.

התינוקת שנולדה במצב קשה, טופלה במקום ע"י צוות רופאי ילדים והועברה להמשך טיפול ביחידת טיפול נמרץ פגים בבי"ח שניידר. כל התהליכים המקבילים התרחשו תוך דקות ספורות.

לאחר ביצוע ההחייאה, היולדת החלה להראות סימני חיות אך סבלה מהפרעות קרישה שגרמו לדימום קיצוני וקריסה של מערכות רבות בגופה. היא הובהלה לחדר ניתוח הסמוך בכדי לעצור את הדימום.

בחדר ניתוח נכחו מומחים מתחומים רבים, לרבות קרדיולוג שמדד את תפקודי הלב במהלך הניתוח. במהלך הניתוח הצליחו הרופאים לעצור את הדימום המסיבי, תוך שהם נאבקים בשמירה על איזון שאר המדדים (לחץ דם לא יציב, חום גוף ירוד, בעיה לבבית ועוד).

כעבור שלוש שעות, לאחר מאמץ אדיר משותף של צוותי בי"ח לנשים וצוותי טיפול נמרץ, קרדיולוגים ומרדימים, מצבה התייצב והיא הועברה להמשך טיפול למחלקת טיפול נמרץ כללי.

בשבת נותקה ממכונת ההנשמה, התעוררה והחלה לתקשר עם בני משפחתה. מצבה של התינוקת מוגדר טוב, והיא נמצאת בהשגחה בפגייה בבי"ח שניידר.

פרופ' מרק גלזרמן, מנהל בי"ח לנשים, מסביר: "מדובר במקרה שכנראה הוא סיבוך תסחיף מי שפיר, המופיע בין 20 ל-80 אלף לידות, לא ניתן לזיהוי מראש ומלווה ברוב המקרים במות האם, גם כשניתן הטיפול המיטבי.

"בזכות ערנות הצוות הרפואי, האבחנה המהירה, התושייה, קור הרוח והטיפול המקצועי, ניצלו חייה של היולדת והתינוקת. במהלך לידה זו עמדו בפני הצוות הרפואי סוגיות רפואיות קשות בהן נאלצו להכריע במהירות ולהגיע להחלטות דרמטיות ביותר כמו ביצוע ניתוח קיסרי ללא הרדמה ביולדת הנמצאת במוות קליני".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום