סחר באיברים: תמורה לתרומה

(0)
לדרג

טור אישי: התיקון שבוצע בחוק ההשתלות ונועד לצמצם את הסחר באיברים רק מעצים את הבעיה. ד"ר אודי פרישמן מסביר מדוע

מאת: ד"ר אודי פרישמן

חוק ההשתלות שחוקק לאחרונה, מהווה גזר דין מוות למאות החולים בישראל הממתינים להשתלת כליה. החוק מנסה לצמצם את הסחר באיברים, אך רק מחריף את הבעיה ומעודד רפואה שחורה ושוד איברים. מבלי להתחמק מהבעייתיות הכרוכה בסחר באברים, יש לבחון אלטרנטיבות חדשות לפתרון הבעיה.

לאחרונה תוקן חוק ההשתלות האוסר רכישה ומכירה של איברים להשתלה. כפועל יוצא מהחוק, יחוייבו חברות הביטוח לא להחזיר למבוטחיהן כספים עבור השתלות שבוצעו, אלא לאחר שיבררו מהו מקור האיבר המושתל. המפקח על הביטוח הופך הלכה למעשה את חברות הביטוח לזרוע אכיפה של החוק, מהלך שחוקיותו לכשעצמה מוטלת בספק.

השתלות בסתר

כיום חיים בישראל אלפי חולים אשר סובלים ממחלות כליה ומאות המועמדים להשתלת כליה. החוק החדש מונע מרובם לקבל את מבוקשם ודן אותם להתדרדרות בריאותית, ומוות מוקדם. בעיית הסחר באיברים לא נוצרה מכך שאנשים מוכנים לשלם סכומים מאד משמעותיים על מנת לרכוש איברים, אלא מהמנגנונים הנפשעים שנוצרו על מנת לספק להם איברים בדרך לא חוקית אך משתלמת.

המציאות בתחום זה עגומה. התורמים הם לרוב מסכנים חסרי ישע המרומים ומנוצלים על ידי מתווכים. אותם מתווכים גורפים סכומי עתק מהחולים הזקוקים להשתלה. ההשתלות מבוצעות בסתר, בתנאים שלרוב אינם הולמים. הסחר עצמו נעשה ללא כל פיקוח החוק, תוך העלמת הרווחים מרשויות המס. כך נוצרת המוטיבציה לעשיית כסף קל ולכן התחום נשלט ברובו על-ידי העולם התחתון.

צריך לזכור כי אדם בעל כליה אחת יכול עדיין להמשיך לחיות חיים רגילים לחלוטין ומידת הסיכון הבריאותי שהוא לוקח על עצמו קטנה מאוד. לכן, אנשים רבים הנתונים בבעיה מאיימת וחמורה של מחסור במשאבים כספיים מוכנים אפילו לאבד כליה על מנת להרוויח מעט כסף, ולהרוויח בכך את חייהם.

מניעה מוחלטת של תרומת איברים תמורת תגמול גוזרת גם על התורמים ולא רק על החולים, גורל מר. והנה מצא המחוקק הישראלי "פתרון": לטאטא את הבעיה אל מתחת לשטיח, להתעלם ממצוקתם הבלתי אנושית של החולים, אך בעצם להחריף את הבעיה. כלומר, להקטין את ההיצע ובכך לגרום למוטיבציה גדולה של ארגוני הפשע לעסוק בתחום.

הקמת גוף מפקח

שלא יהיו למחוקק אשליות, החוק לא יפסיק את תופעת ההשתלות השחורות, הוא רק יוריד את הסחר באיברים למחתרת, ויעלה דרמטית את המחירים. אי אפשר למנוע מאדם חולה ללכת עד סוף העולם על מנת לנסות ולהציל את חייו. הפתרון - "תרומה בתמורה" להציף את הבעיה אל פני השטח, ולאפשר מכירה וקניה של איברים באופן מפוקח וראוי. כלומר להקים גוף ציבורי בלתי תלוי שאליו יפנו אלו המעוניינים למכור איברים. אותו מוסד יבדוק בצורה מקצועית את יכולתו של התורם לתרום את האיבר, יבדוק אם מבחינה נפשית ובריאותית הוא כשיר למתן התרומה, ואם התרומה נעשית מתוך רצון חופשי ודעה צלולה.

הכליה תמומן, לרבות ניתוח ההשתלה, גם על-ידי הביטוח המשלים וגם בעזרת חברות הביטוח, וכך לא רק העשירים יוכלו ליהנות מסחר מפוקח באיברים, אלא גם כלל אזרחי המדינה. בצורה זו יוסרו באחת כל המניעים השליליים והבעייתיים הכרוכים בסחר האיברים הקיים כיום: הקניה והמכירה יעשו על פי חוק, מחירי האיברים ירדו, המסחר יפוקח תוך שמירה הדוקה על האינטרסים של התורמים והחולים, ייעלמו רווחי העתק ואיתם המתווכים, תיעלם המוטיבציה העזה של גורמים בעולם התחתון לקצור איברים ולסחור בהם, וחיים חדשים ינתנו לאלפי חולים בישראל ומיליוני חולים ברחבי העולם. הפצע המזוהם של סחר האיברים חייב להתנקות. לטאטאו מתחת לשטיח על ידי חוק ההשתלות איננה הדרך הנכונה.

בואו לדבר עם ד"ר אודי פרישמן בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום