ילדים במצוקה: נלחמים בהשמנה

(0)
לדרג

הילד סובל מהשמנת יתר? כדי לעזור לו לרזות המשפחה כולה צריכה להירתם, לשנות תפריט ולהינתק מהטלוויזיה לטובת פעילות גופנית

מאת: מערכת zap doctors

רוני היא ילדה שמנה. היא רק בגן חובה וכבר הילדים שמים לב לכך שהיא שונה מהם ואף דואגים לציין זאת. הוריה מודעים לכך שבתם "קצת מלאה", אך מתעלמים מכך וטוענים שהיא פשוט אוהבת לאכול. כידוע, מלבד העובדה שהשמנה בחברה המודרנית נחשבת לבעיה אסתטית אשר משפיעה על הביטחון העצמי, להשמנת יתר יש גם השלכות על בריאותנו, בעיקר כשמדובר בילדים. מחקר שבוצע במרכז שניידר לרפואת ילדים הראה כי ילדים שמנים נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלות לב וכלי דם. החוקרים מצאו שאצל כמחצית מהילדים המוגדרים כשמנים ערכי לחץ הדם היו גבוהים, כשליש מהם סבלו מרמות שומנים גבוהות בדם, וחלקם סבלו מכבד שומני ומעמידות לאינסולין.

יותר טלוויזיה ופחות פעילות

"ישנה עלייה בהשמנת ילדים עקב שינוי באורח החיים", אומרת ד"ר הדר ירדני, מומחית ברפואת ילדים בקופת חולים לאומית. "בעבר הילד היה מגיע הביתה בצהריים והיה שם מישהו לקדם את פניו ולהגיש לו ארוחה מבושלת. כיום ילדים רבים מגיעים לבית ריק, מכניסים מגשית או אוכל מוכן אחר למיקרו, ואוכלים". כמו-כן, היא מוסיפה, ישנה עלייה רבה בשעות הצפייה בטלוויזיה ובשעות מחשב ופחות פעילות גופנית. לבנות שאינן אוהבות לרקוד או לשחות יש מעט אפשרויות לחוגים של פעילות גופנית.

ד"ר רונית לובצקי, מומחית ברפואת ילדים ומנהלת המרפאה להשמנת יתר של ילדים בבית החולים דנה במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), אומרת כי "15 עד 18 אחוזים מהילדים המתבגרים בישראל הם בעלי משקל עודף על פי עקומות של BMI (עקומת גיל-משקל-גובה). בארצות הברית, לעומת זאת, כ-25% ילדים מתבגרים סובלים ממגפת ההשמנה".

אפשר להתייחס לאורח החיים המודרני כמשפיע על המצב, אולם לדברי ד"ר לובצקי, לילד שהוריו שמנים יש סיכוי גבוה להיות שמן. "אם רק הורה אחד שמן, יש לילד סיכוי של 40% להיות גם שמן, ואם שני הוריו שמנים, הסיכוי שלו להיות כמוהם הוא 75 עד 80 אחוזים". רגע לפני שאתם מרימים ידיים, חשוב לדעת שגם בתוך המצב הנתון והגנטיקה שלנו ושל ילדינו, יש מה לעשות.

תהליך משפחתי

המודעות לנושא אורח חיים בריא עלתה מאוד בשנים האחרונות. ד"ר לובצקי אומרת שההורים היום מודעים לנושא המשקל, לעיתים אפילו מוטרדים מדי שלא בצדק. קשה לעיתים לדעת מתי באמת יש בעיה ולשם כך כדאי לפנות לרופא ילדים ולהתייעץ איתו. כאשר הרופא מתריע שהילד נמצא בעודף משקל, כל המשפחה צריכה להתגייס לטובת הילד. "העניין לא פשוט", אומרת ד"ר ירדני. "צריך לשנות את כל אורח החיים של המשפחה. אני תמיד ממליצה להורים לחשוב על פעילות גופנית משותפת (עוזר גם לזמן איכות) - הליכה, רכיבה על אופניים וכו'. ילדים שמנים מתקשים להשתתף בלפעילות גופנית: בבריכה מתביישים, במשחקי כדור הם האחרונים להיבחר לקבוצה וכו', ולכן פעילות משפחתית יכולה לעזור להם". במקביל לפעילות, כל המשפחה צריכה לשנות את אופי הכלכלה. "לא יתכן שיהיו עוגות, בורקסים, צ'יפס - ולילד השמן יהיה אסור", אומרת ד"ר ירדני. "ההורים הם אלו שקונים את האוכל ולכן הם האחראים על הדיאטה. אם לא יהיה בבית 'אפרופו', לדוגמה, הילד לא יאכל".

ד"ר לובצקי אומרת שהשינוי צריך להיות הדרגתי, והיא שמה דגש גדול על הפעילות הגופנית: "אם פעם היינו אומרים שהילד צריך לעסוק בפעילות גופנית ארבע פעמים בשבוע, היום כבר אומרים שצריך לעסוק בפעילות שעה ביום במצטבר. זה יכול להיות משחקים בחצר של הגן, עלייה במדרגות במקום במעלית ועוד".

אי אפשר לדבר על בעיות משקל אצל ילדים מבלי להתייחס לממתקים - לאן הם נדחקים כשעוברים לתזונה נכונה על מנת לעזור לילד לרדת במשקל? "אי אפשר להגביל לגמרי את אכילת הממתקים", אומרת ד"ר לובצקי. "כאשר הילד נמצא בחוץ עם חברים או במסיבת יום הולדת צריך לזרום איתו ולא לתת לו הרגשה שרק לו אסור, אולם בבית אפשר לעשות בחירה של ממתקים טובים יותר, כמו בייגלה מקמח מלא, פופקורן ואף צלחת פירות מתוקים. ניתן לקנות עוגות ושוקולדים, אבל אם הילד רוצה כל הזמן לאכול, יש להשתמש בחוקים ולהיות בבקרה".

דוגמה אישית של ההורים

כאשר ההורים לא מצליחים לעזור לילד לרדת במשקל, מומלץ לפנות לדיאטנית ולטיפול משפחתי. "היום הטיפול בעודף משקל של ילדים הוא טיפול משפחתי לשינוי אורח חיים", מסבירה ד"ר ירדני. שם הרבה פעמים ההורים מספרים שהם מרגישים תחושת כישלון מכך שהילד שמן והדימוי העצמי שלו נמוך. "קודם כל אנחנו 'מוציאים את ההורים מהצלחת של הילד' מכיוון שהם מתרכזים רק במה וכמה הילד אוכל" מסבירה ד"ר לובצקי. "חשוב שהורים יבינו שאין ארוחות מיוחדות ולא נותנים לילד השמן סנדוויץ' מסוים לבית הספר ולאחיו הרזה סנדוויץ' שונה, אלא משנים את תכולת המקרר וכולם אוכלים באותו סגנון. בנוסף, צריך שיהיה מבחר של דברים לאכול, אבל לא 'צ'יטוס', מרשמלו ושניצל תירס, ולא ג'חנון כל שבת ופיתה בערב, אלא סלט בכל ארוחה ודברים בריאים. להקדיש מחשבה לתזונה המשפחתית".

כאמור, התהליך כולל שינוי של כל המשפחה, מלבד התזונה והפעילות הגופנית: "יש לשמש דוגמה אישית. אל תצפו מהילד לעבור לתזונה נכונה כל עוד אתם לא אוכלים בריא. ארוחות משפחתיות הן חשובות מאוד" אומרת ד"ר לובצקי. "בנוסף, לא לתת יותר משעתיים ביום לצפייה בטלוויזיה ובמחשב, זוהי לא פעילות מחשבתית ולא גופנית. שימו דגש על פעילות בחיי היום-יום, הגיעו ברגל לכל מקום שאפשר, רקדו בבית, רכבו על אופניים והכי חשוב - שמשו דוגמה אישית".

לאלה מכם שלא השתכנעו בחשיבותו של אורח חיים בריא במשפחה, ד"ר ירדני אומרת: "ילד הסובל מעודף משקל סובל מסיבוכים רבים גופניים: קושי בנשימה, לעיתים הפסקת נשימה בלילה, בעיות אורטופדיות עקב משקל רב על הרגליים, סוכרת של מבוגרים, שומנים בדם, מחלות כבד וכלי דם בעיות הורמונליות. בנוסף ולא פחות חשוב - דימוי עצמי נמוך, לעג וזלזול מצד חברים". ד"ר לובצקי מוסיפה: "ככל שילד 'סוחב' את ההשמנה לגיל ההתבגרות, כך יש לו סיכוי גבוה יותר להיות שמן מבוגר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום אימון, כושר גופני ותזונה
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום