השפעת המדרס הביומכאני

(3)
לדרג

כפות הרגלים זוכות בדרך כלל לטיפול הולם רק לאחר הופעת כאבים. התאמת מדרסים עשויה למנוע בעיות עתידיות

מאת: סאם ח'מיס

"A masterpiece of engineering and a work of art" כך תיאר ליאנרדו דה וינצ'י את כף הרגל. אימרה זו מתארת במדויק את כף הרגל, יכולתה לתרום לתפקוד אופטימלי, השפעתה המכאנית על כל המפרקים מעליה ואת מורכבות האבחון והטיפול בה.

כף הרגל הינה האיבר המרוחק ביותר בשרשרת הכוחות של הגפה התחתונה המתמודדת עם עומסים וכוחות חיצוניים. כפות הרגליים נמצאות תחת עומס תמידי ולכן עובדתית 80% מהאוכלוסייה יסבלו מבעיה כלשהי בכף הרגל.

קיימים מספר גורמים המשפיעים על מצב כפות הרגליים: רמת הפעילות הגופנית של האדם, עיסוקו, מחלות רקע, גנטיקה, סוג הנעלים אותן הוא נועל, ופגיעות במבנה, צורה ותפקוד כף הרגל.

לכף הרגל מבנה מכאני מורכב ביותר. היא בנויה מ-28 עצמות, מעל 20 מפרקים, יותר מ-40 רצועות ומספר רב של שרירים פנימיים ושרירים חיצוניים שמקורם בשוק. תפקיד השרירים הינו לספק ייצוב ותנועתיות מדויקת של המפרקים.

תפקוד משולב

תנועתיות תקינה של מפרקי כף הרגל והקרסול משפיעה על יכולת הגפה התחתונה לפזר באופן אופטימאלי את הכוחות בשלב נשיאת המשקל בהליכה, ריצה ורכיבת אופניים. פיזור לא יעיל של כוחות אלו עלול לגרום לתנועה לקויה, אשר יוצרת עומס יתר ובסופו של דבר עלולה לגרום לכשל של מפרקים, רקמות חיבור ושרירים.

המכאניקה של כף הרגל והקרסול מתקיימת בזכות תפקוד משולב של שרירים, גידים, רצועות ועצמות. עבודה מסונכרנת של רקמות אלו בכף הרגל, הקרסול והגפה התחתונה תייעל את התפקוד המכאני של הגפה באופן מרבי.

מחקרים רבים בדקו את השפעת מנח כף הרגל על השוק, מפרק הברך והפיקה. מחקרים אלו הוכיחו כי מנח לא תקין של כף הרגל במהלך נשיאת משקל, נוטה ליצור עומס סיבובי בקרסול, בברך ובירך. מנח זה, עשוי לגרום למתיחה של רקמות רכות ולדחיסה במפרקים אשר בחלק מהמקרים עשוי להפוך לסימפטומטי.

לסיכום, קיימת חשיבות עליונה לביומכאניקה תקינה של הגפה על מנת לאפשר תיפקוד אופטימאלי נטול כאב. הגישה הביומכאנית מדגישה את תיקון המנחים האבנורמלים במפרקים באמצעי טיפול שונים ובדיקת השפעת תיקונם על היציבה והסימפטומים.

בתמונה: מימין - קריסה וסיבוב פנימי של הברך כתוצאה מהטיה פנימית של כף הרגל. משמאל - תיקון ציר התנועה של הרגל, בעזרת מדרס ביומכאני.

מימין: קריסה וסיבוב פנימי של הברך כתוצאה מהטיה פנימית של כף הרגל משמאל: תיקון ציר התנועה של הרגל, בעזרת מדרס ביומכאני.
מימין: קריסה וסיבוב פנימי של הברך כתוצאה מהטיה פנימית של כף הרגל משמאל: תיקון ציר התנועה של הרגל, בעזרת מדרס ביומכאני.

המדרס הביו-מכאני

אדם ממוצע צועד כ-4,500-10,000 צעדים ביום. ממוצע מספר הצעדים הדרוש להליכה או ריצה של 1 ק"מ נע בין 665 צעדים (לגברים בקצב של 3.75 דקות/ק"מ) עד 1,444 צעדים (לנשים בקצב של 12.5 דקות/ק"מ). למרות זאת, אין מייחסים לכף הרגל את החשיבות הראויה לה, אלא לאחר הופעת כאבים.

אחד הפתרונות האפשריים לטיפול בכף הרגל הינו המדרס. כיום המדרסים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

1. המדרס האקומודטיבי, המותאם על ידי הטבעת כף הרגל בספוג, ומנציח למעשה את הפתולוגיה של כף הרגל. מדרסים אלו עשויים מספוג או גומי בדרגות צפיפות שונות, ואינם מייצבים או מתקנים את תנועת כף הרגל אלא קורסים תחת עומסיה.

2. המדרס הביומכאני - מהווה אמצעי חשוב לטיפול בפגיעות בגפה התחתונה והגב התחתון על ידי הפחתת הכוחות והעומסים שמתפתחים בגפה התחתונה, תוך כדי שליטה בתנועה לקויה של כף הרגל והקרסול. מחקרים הראו את התועלת המכאנית של המדרס הביומכאני על מנח עמוד השדרה הצווארי בהליכה. המדרס הביומכאני מיוצר על ידי טכנולוגיה ממוחשבת תלת מימדית.

קיים מגוון רחב של מדרסים בהתאמה ייחודית למצב כף הרגל, לרמת הפעילות ולמבנה הנעלים. המדרסים עשויים מחומרים תרמופלסטים, סיבי פחם וחומרים בולמי זעזוע, בעלי משקל זניח ובדרגות קשיחות שונות.

מדרסים ביומכאנים מספקים תפקוד מקסימאלי נוח, הגנה ובלימת זעזועים, תמיכה לקשתות כף הרגל ושליטה בתנועות המזיקות. הם מאפשרים חלוקת עומסים אופטימלית בכף הרגל, ובכך מפחיתים לחצים מאזורים כאובים ומועדים לפורענות.

לתיקון ביומכאני אופטימאלי של תנועת הגפיים התחתונות, יש להתאים את סוג הנעל לאופן בו מתרחשת התנועה של המפרקים בזמן הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים.

^^כיצד מתאימים את המדרס הביו-מכאני הממוחשב?^^

- יש לבצע בדיקה קלינית והערכת המנח הביומכאני של כף רגל, הקרסול, הברך, הירך, האגן והגב תחתון בעמידה ובהליכה.

- במידת הצורך תיעשה בדיקה ממוחשבת תלת מימדית של תנועת הגוף על מנת להעריך את מידת הליקוי והקשר למצב הקליני, לקבוע את נחיצות המדרס ויכולתו להפחית כאב.

- לקביעת מידות המדרס יש לגבס את כף הרגל ללא נשיאת משקל במנח האופטימאלי, רק על-ידי מומחים שהוסמכו והתמחו בשיטה זו.

- לאחר קביעת המידות, הגבס נסרק במערכת לייזר ממוחשבת תלת מימדית המזינה את נתוני כף הרגל למחשב.

- ההתאמה הממוחשבת מתבצעת על פי מודלים ביו-מכאניים, וכוללת שינוי זוויתי, תיקון עמדת קשתות כף הרגל ומתן תמיכות באזורים רלוונטים שונים.

- השימוש במדרסים הוא הדרגתי וצפויה תקופת הסתגלות של כ-3 שבועות. אורך החיים של המדרס הוא לפחות 3 שנים. מומלץ לבצע מעקב וביקורת אחת לשנה.

בתמונות: שלבי הכנת המדרס הביומכאני - בדיקה ואבחון, גיבוס כף הרגל במנח האופטימאלי, סריקת הגבס על-ידי מערכת לייזר ממוחשבת תלת מימדית ותכנון ממוחשב של המדרס על פי מודלים ביומכאניים.

שלבי הכנת המדרס הביומכאני: בדיקה ואבחון, גיבוס כף הרגל במנח האופטימאלי, סריקת הגבס על-ידי מערכת לייזר ממוחשבת תלת מימדית ותכנון ממוחשב של המדרס על פי מודלים ביומכאניים.
שלבי הכנת המדרס הביומכאני: בדיקה ואבחון, גיבוס כף הרגל במנח האופטימאלי, סריקת הגבס על-ידי מערכת לייזר ממוחשבת תלת מימדית ותכנון ממוחשב של המדרס על פי מודלים ביומכאניים.

קרדיט תמונות: סאם ח'מיס

בואו לדבר עם סאם ח'מיס בפורום הליכה וניתוח תנועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום