COPD - מחלת ריאות חסימתית

(24)
לדרג

כשהאוויר נגמר, השיעול נמשך והשפעת מתארכת, ייתכן שמדובר במחלת COPD, שנגרמת בעיקר כתוצאה מעישון. הריפוי המוכח היחידי: פרידה מהסיגריות

מאת: מערכת zap doctors

COPD היא מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic obstructive pulmonary disease) המלווה בקשיי נשימה וביצירת ליחה כרונית המעוררת שיעול. הסיבה למחלה היא בדרך כלל עישון, והיא כוללת שני סוגים: ברונכיטיס כרוני ואמפיזמה או "נפחת הריאה". יש המכלילים בין סוגי ה-COPD גם אסתמה כרונית עם רקע של עישון.

אסטמה כרונית וברונכיטיס כרוני מאופיינים בדלקת צינורות האוויר והסימפונות ובליחה. המצב גורם להיצרות הצינורות ולקושי במעבר האוויר ועקב כך לתחושת קוצר נשימה אצל החולה. באפיזמה יש הרס של נאדיות הריאה, ובעת הוצאת אוויר מתמוטט דופן הסימפון, מה שפוגע ביכולת הריאות להוציא את האוויר. בנוסף, פחות חמצן עובר מהנאדיות אל מחזור הדם. התחושה העיקרית היא קוצר נשימה שמחמיר עם הזמן.

תסמיני מחלת COPD כוללים שיעול, ליחה וקוצר נשימה. התסמין הראשי הוא קוצר נשימה מלווה בשיעול או צפצוף.

גורמי הסיכון כוללים עישון סיגריות, שמהווה את הסיבה השכיחה ביותר לחלות ב-COPD. מעל 85% מהחולים מעשנים או עישנו הרבה שנים לפני שהפסיקו. גורמים נוספים הם תורשתיים ומזהמים כמו עשן ואבק.

אבחון מחלת ה- COPD

האבחנה מתבצעת על סמך תלונות החולה, בדיקה גופנית ובדיקת תפקודי ריאה. הבדיקות הנפוצות: האזנה לריאות; צילום חזה; בדיקת תפקודי ריאה בעזרת מכשיר הנקרא "ספירומטרייה". המכשיר בודק מדדים שונים של נפחי ריאה על ידי נשיפה חזקה לתוך פייה המחוברת למכשיר. המדד החשוב ביותר לאבחון המחלה וקביעת חומרתה הוא FEV1, מקסימום זרימת אוויר בנשיפה בשנייה הראשונה.

למחלה שלוש דרגות חומרה:

מצב קל: ייתכנו שיעולים ממושכים לסירוגין לאורך השנים, מלווים בליחה. קיים קושי בנשימה בעת כמאמץ גופני. תפקודי הנשימה נמצאים בטווח התקין.

מצב בינוני: ייתכנו שיעולים רבים מלווים בליחה. בדרך כלל מדווח קוצר נשימה במאמץ גופני. קיים קושי בביצוע עבודות קשות מבחינה גופנית. עוברים מספר שבועות עד להחלמה מהצטננות ומזיהומים בריאה.

מצב קשה: ייתכנו שיעולים תכופים מלווים בהרבה ליחה. קיים קושי בנשימה במשך כל היום. עוברים מספר שבועות עד להחלמה מהצטננות ומזיהומים בריאה, לעיתים עם צורך באשפוז. האדם אינו מסוגל ללכת לעבודה או לעשות עבודות שדורשות מאמץ בבית, מתקשה ללכת או לעלות מדרגות ומתעייף בקלות.

הטיפול במחלה

הטיפול ב-COPD מורכב וכולל לא רק תרופות, אלא גם שינויים בצורת החיים ואימון גופני שיקומי. הטיפול מתחלק לארבעה חלקים עיקריים:

טיפול מניעתי - מניעת גורמי סיכון כמו עישון ועשן. הפסקת עישון היא הטיפול המוכח היחיד ל-COPD. כל שאר אפשרויות הטיפול משפרות איכות חיים, אבל לא מאריכות אותם.

טיפול תרופתי - מרחיבי סימפונות, סטרואידים, טיפול אנטיביוטי מוקדם למניעת החמרה של המחלה, חמצן וחיסונים. חיסון שפעת, למשל, הוא מאוד משמעותי לחולי COPD. חיסון נגד דלקת ריאות ניתן להם אחת לחמש שנים.

טיפול לשינוי הרגלי חיים ושיקום - חלק זה כולל חינוך, אימון גופני ותמיכה קבוצתית. בנוסף ניתן טיפול שיקומי מובנה לכל אחד מהחולים על ידי צוות שמתמחה בטיפול בחולי COPD.

טיפול משמר - תזונה נכונה, פעילות גופנית לשיפור סיבולת שריר, פיזיותרפיה שכוללת תרגילי נשימה.

אצל חולים במצב קשה מאוד תישקל התערבות כירורגית.

האם יש לי COPD?

אם אתם חוששים שמא חליתם ב-COPD, תוכלו כשלב ראשון לענות על השאלות שלהלן. אם השבתם בחיוב על יותר מהצהרה אחת וגילכם מעל 40, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או עם רופא מומחה למחלות ריאה.

האם אני מעשן מספר שנים; סובל מהתקפי אסתמה כרוניים או מברונכיטיס חוזר; סובל משיעולים כרוניים או מליחה; סובל מ"שיעול של מעשן" בבקרים?

האם השפעות אצלי נמשכות שבועות ולא ימים; אני סובל מזיהום הסימפונות במשך כל חורף?

האם בעבודה רגילה אני חש קוצר נשימה שאותו אני מייחס לכושר גופני ירוד; והאם צורת הנשימה אצלי השתנתה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גמילה מעישון
פורום איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום