בריאות האישה: רפואה מונעת

(0)
לדרג

לרבות מהבעיות הבריאותיות שמהן סובלות נשים קיימים פתרונות ברפואה המשלימה - חלקם יקלו על מחלות וכאבים, אחרים ירפאו אותם

מאת: ד"ר מוטי לוי

בריאות האישה וגישה מניעתית לבעיות שונות המטרידות נשים מקבלות במה נרחבת יותר ויותר בשנים האחרונות וכך גדלה המודעות לחשיבותן. הרפואה המשלימה היא חלק בלתי נפרד מתחום זה וקיימות אינספור תופעות או בעיות שעליהן ניתן להקל, ולעיתים אף לרפא, בעזרת שיטות שונות מהרפואה המשלימה.

במאמר זה נמנה תחילה את הבעיות הבריאותיות הנפוצות שמהן סובלות נשים, ובהמשך נסקור את הפתרונות שמציעות שיטות שונות מהרפואה המשלימה.

הפרעות במחזור

קיימים מספר סוגים של הפרעות במחזור החודשי:

מחזור לא סדיר - כאשר מתחילה הופעת המחזור בגיל ההתבגרות, בדרך כלל מדובר במצב פיזיולוגי שבו קיים מעין אי סדר זמני עד הפיכת המחזור לחלק משגרת חיי הנערה. במקרים מסוימים אי הסדר עלול להימשך זמן רב מדי ואז אנו מתייחסים אליו כאל הפרעה בהופעת המחזור - החל מאי הופעה מוחלטת של הווסת ועד לאי סדירות מתמשכת.

מחזור חסר - הפרעה נוספת שנקראת amenorrhea מבטאת מצב חוסר מוחלט של הופעת הווסת, לפחות למשך שלושה מחזורים. כאן דרושה בדיקה מקיפה לגילוי סיבת התופעה.

דימום יתר - מצב של דימום יתר בזמן הווסת נקרא menorrhagia. הוא מופיע אצל 14-9 אחוזים מהנשים ודורש מעקב מצד רופא הנשים.

כאבי מחזור - אחת התופעות היותר נפוצות (מעל ל-50% מהנשים) היא הופעת כאבים בזמן המחזור. בעת המחזור ישנן התכווצויות לא מורגשות של הרחם, אולם אצל קבוצה מסוימת של נשים תדירות ההתכווצויות ועוצמתן גדולה עד לגרימת כאבים, לעיתים מאוד קשים, הדורשים נטילת תרופות להקלה.

תסמונת טרום וסתית (PMS) - תסמונת קדם וסתית היא הפרעה שכיחה ביותר בקרב נשים פוריות, כ-40 מיליון נשים סובלות ממנה כל שנה. התסמונת מאופיינת ברצף של שינויים הורמונליים שגורמים לתופעות לוואי משמעותיות עד לשבועיים לפני הופעת הווסת. אלו הם סימפטומים מקדימים להופעת המחזור שנגרמים עקב השינויים ברמות ההורמונים בדם. התופעות מתחילות במרווח זמן של מספר שעות עד עשרה ימים לפני הווסת. אצל רוב הנשים מדובר בתופעות קלות יחסית, אך אצל 5-3 אחוזים מדובר במצבים של עצבנות, תאבון מוגבר, מיגרנות, כאבי בטן, עייפות והפרעה בתפקוד היומיומי. הסיבה היא כפי הנראה רמות אסטרוגן גבוהות בדם, אשר משפיעות על מגוון תפקודי הגוף, כגון אגירת נוזלים ומלחים, שמירה על רמות סוכר תקינות ואף הגברה של פעילות מערכת העצבים המרכזית.

חוסר פוריות

חוסר יכולת להרות יכול להיגרם ממגוון רחב מאוד של סיבות, החל מסיבות מכניות כמו חסימת חצוצרות, וכלה בסיבות הורמונליות. קיימת קבוצה של נשים אשר למרות בדיקות מקיפות לא נמצאת כל סיבה לחוסר הפוריות שלהן, וכאן יכולה הרפואה המשלימה לתרום רבות באמצעות מגוון טיפולים.

תופעות גיל המעבר

מנופאוזה, בעברית אל-וסת, היא תקופה שכל אישה חווה בנקודה מסוימת בחייה, לרוב בעשור החמישי או השישי. רשמית ניתן לאשר את תחילת המנופאוזה כאשר עברו יותר מ-12 חודשים ללא וסת. התקופה מתבטאת בהפסקת יצור ההורמון הנשי אסטרוגן על ידי השחלות. הירידה ברמות האסטרוגן הנשי מסמלת את תהליך דעיכת תפקוד מערכת הרבייה הנשית ובעקבותיה מתרחשים שינויים דרסטיים במאזן של הורמונים בגוף האישה. זהו תהליך ארוך המתבטא בשינויים הורמונליים וגופניים הגורמים באופן הדרגתי להיעלמות המחזור. הסימפטומים נפוצים הם גלי חום והזעות, יובש בנרתיק, מצבי רוח משתנים.

הגישה המניעתית

הגישה המניעתית ברפואה המשלימה מטפלת בבעיות שהוזכרו לעיל בדרכים שונות.

רפלקסולוגיה -שיטת טיפול רפואי משלים, המשתמשת בכפות הרגליים לאבחון ולטיפול. השיטה המתבססת על לחיצות ועיסוי עדין של כפות הרגליים, כאשר תוך כדי העיסוי מתגלות נקודות "קשות" או כואבות אשר נותנות אינדיקציה למטפל מהיכן נובעת הבעיה הגורמת להפרעה בסדירות המחזור. הרפלקסולוג מבצע טיפולי איזון אשר מאפשרים לפונקציות הפיזיולוגיות של הגוף לפעול בצורתן הנכונה וכתוצאה מכך בחלק גדול מהמקרים המחזור הופך להיות סדיר וללא כאבים במידה והיו כאלה קודם. רפלקסולוגיה מקלה מאוד על כאבי מחזור ויכולה להסדיר מחזור בלתי סדיר.

רפואה סינית - מנקודת מבטה של הרפואה הסינית אנרגיית החיים (צ'י) זורמת במרידיאנים (מעין ערוצי אנרגיה) השונים ומזינה את אברי הגוף. הרחם, החצוצרות והשחלות מוזנים על ידי מרידיאן הנקרא צ'ונג מו, שמוביל צ'י מאזור הכבד אל אברי הרבייה הנשיים, לכן כל הפרעה בזרימה זו תגרום לירידה בתפקוד אברי הרבייה ולהפרעות שונות - החל ממחזור לא סדיר ועד לחוסר פוריות. תפקידו של הרופא הסיני לחדש ולשפר את זרימת הצ'י אל הרחם ואברי הרבייה על ידי דיקור בנקודות המתאימות. ישנם מצבים שבהם יש צורך בשימוש בצמחי מרפא שונים.

הסיבות לבעיות פריון על פי הרפואה הסינית מגוונות: גיל מתקדם בהבאת ילד ראשון, עבודה מאומצת ופעילות רבה לאורך שנים שפוגעת בכליות האחראיות על רירית הרחם, תזונה קרה או תזונה לא מאוזנת שפוגעת ביאנג הטחול וכך נוצר מצב של "קור ברחם", "רחם עקר" ואי פריון. גם השמנה פוגעת בסיכוי להיכנס להריון, פעילות מינית מוגברת בגיל צעיר עלולה לפגוע באיכות יין הכליות ותמצית החיים וכך לגרום לעקרות, טראומה חיצונית כמו ניתוחים גניקולוגים או צלקות בבטן תחתונה עלולות לפגוע בזרימת הצ'י באזור. ידוע שחוסר פוריות גורם למתח וסביר להניח שהוא תורם את חלקו ויכול להחמיר את המצב. כאשר הגוף והנפש נמצאים במתח מתמיד, הגוף מפריש הורמוני סטרס (כמו אדרנלין, פרולקטין, ועוד) המאפשרים לגוף להתמודד עם מצבי לחץ. הורמונים אלה עלולים לפגוע במערכת הרבייה ובמערכת החיסון. מומלץ לפני התחלת טיפולי פריון "מערביים", הכוללים הורמונים שונים, לקבל סדרה של טיפולים לאיזון. במקרים רבים נראית הצלחה עוד לפני שמתחילים את הטיפולים הקונבנציונליים. בטיפולים אלו שמים דגש על אורח החיים, תזונה, שינה וזוגיות. באמצעות תשאול ואבחון אנו מגלים היכן נמצא חוסר האיזון בגוף, ועל ידי דיקור וצמחי מרפא משיבים את הגוף לאיזון המקל על ההתעברות.

נטורופתיה - שיטת טיפול המתבססת על צמחי מרפא, ויטמינים, מינרלים ושינוי הרגלי תזונה. האמונה בבסיסה של הנטורופתיה היא כי גוף האדם מסוגל לרפא את עצמו, ולכן הנטורופת משמש רק כמסייע לגוף לרפא את עצמו בדרכים עדינות. תופעות גיל המעבר מגיבות היטב לטיפול נטורופתי, אם בשימוש בנוגדי חמצון ואם בשימוש בצמחי מרפא, כמו הקוהוש השחור הידוע ביכולתו התרפויטית הגבוהה לשיכוך תסמיני גיל המעבר. גם השימוש בסויה ובחומרים דמויי אסטרוגנים מהצומח (פיטואסטרוגנים) מועיל מאוד לנשים אשר אינן יכולות לקבל טיפול הורמונלי חלופי.

הומיאופתיה - ההומיאופתיה מתבססת על עיקרון "הדומה בדומה ירפא", כלומר, חומר הגורם לאדם בריא להופעת סימפטומים מסוימים, ירפא את אותם סימפטומים בדיוק אם יינתן בצורתו ההומיאופתית לאדם חולה. קיימות תרופות הומיאופתיות רבות לטיפול בכאבי מחזור; היעילה שבהן היא הנחושת ההומיאופתית אשר מנטרלת התכווצויות ומשככת כאבים. גם גיל המעבר מגיב היטב לטיפול הומיאופתי. אחת התרופות הנפוצות לטיפול בתסמיני גיל המעבר היא ה-lachesis. תרופה זו מקלה על פלפיטציות (הלמות לב), גלי חום, עצבנות, אי שקט והפרעות שינה.

ד"ר מוטי לוי הוא רופא ראשי ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה
פורום גניקולוגיה ופריון ברפואה הסינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום