הטיפ היומי: פירות יבשים

(0)
לדרג

רגע לפני שאתם מתענגים על טעמם של הפירות היבשים, כדאי לדעת מהי הכמות המומלצת לצריכה. הספירה (הקלורית) החלה

מאת: מערכת zap doctors

ט"ו בשבט הוא חגם של האילנות ואנו חוגגים עם שולחן עמוס בפירות יבשים. הפירות היבשים נראים קטנים ותמימים, אך הם מכילים כמות לא מבוטלת של סוכרים. פירות יבשים הם פירות שעברו תהליך ייבוש. כמות המים בהם הוקטנה, אך רמת הסוכר ליחידת פרי לא השתנתה (מייבוש ענבים מתקבלים צימוקים). כמו כן, בשל תהליך הייבוש שהם עוברים, הפירות היבשים מכילים פחות ויטמינים.

סוכר הפירות הוא סוכר פשוט הנספג במהירות לדם. עודפי הסוכר הופכים בגוף לשומן המגיע ישירות ל"מחסנים" (וכמובן לא פוסח על הכרס והירכיים). להבדיל מפרי טרי שאכילתו מסתכמת ביחידה אחת או שתיים, עם פירות יבשים הגבולות פחות ברורים והם נבלעים בזה אחר זה, ובקלות ניתן להגיע למספר חופנים (בדיוק כמו שקורה עם הפיצוחים, שבדרך כלל מצויים גם הם באותה צלחת). לכן, גם כאן צריך לחשוב לפני שאוכלים. במיוחד צריכים להיזהר אלו הסובלים מסוכר גבוה בדם או מרמת טריגליצרידים (שומנים) גבוהה בדם, שכן אצלם יש חשיבות גדולה יותר לתכולת הסוכר בתפריט היומי.

הפירות היבשים מסייעים גם בפעולת מעיים ולכן הם מומלצים לסובלים מעצירות (למעט במקרים של בעיות במערכת העיכול). כך למשל, טיפול נפוץ בעצירות הינו השריית שזיפים שחורים במים למשך הלילה, ולמחרת בבוקר שתיית המים ואכילת הפרי.

לימור גינדי וחגית הירש-לוסטיגמן, דיאטניות קליניות משירות דיאטה בביה"ח בילינסון, מסבירות כיצד לצרוך נכון פירות יבשים:

מנת פרי המכילה כ-60 קלוריות כוללת: 2 שזיפים מיובשים או 2 תמרים מיובשים או 2 תאנים מיובשות או 3 משמשים מיובשים או פלח אננס מיובש או כף צימוקים.

ניתן לכלול את הפירות היבשים בתפריט כתחליף למנות הפרי הרגילות, כקינוח או כארוחת ביניים (אך לא כנשנוש מול הטלוויזיה). אך זכרו, תמיד חשובה הכמות.

לפירות היבשים יש גם נטייה "להסתתר" בתוך מוצרים שונים כגון: גרנולה, דגני בוקר, חטיפי בריאות ועוד, ויש להביא זאת בחשבון.

אם על ירקות נאמר שכל המרבה הרי זה משובח, כשמדברים על פירות זה כבר סיפור אחר. לכן, חשוב מאד לשים לב לכל תמר או משמש יבש שאוכלים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום