סוכרת על פי הרפואה הסינית

(6)
לדרג

הסוכרת הפכה למגפה של הזמנים המודרניים, אבל אינה גזירה משמיים. בעזרת תזונה נכונה וצמחי מרפא ניתן להתמודד עמה

מאת: ד"ר ראול רודריגז

סוכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. בלטינית שם המחלה הוא Diabetes mellitus ומשמעותו "שתן מתוק". הרפואה מבדילה בין שני סוגים של סוכרת: סוכרת מסוג 1, המכונה גם "סוכרת נעורים", וסוכרת מסוג 2, המכונה גם "סוכרת מבוגרים". לשני הסוגים תסמינים והשלכות דומים, אבל הגורמים להם שונים וההתפלגויות באוכלוסייה שונות גם הן. כל צורות הסוכרת נגרמות בגלל בעיה כלשהי בייצור אינסולין או בקליטתו. זהו מצב שבו תאי בטא בלבלב אינם מסוגלים לייצר כמות מספקת של אינסולין כדי למנוע היפרגליקמיה (בסוכרת נעורים), או מצב שבו מיוצר אינסולין, אף ברמה גבוהה מהדרוש, אבל הגוף מפתח תנגודת להשפעותיו (סוכרת מבוגרים).

המפתח קיים, אך המנעול מקולקל

הסוכרת השכיחה יותר היא סוכרת המבוגרים, כאשר על פי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, קיימים בארץ כ-400,000 סוכרתיים ועוד כ-200,000 אנשים שאינם יודעים שהם חולים בסוכרת. שני סוגי הסוכרת נמצאים בעלייה עקבית בשנים האחרונות. הדבר נובע בשל תזונה מערבית מודרנית לקויה. סוכרת נעורים היא מצב שבו נפגעים התאים שמייצרים אינסולין בלבלב ועל כך נרחיב בהמשך. בסוכרת מבוגרים, לעומת זאת, הגוף מייצר אינסולין ברמה תקינה, אך התאים מאבדים את רגישותם לאינסולין שמגיע אליהם ולכן אינם מגיבים אליו. ניתן אם כן, לדמות סוכרת מבוגרים למצב בו המפתח קיים, אך המנעול מקולקל.

לדברי יוכי עזיז, נטורופתית בכירה בחברת סולגאר ישראל, תפקידו העיקרי של האינסולין הוא לאפשר כניסת סוכרים מהדם לתאים. ברגע שהתא מאבד מרגישותו לאינסולין, מתחילה להתפתח סוכרת. אחת הסיבות העיקריות להתפתחות הסוכרת היא פגיעה בקרום התא (ממברנה) העשוי מרכיבים שומניים שונים. שינוי בתכולת מרכיבים אלה משבש את פעולת הרצפטורים (המנעולים) שנמצאים בקרום התא. במצב כזה, הרצפטורים מפסיקים להגיב ולקשור אליהם הורמונים, ביניהם הורמון האינסולין.

צריכת שומן טראנס ואכילת מזון המכיל שומן טראנס, כמו מרגרינה, גורמות לשיבוש בתפקוד הרצפטורים שבתאים. שומן טראנס הוא שומן סינתטי, הגוף אינו יודע לפרק אותו והוא מאוחסן ברקמות השומן ובקרומי התאים, דבר שגורם גם להשמנה. אחת האוכלוסיות אשר בקרבה נרשמת הפגיעה הרבה ביותר של נזקי שומן הטראנס, היא יוצאי תימן בישראל. היצע חומרי הגלם המודרניים גרם לנטישת החמאה והסמנה (סוג של חמאה מזוקקת) במאכלי העדה והחלפתן במרגרינה. מסיבה זו, שכיחות סוכרת המבוגרים בקרב אוכלוסיית עולי תימן היא מהגבוהות בעולם והסיבה לכך היא צריכתם המרובה של שומני טראנס.

ברגע שהתא מאבד מרגישותו לאינסולין, מתחילה להתפתח סוכרת. צילום: שאטרסטוק

עלייה במשקל ועלייה בשכיחות הסוכרת

לפי עזיז, מסתבר כי למעלה מ-90% מהלוקים בסוכרת סובלים גם מעודף משקל. אפילו אצל אנשים בריאים, עלייה משמעותית במשקל תביא לתופעות דמויות סוכרת: הפרעות בחילוף חומרים של סוכרים, חוסר סבילות לאינסולין ועלייה ברמת שומני הדם. מחקרים שנעשו בעשורים האחרונים מראים כי מחלת הסוכרת מלווה בלחץ חמצוני רב, שגורם לסיבוכים הקשים של המחלה. בין היתר סיבוכים אלה כוללים טרשת עורקים וכתוצאה מכך מחלות לב, נזק כלייתי, רטינופתיה (מחלת רשתית הנגרמת בשל נזק לכלי הדם), נוירופתיה (פגיעה במערכת העצבים ההיקפית), כיבים ברגליים וירידה באיכות החיים ובתוחלתם.

העלייה במשקל גורמת לפגיעה בתפקוד הרצפטורים שבקרומי התאים, בדומה לשומן הטראנס. טיפול שמטרתו ריפוי סוכרת המבוגרים צריך לתקן את תפקודי קרומי התאים לצד הרזייה וירידה במשקל. אם כך, הצעד הראשון והחשוב מכל הוא שינוי הרגלי התזונה לתזונה שפויה ובריאה יותר, המושתת על דגנים מלאים, קטניות, אגוזים לא קלויים, ירקות ופירות בעלי ערך גליקמי נמוך (מהירות פירוק הסוכר במערכת העיכול והרמה שאליה מגיע הסוכר בדם לאחר אכילה). למזונות אלה משתייכים תפוחי-עץ, פומליות, אגסים ועוד.

ילדות מתוקה מדי

לדברי עזיז, סוכרת נעורים שונה מסוכרת המבוגרים בכך שהיא נובעת מפעילות לקויה של הלבלב, יצרן האינסולין: "בסוכרת הנעורים יש להתמקד במניעת נזקי הסוכרת וחשוב לשמור על תפקוד כלי הדם ותקינותם. בסוכרת נעורים חשובה מאוד ההקפדה על פעילות גופנית סדירה, תזונה נכונה ובריאה ועל לקיחת תוספי תזונה וויטמינים".

עזיז מוסיפה כי כבר למעלה מעשרים שנה מדווחים חוקרים על קשר שקיים בין חשיפה מוקדמת לחלב פרה לבין סוכרת נעורים: "הקזאין, אחד מחלבוני החלב, מעורר את המערכת החיסונית של ילדים בעלי פוטנציאל לסוכרת ואז נוצרים נוגדנים ותאים כנגד חלבון זה. לרוע המזל, הנוגדנים ותאי החיסון שבדמו של ילד כזה תוקפים את הלבלב שלו, וכך נסללת הדרך להתפתחות סוכרת נעורים. מחקרים מדווחים כי ילדים הצורכים מוצרי חלב סובלים עד פי שישה יותר מסוכרת נעורים, משום שקיימים בדמם, כאמור, נוגדנים לחלבון BSA: Bovine Serum Albumin.

מהם צמחי המרפא הסיניים לטיפול בסוכרת?

ברפואה הסינית מוכרים מספר צמחים שמומלצים לטיפול בסוכרת:

נוני, Noni (ממשפחת האנוניים): מעלה סרוטונין טבעי, אנטי דלקתי ונוגד חמצון, מאזן שומנים וסוכרים בדם. ניתן לצרוך אותו בשתייה כמיץ, באבקה ובקפסולות.

ג'ימנמה, Gymnema (צמח מרפא מהרפואה האיורוודית): צמח המגביר את רגישות קרום התא לאינסולין ומטפל בסוכרת.

אסטרגולוס, Astragalus (צמח ממשפחת הקטניות): צמח מחזק אנרגיה ברפואה הסינית, מחזק את מערכת החיסון, מסייע בהורדת רמות סוכר בדם.

את צמחי המרפא הסיניים ניתן לקנות בחנויות טבע מובחרות באבקה, בקפסולות וכמיץ.

ג'ימנמה, Gymnema. צילום: שאטרסטוק

מהם תוספי התזונה המומלצים?

הנזק העיקרי שגורמת סוכרת לגוף היא פגיעה קשה בדפנות כלי הדם ולכן חשובים מאוד גם הטיפול והשמירה על תקינות כלי הדם ומומלץ להשתמש בוויטמינים ובנוגדי חמצון.

כרום פיקולינאט 200 מק"ג: מינרל המהווה רכיב חיוני במטבוליזם של גלוקוז ובקליטתו ברקמות. תפקידו העיקרי להגביר את רגישותם של קולטני התא לאינסולין ולהגביר את יעילותו של מטבוליזם הגלוקוז בדם. הכרום פיקולינאט מפחית את רמת הסוכר בדם ומאזן את רמת הסוכר.

חומצה אלפא-ליפואית 120 מ"ג: מגבירה את רגישות התאים לאינסולין ומסייעת לקליטת גלוקוז יעילה יותר. כמו כן, מסייעת במניעת נזקים לכלי הדם ולעצבים אצל חולי סוכרת, פועלת לשיפור זרימת הדם ואף מעודדת שיקום של סיבי העצב.

מולטי ויטמין-מינרל: קומפלקס ויטמינים ומינרלים חשובים התורם להפחתת סוכר בדם, להפחתת התנגודת לאינסולין ולמניעת נזקי הסוכרת: הוויטמינים E ו-C ידועים כנוגדי חמצון חיוניים ומפחיתים תנגודת לאינסולין, מפחיתים כולסטרול וטריגליצרידים ומונעים חלק ניכר מסיבוכי המחלה. ויטמינים מקבוצת B חיוניים לשמירה על חילוף חומרים תקין, להעלאת אנרגיה בגוף ולמניעת נזקים למערכת העצבים. בנוסף, מינרלים כגון אבץ, מנגן, מגנזיום ואשלגן חשובים לייצור אינסולין ולהפרשתו.

ד"ר ראול רודריגז הוא בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, השתלם ברפואה סינית, מייסד מכללת מדיסין לרפואה משלימה, יועץ לחברת זן צמחים ולחברת סולגאר ישראל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כולסטרול ותוספי תזונה
פורום רפואה סינית וסוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום