אבחון שגוי - מבט נוסף

(0)
לדרג

קריאה שנייה של נתונים מובילה תכופות לאבחון רפואי שונה. איך נוכל למנוע חוות דעת שגויה?

מאת: ד"ר אהרון חלבה

טעויות בעשייה ידועות בכל השטחים והמקצועות, אולם טעויות של רופאים יכולות לעלות לנו בחיינו. בכתבה זו ננסה להבין מהו אחוז הטעויות באבחון, כיצד הן קורות ואיך אפשר למנוע אותן. אחוז הטעויות בארצנו אינו ידוע, היות שלא נערכו מחקרים בנושא בצורה מבוקרת, לכן פנינו לספרות המקצועית. המחקרים שנעשו בנידון אינם משקפים את מלוא האמת, מפני שהם נעשו במרכזים רפואיים ולא ברפואה קהילתית. המחקרים שנעשו התבססו על ניתוח שלאחר המוות או על דיווח של רופאים.

טעויות חובקות עולם

במחקר בארצות הברית נמצא, כי בניתוחים שלאחר המוות שיעור הטעויות הגיע ל-10%. באוסטרליה נעשה רישום התנדבותי שבו לקחו חלק 324 רופאים ונכללו 805 מקרים במשך תקופה של 20 חודשים. נמצא כי ב-37% מהמקרים היו טעויות אבחון. בארצות אחרות באירופה דווח על 12% טעויות באבחון. שיטת הדיווח העצמי היא לא תמיד נכונה כי רבים מהרופאים נמנעים מדיווח על טעויות. לדוגמה, כשנאלצו רופאים למלא טפסים, נמצאו רק תשעה מקרים של טעות באבחון מתוך 1.000.000 מקרים במשך חמש שנים וחצי.

תביעות בארה"ב על טעויות באבחון הן בין שני הנושאים העיקריים בנושא רשלנות רפואית פושעת. להפתעת החוקרים, הרוב העצום בשדה התביעות משקף רק קבוצה קטנה של אבחנות. לדוגמה, 93% מהתביעות באוסטרליה כללו רק שישה סוגי אבחנות, אך יש לציין כי במחקר שנעשה לאחרונה, רק 30% מהתביעות נחלו הצלחה, וזאת למרות שעם השנים עורכי הדין העוסקים בנושא רכשו ידע רב בתחום ומאיצים בחולים לתבוע.

נתונים שנאספו מניתוחים שלאחר המוות מאפשרים לנו לראות האם אחוז האבחון השגוי ירד במשך השנים. בנושא זה נעשו רק שלושה מחקרים. אחד המחקרים נעשה במרכז רפואי בבוסטון בשנים 1980-1960. המחקר הראה שאחוז האבחונים השגויים יציב, בעוד שמחקר שנעשה בגרמניה מראה ירידה משמעותי של 36%.

עם הכנסת המעקב הרפואי האלקטרוני לבתי החולים, מצפים הנוגעים בדבר לקבלת נתונים טובים יותר בנושא.

אבחון נוסף

הטעויות הנפוצות ביותר קשורות לפרוש לא נכון של צילומי רנטגן. הוכח כי קריאה שנייה של תמונת רנטגן מביאה לשינוי הדעה ב-2 עד 20 אחוזים מהמקרים. ממוגרפיה מושכת את תשומת הלב הגדולה ביותר: יש שוני בפרוש הבדיקה על ידי רופאים שונים לגבי סרטן השד ומשערים שהוא נע בין 10 ל-30 אחוזים, ואילו 3% מחטיאים את גילוי המחלה. לגבי בדיקה פתולוגית במחקרים שנעשו בבי חולים גדולים בארה"ב נמצא שבבדיקה נוספת התגלו 2% טעויות באבחון.

מחקרים שנעשו ברחבי העולם מראים שאחוז המקרים המנוגדים בארה"ב הוא 6.9%, באוסטרליה - 15.8%, בקנדה 10.5% ובניו זילנד - 8%. בארץ לא נערך עדיין מעקב בנושא, אך יש להניח שאין המצב שונה משאר חלקי העולם. לאור נתונים אלה, ברור שאחוז הפונים לאבחון נוסף הולך וגדל.

כיצד אפשר למנוע טעויות? בנושא צילומי הרנטגן נמצא כי יש להכשיר את העוסקים בפענוח הצילומים בצורה הרבה יותר יסודית. בנושא קביעת אבחון, יש להתבסס יותר על המידע הנאסף מדי יום ולהשתמש בחשיבה נכונה ושיקול חוזר באבחון - הן אצל חולים המאושפזים בבתי החולים והן בקרב מטופלים בקהילה.

ד"ר אהרון חלבה הוא מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי וולפסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רדיולוגיה
פורום רשלנות רפואית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום