סוכרת - עוברים את החורף בשלום

(0)
לדרג

ניתן לשמור על איזון רמות הסוכר גם בחורף. טיפים (לא רק) לסוכרתיים לשמירת הבריאות בימים הקרים ובכלל

מאת: ד"ר יעקב פוגלמן

החורף הוא עונה שמאתגרת חלקים נרחבים מהציבור בכל הנוגע לתזונה. הקור ושעות החושך הארוכות מעוררים אצל רבים מאתנו דחף מוגבר לנשנוש ובעיקר לאכילת פחמימות פשוטות הנפוצות כל כך בחטיפים. עבור חולי הסוכרת הסכנה היא לא רק השמנה, אלא הפרת האיזון של רמות הסוכר. בעזרת שימוש נכון בתרופות ומודעות לתזונה נכונה אפשר לעבור את החורף בשלום.

טיפים לחורף

^^בנסיעה לטיול^^ - הקפידו לקחת לפחות מד סוכר אחד לגיבוי שיתאים לסטיקים, כמות אינסולין כפולה מחולקת לשני תיקים, עט הזרקה או סט משאבה לגיבוי וגלוקוז - ארוזים בקופסה קשיחה. חשוב לזכור לקחת את הציוד בתיק האישי לכל מקום ובשום אופן לא לשלוח את האינסולין בתא המטען של המטוס. נסיעות ארוכות וטיסות דורשות הצטיידות במזון פחמימתי זמין ובריא למקרה שהארוחה מתאחרת, לדוגמה: כריך מלחם מלא, פרי או קרקרים עם סובין.

^^אלכוהול^^ - בניגוד למה שנוהגים לחשוב, אלכוהול לא מעלה ולא מוריד את רמת הסוכר בדם, אך הוא כן משנה את תגובת הגוף לאינסולין. אלכוהול בדם יכול למסך על תחושת ירידת סוכר קרבה ואף למנוע מהכבד להגיב במצב כזה, דבר העלול להוביל לאיבוד הכרה. לכן, אלכוהול יש לצרוך בכמות של לא יותר ממשקה אחד ליום ובליווי חטיף או ארוחה עם פחמימות. לסוכרתיים שאינם מאוזנים מומלץ להימנע מאלכוהול לחלוטין.

^^אכלו מגוון מזונות העשירים ברכיבי תזונה^^ - להשגת בריאות טובה במחלת הסוכרת, יש לכלול בתזונה את כל קבוצות המזון - לחם ודגנים נוספים, פירות, ירקות, מוצרי חלב, בשר, עופות ודגים ועוד מזונות תורמי חלבון. כמות הצריכה תלויה בצרכים הקלוריים של גופכם.

^^דגנים מלאים, פירות וירקות^^ - האם אתם צורכים 3-2 מנות פרי ביום ועוד 5-3 מנות ירק ביום? אם אינכם נהנים מהם, ראשית תנו להם הזדמנות נוספת, נסו לשלבם במתכונים האהובים עליכם.

^^שמירה על משקל בריא^^ - המשקל המתאים לכל אחד תלוי במשתנים שונים הכוללים מין, גובה, גיל ותורשה. שומן עודף מגביר את הסיכון ללחץ דם גבוה, מחלות לב, סוגי סרטן מסוימים ומחלות נוספות. אבל גם רזון יתר אינו מומלץ מכיוון שהוא מגביר סיכונים לאוסטיאופורוזיס, הפרעות במחזור החודשי ובעיות בריאות נוספות.

^^פעילות גופנית^^ - פעילות קבועה חשובה לשמירה על משקל בריא ולאיזון רמות הסוכר.

^^אכילה בכמויות מתונות^^ - אם אתם שומרים על צריכת כמויות מזון סבירות, קל יותר לאכול את המזונות שאתם אוהבים ולהישאר בריאים. אכלו ארוחות סדירות - דילוג על ארוחות יכול להוביל לרעב בלתי נשלט שבסופו של דבר יגרור אכילה עודפת. כאשר אתם מאוד רעבים, מפתה לשכוח מתזונה טובה. חטיפים בין הארוחות יכולים לסייע להשתלט על הרעב, אך צריך לשים לב לא להפוך את אותן ארוחות ביניים של חטיף לארוחות מלאות.

^^הפחיתו, אל תורידו לגמרי מנות מסוימות^^ - אכילה תכופה מהנה. אם המזונות האהובים עליכם עשירים בשומן, מלח או סוכר, המפתח הוא מידתיות והשתדלות לאכול מהם כמה שפחות. הגדירו את המקורות העיקריים לרכיבי התזונה האלה בתפריטכם וערכו שינויים במידת הצורך. מבוגרים שאוכלים בשר עשיר בשומן או מוצרי חלב שמנים בכל ארוחה, סביר שהם צורכים יותר מדי שומן. השתמשו בסימון התזונתי כעזרה בבחירת המזונות. בחירה של מוצרי חלב רזים או דלי שומן ובחלקים רזים של הבשר, כמו סטייק או בשר בקר, יכולה להפחית באופן משמעותי את כמות השומן הנצרכת בתפריט. אם אתם אוהבים עוף צלוי, אינכם חייבים לוותר עליו. אך אל תהפכו זאת להרגל, צרכו אותו לעיתים רחוקות. כאשר אתם סועדים את ארוחותיכם עם חברים בחוץ, בקשו מנה קטנה או קחו חלק הביתה.

^^היו מודעים למכשולים או לנקודות חולשה בדיאטה שלכם^^ - על מנת לשפר את הרגלי האכילה שלכם, ראשית עליכם לדעת מה לא טוב בהם. רשמו את כל המזונות שאתם צורכים במשך שלושה ימים ובדקו רשימה זו מול העצות הניתנות כאן - האם אתם מוסיפים הרבה חמאה, רוטב שמנת או שמן לאוכל? במקום לוותר לחלוטין על מזונות אלו, הפחיתו בכמויות.

^^ערכו שינויים הדרגתיים^^ - בדיוק כפי שאין מזונות פלא או תשובות קלות לדיאטה בריאה, כך אל תצפו לשינוי בהרגלי האכילה שלכם בין לילה. שינוי גדול מדי ומהיר מדי יכול להפריע בדרך להצלחה. התחילו בתיקונים של עודפים או חסרים עם שינויים קטנים שיכולים להצטבר להרגלי אכילה חיוביים לכל החיים. לדוגמה, אם אינכם אוהבים את הטעם של חלב כחוש, נסו חלב דל שומן. בסופו של דבר יתכן שתמצאו שאתם כן נהנים ממנו.

^^אין מזונות טובים או רעים^^ - בחירת מזונות מתבססת על אופי האכילה הכללי שלכם ולא על מזון אינדיבידואלי "טוב" או "רע". אל תרגישו אשמים אם אתם אוהבים מזונות כמו פאי תפוחים, צ'יפס, ממתקים או גלידה. אכלו אותם במידה ובחרו מזונות אחרים לאספקת האיזון וההיגיון החיוניים לבריאות טובה.

ד"ר יעקב פוגלמן הוא הרופא המרחבי באזור חיפה בקופת חולים לאומית, רופא משפחה מומחה, ומנהל מרפאת סוכרת חיפה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום