טיפול בהנגאובר: מחזירים את האיזון לגוף

(4)
לדרג

שתיתם יותר מדי? למחיר שאתם משלמים קוראים הנגאובר (חמרמורת). לרפואה הטבעית פתרונות להשבת האיזון לגוף הלום האלכוהול ולראש הכואב

מאת: ד"ר רואי גוניק, ND

מצב של הנגאובר, או בשפה העברית חמרמורת, נובע בעיקר משינוי האיזון במערכת העיכול והדם על ידי הפיכתה לחומצית יותר. תהליך זה מלווה בתופעות מעיקות, הכוללות בין היתר ירידה באחוז המינרלים בדם, התייבשות, כאב ראש, כבדות האברים, עייפות, בחילות - וכל מה שנבקש להימנע ממנו לאחר אירוע ושתייה.

בכדי להתמודד עם התופעה להלן מספר המלצות זמינות וקלות מאד לביצוע.

צילום: שאטרסטוק

החזרת מינרלים לגוף

הסידן הוא אחד המינרלים החשובים בגופנו ולוקח חלק בלתי נפרד כמעט בכל פעולה בגוף. השימוש במינרל זה כתוסף תזונה בסיסי לאחר שתיית אלכוהול יסייע בהחזרת איזון חומצה-בסיס למערכת העיכול והדם לאחר שתיית אלכוהול מרובה.

למעשה, רוב המינרלים מסייעים בתהליך זה, אך הבולט מכולם הוא הסידן הנחשב לבסיסי ביותר. יחד עם זאת, על מנת לסייע בספיגת הסידן, מומלץ להוסיף ויטמין D (קלציפרול) או למצוא תוסף תזונה המכיל את שניהם.

בשל חשיבותם של מינרלים רבים להטמעת הסידן, מומלץ לשקול נטילת מולטי-מינרל המכיל מספר מינרלים אשר לוקחים חלק בתהליך איזון חומצה-בסיס.

מינרלים מוכרים אחרים המצויים בשימוש נפוץ יכולים גם כן לסייע, לדוגמה מגנזיום, בורון, אשלגן ואפילו זרחן, הנחשבים למווסתי חומציות וכתוצאה מכך גם מסייעים במניעת צרבת ומשפרים את מאזן האלקטרוליטים, המלחים בגוף. בכך, מתוקף תפקידם, הם מונעים את סכנת התייבשות השכיחה ביותר לאחר שתייה מרובה של אלכוהול, ואחת הסיבות לכאב הראש הידוע לשמצה.

שתו מים

שתיית מים מרובה והימנעות מקפה בבוקר שאחרי היא חיונית. רבים מאמינים שכאב הראש יירגע אחרי הקפה. פעמים רבות המצב אף מחמיר כיוון שקפה משתן וגורם גם הוא להתייבשות המחריפה את תחושת הכאב, בחילות ובעיות בראייה וחשיפה לאור.

נפלאות הג'ינג'ר

אחד מצמחי המרפא הידועים והטובים גם הם להרגעת הנגאובר הוא צמח הזנגביל (ג'ינג'ר). הג'ינג'ר מפורסם בזכות יכולתו להרגיע כמעט מיידית מחושי בטן, לרבות כאב, צרבת, בחילה והקאות.

לג'ינג'ר השפעה ישירה על חיזוק מערכת העיכול, הוא בעל טעם מתקתק-חריף התומך בפעילות הקיבה והטחול ומאפשרים תנועת מעיים טובה יותר ומאוזנת יותר.

מוצר מדף יעיל במיוחד הוא "אמטיקס" המשווק בארץ על ידי חברת "ביו פרו" ושאינו תרופה אלא תוסף תזונה המכיל כמות מרוכזת ונדיבה של ג'ינג'ר. התוצאות הן מהירות למדי להרגעת בחילה, צרבת ותחושה כללית של חולשה לאחר שתייה מרובה של אלכוהול. היתרון בנטילת תוסף תזונה זה על פני השימוש בשורש הטרי, הוא הריכוז הגבוה של החומר הפעיל בג'ינג'ר, ההתעסקות עם ההכנה וכן הטעם של הג'ינג'ר שלא כולם אוהבים. בנוסף, מצוי בבתי הטבע תוסף נוסף, ותיק ומוכר בשם "ג'ינג'רול", גם הוא תמצית מצמח הג'ינג'ר, אך בריכוז נמוך יותר של החומר הפעיל, הניתן גם כן בכמוסות. למעדיפים מתוק, סוכריות ג'ינג'ר ממותק ומסוכר בעלות טעם מתוק-חריף, מצויות בכל בתי הטבע ובמדף הפירות היבשים ברשתות השונות. הסוכריות הן מעדן ידוע שיסייע גם כן למתמודדים עם הבעיה.

חליטות תוצרת בית

למתעניינים בהכנת חליטה טרייה, להלן ההוראות:

5-4 פרוסות של ג'ינג'ר טרי, תיון חליטת קמומיל (או 2 קמצוצים של בבונג/קמומיל). להשאיר בכוס לפחות 8-7 דקות לפני שתיית החליטה. ניתן להוסיף מעט דבש. חליטה זו תקל על כאב הראש ותחושת הבחילה.

עוד דרך מקורית להקלה על הנגאובר: להכין מרתח משתי קליפות שלמות של בננה, ולשתות ספל מלא של המרתח - טעים ואפקטיבי בהיותו מכיל מינרלים רבים המסייעים לאיזון החומציות ולשיפור מהיר במצב.

ד"ר רואי גוניק OMD, ND, הוא מומחה בנטורופתיה ומרצה בכיר במכללת ברושים, אוניברסיטת ת"א.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום