אינסולין: חוסכים ומרוויחים

(0)
לדרג

דעה צרכנית: החלטת ועדת סל הבריאות לכלול אינסולינים נוספים תשיג תוצאה רפואית טובה יותר ותחסוך בעלות הטיפול בסוכרתיים

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה התבשרנו על כך שוועדת סל הבריאות המליצה על הכללת אינסולינים נוספים במסגרת סל 2009.

הוועדה העריכה שהכללת האינסולינים הנוספים תאפשר מתן טיפול הולם לכ-5,000 חולי סוכרת ותקצבה את התוספת בסל בעלות שנתית של 3,139,000 ש'.

למעשה, החלטת הוועדה היתה להסיר מגבלות שהיו קיימות באשר לטיפול באינסולינים שלהלן: Novorapid, Apidra, Humalog, Humalog mix ו- Novomix. זוהי החלטה עקבית הכוללת המלצות משנים קודמות להוספת האינסולינים הבזאליים ארוכי הטווח, לנטוס ולבמיר לטיפול בחולי סוכרת ללא הגבלה. כתוצאה מכך, יש כיום בידי הרופאים המטפלים בסוכרת כלים רבים יותר ויכולת התאמת טיפול טובה יותר לחולה הספציפי.

כך למשל, השימוש בתערובת אינסולין מהדור החדש, "נובומיקס", יתאפשר גם כטיפול קו ראשון (התחלת טיפול), בניגוד למצב הקודם שבו הרופא המטפל היה חייב להגיע לפני כן למצב של כישלון טיפולי באינסולין מהדור הישן (הומני).

ראוי כמובן לברך על החלטת הוועדה. יש לציין כי אנליזות כלכליות רפואיות שבחנו את השימוש בנובומיקס מול טיפול קו ראשון באינסולין ההומני מהדור הישן (האנליזות הכלכליות הוכנו על ידי הכלכלן הרפואי בעז גנזבורג), ואשר הוגשו לאגף הטכנולוגיות של משה"ב המופקד על מתן ההערכות המקצועיות (כלכליות ורפואיות) לוועדת הסל, מצאו כי הטיפול בתערובות הנובומיקס השונות (כאשר יינתן לחולים המתאימים לטיפול זה), צפויות לא רק להשיג תוצאה רפואית טובה יותר, אלא גם חיסכון כלכלי והפחתה בעלות הטיפול הכוללת בחולי הסוכרת.

בסיכום המאמר שבו מוצגת האנליזה נכתב:

"חלופת הטיפול של נובומיקס במסגרת קו טיפול ראשון בקבוצת החולים המתאימה, כפי שהוגדרה במחקר ה-PRESENT IMPROVE ועוד... היא בעלת רציונל כלכלי/רפואי גבוה.

המשמעות הכלכלית של השפעת הירידה בהיפוגליקמיות בכלל והקשות בפרט, והשיפור בהמוגלובין A1C (מדד המצביע על איזון הסוכר בשלושת החודשים האחרונים) מקזזים את תוספת העלות הכרוכה בטיפול בנובומיקס בהשוואה לאינסולין ההומני.

מעבר לממצאים המספריים ראוי להוסיף גם שהעברת חולה מטיפול בכדורים לאינסולין הוא שלב קשה ובעייתי הדורש התמודדות הן של החולה והן של הצוות המטפל בהתנגדויות הקיימות למעבר לאינסולין. לפיכך, ובמיוחד בחולים הקשים יותר עם המוגלובין A1C מעל 8% וסיכון מוגבר להיפוגליקמיות - המשמעות של טיפול יעיל ובטוח היא רבה ובעלת השלכות חיוביות על היענות החולה להמשך הטיפול בטווח הארוך. לכן, מתן אפשרות הבחירה לרופאים להתחיל טיפול בנובומיקס כקו ראשון בחולים שנמצאו מתאימים על ידי הרופא המטפל היא בעלת חשיבות רבה, אשר מחזקת את המימצאים הכמותיים שהתקבלו באנליזה זו".

בארץ יש כיום כמיליון חולים בסוכרת ובמצבי טרום סוכרת (1 מתוך 7), והמספר הולך וגדל בכל שנה בעיקר על רקע מגיפת ההשמנה. החלטת הוועדה עולה בקנה אחד אם התפיסה הרווחת כיום בקרב רופאים ומומחים שחולי סוכרת אשר אינם מטופלים כראוי ואשר אינם משיגים את יעדי איזון הסוכרת סובלים מסיבוכי המחלה המאוחרים כמו: קטיעות גפיים, עיוורון, אי ספיקה כלייתית ומחלות לב וכלי דם אשר עלולות להוביל למוות.

אין ספור מחקרים קלינים אקראיים ומבוקרים הוכיחו שטיפול מוקדם ויעיל בסוכרת מפחית את סיבוכי המחלה ומשפר את איכות ואורך חיי המטופל.

החלטת הועדה גורמת לכך שהחל מה-1.1.2009 יש לחולי הסוכרת אפשרות להיות מטופלים מוקדם יותר וטוב יותר בזכות הכללתם של טיפולי אינסולין חדשים לסל הבריאות 2009 כטיפולים קו ראשון הניתנים לחולה החל מזמן האבחון.

יש לציין שהאנליזה הכלכלית שבחנה את שיעור העלות/תועלת של תערובות האינסולין של נובומיקס אף התייחסה לנובומיקס70 אשר הוכח לאחרונה, במחקר חשוב שהוצג בכנס האירופאי לסוכרת, ה-EASD, כדומה ביותר להפרשת האינסולין הפיזיולוגי הטבעי המופרש מהלבלב.

נובומיקס70 ונובומיקס50 הינם אינסולינים המהווים אלטרנטיבה לטיפול מרובה זריקות. המדובר בתערובות אינסולין הניתנות 3 פעמים ביום, ופועלות בגוף באופן דו שלבי - הן כיסוי רמות הסוכר שלאחר הארוחה והן רמות הסוכר הבסיסיות בין הארוחות בזריקה אחת בלבד. הטיפול בנובומיקס מאפשר התאמה של הטיפול באופן פרטני לכל מטופל על פי צרכיו, וכן שיפור ואיזון של רמות הסוכר.

במחקר שפורסם ב-Exp Clin Endocrinol Diabetes נמצא שטיפול בנובומיקס 50 /נובומיקס 70 היה זהה מבחינת רמות סוכר בדם לאורך היום, וגם במדד ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c) בהשוואה למשטר טיפולי מרובה זריקות (שילוב של נובורפיד עם NPH מס' פעמים ביום), עם בטיחות דומה מבחינת היפוגליקמיות. כלומר, ניתן לטפל באותה יעילות ובטיחות באמצעות נובומיקס 70 / נובומיקס50 שלוש פעמים ביום בהשוואה לטיפול מרובה זריקות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אינסולין - דרכי טיפול
פורום סוכרת

עוד בנושא ליחצו: אינסולין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום