לחץ ומתח: הבחירה בידכם

(0)
לדרג

אנשים מגיבים לאירועים דומים בדרכים שונות. התמקדות בהיבטים החיוביים הקיימים או הפוטנציאליים מסייעת במצבי לחץ

מאת: ג'ון ג'יקובס

רוב מצבי הסטרס מתאפיינים בתחושה שהאירועים אינם בשליטתינו, שלא בחרנו בהם, ושהתחושות והרגשות השליליים המתלווים להם בלתי נמנעים. ולמרות זאת, תחום אחד משמעותי בו יש לנו תמיד שליטה מלאה הוא התגובות שלנו. האירועים אולי נתונים אבל מגוון אפשרויות התגובה הן כמעט אינסופיות. אמרה ידועה היא שזה לא הרוח המנשבת אלא כיוון המפרש. רוחות תהיינה תמיד. הרוחות יכולות להיות לחות, יבשות, נעימות או סוערות. מה שקובע אם הרוח תשרת או תעכב את הסירה זה הכיוון והזוית בהם משיט הסירה ממקם את המפרש. כיוון המפרש הוא בשליטתינו תמיד.

השלב הראשון בפיתוח יכולת הבחירה הוא התבוננות בצורת הפרשנות שאנחנו עושים למצבים ולטריגרים חיצוניים בכלל. אירועים לכשעצמם אינם שליליים או חיוביים; הם ניטרליים. המשמעות הניתנת לאירועים נובעת ממערכת הקריטריונים שבאמצעותה אנו שופטים ומנתחים אותם. כל אירוע המוגדר שלילי עבור אדם מסוים יכול להיות חיובי לאדם אחר בסיטואציה אחרת. גם אם נראה שאירועים מסוימים הם חיוביים או שליליים באופן אובייקטיבי, וגם אם תפיסה מסוימת שכיחה בקרב אנשים רבים, עדיין, התפיסה הזו היא סובייקטיבית ולא אובייקטיבית, ובקונסטלציה אחרת היא היתה עשויה להיות שונה בתכלית השינוי.

ההיבטים בהם מתמקדים

בכל אירוע גלום פוטנציאל אינסופי של אפשרויות. האפשרויות מצויות בתחום המיקוד ובמה בוחרים להתמקד. היבטים אלה קובעים את התחושות ואת התגובות. לדוגמה, התקיפה הישראלית בעזה. ניתן להתמקד בהחרפת ירי הטילים על ישראל, בעליה במספר הנפגעים והרחבת היקף השטח הנמצא תחת איום הטילים. מיקוד בהיבטים אלה יצור תחושות שליליות של פחד, חרדה, כעס והתנגדות לתקיפה. התנגדות זו יכולה להביא לפעולות שמטרתם מחאה.

מצד שני ניתן להתמקד בסיכוי שתושבי הדרום יוכלו לחזור לחיי שגרה תקינים. אפשרות זו גלומה בתקיפה באותה מידה בה גלומה האפשרות ההפוכה. התמקדות בסיכוי החיובי תיצור תחושות טובות יותר, ראיה אופטימית, תקווה, כושר עמידות ותמיכה במהלך הצבאי. כל ההבדל הוא בהיבטים בהם בחרנו להתמקד.

לפני שמגבשים דעה או נוקטים עמדה, מומלץ לרשום את הנושא על דף ניר ולעלות את כל האפשרויות לפרש את הנושא ואת כל ההיבטים בהם ניתן להתמקד. לאחר יצירת רשימה של אפשרויות, אפשר לבחור את האופציה אשר תקדם תחושות טובות ותגובות מעצימות.

לאמונות ולתפיסות השפעה מכרעת על ההתמקדות שלנו. הצורך הפסיכולוגי באיזון בין הסביבה הפנימית והחיצונית גורם לכך שתמיד נפרש מידע חיצוני בצורה אשר תואמת בסופו של דבר את הדעות הקיימות שלנו. חלק גדול ממה שקורה לנו נועד להוכיח שהתפיסות שלנו מוצדקות וצודקות. כך, אנחנו תמיד יכולים להגיד שצדקנו, שדעותינו נכונות ולהרגיש רגועים שהאיזון נשמר. במצבים בהם המציאות איננה תואמת את דעותינו, נוצר דיסוננס הגורם לאי שקט. הדרך היחידה לפתור את המתח היא באמצעות שינוי התפיסה.

סינון מידע

על מנת ליצור מצב בו המציאות תואמת את דעותינו, אנחנו משתמשים במנגנוני סינון מידע, ובעיקר בהשמטה ועיוות מידע לנוחיותינו. בתהליכי עיבוד מידע, אנחנו מסננים מידע בראיה, שמיעה ותחושה באופן מכוון, על מנת להתאים לצורת החשיבה הקיימת. תהליכים אלה לא מודעים, אך מכתיבים את המיקוד ואת צורת הפרשנות לכל מה שקורה לנו. המשמעות היא שלדיון בצדקת עמדה זו או אחרת אין כל משמעות מעשית. כשמדובר בשיפור ההתמודדות עם מצבי סטרס, הדגש צריך להיות על התוצאה המעשית ולא על צדק.

מה שחשוב הוא האם צורת הפרשנות משרתת אותנו ויוצרת תחושות טובות או מעכבת אותנו ביצירת תחושות שליליות. אם תפיסה כלשהיא גורמת למיקוד המייצרת הרגשה שלילית, היא איננה משרתת וכדאי לשנות אותה.

מנגנון הסטרס הפיזיולוגי מופעל רק במצבים בהם אנחנו מפרשים אירועים כמסוכנים או כמאיימים על ההישרדות. על מנת למנוע את השפעתו המזיקה של מנגנון הסטרס, ניתן לפתח יכולת בקרה ובחירה של הפרשנות אותה אנו משייכים לאירועי חיינו.

התמקדות בחיובי

נפוליון היל, הידוע במחקריו בנושא הצלחה אמר שבכל צרה יש תמיד זרע של תועלת שוות ערך או גדולה יותר. המתח שאנחנו חווים במצבי סטרס הוא תוצאה של התמקדות בהיבטים השליליים הפוטנציאלים או הקיימים בסיטואציה. ההתמקדות בשלילי, גם אם היא לא מודעת, גורמת להפעלת מנגנון הסטרס, לתחושות שליליות, לסימפטומים גופניים לא נעימים וליכולת התמודדות ירודה.

על מנת לשנות את החוויה הסובייקטיבית ולשפר את יכולות ההתמודדות, עלינו לפתח יכולת לנהל באופן מודע ומבוקר את הפרשנות שאנחנו נותנים לאירועים. כמו-כן, עלינו להתמקד בהיבטים החיוביים הקיימים או הפוטנציאליים. המשמעות המעשית היא ללמוד תמיד לכוון את המפרש כך, שיפיק את מירב התועלת מהרוח. להתמקד בחיפוש אחר זרעי התועלת שלמראית עין, לפעמים נסתרים. ברגע שמחליטים לחפש את זרעי התועלת, עצם ההחלטה ממקדת את החשיבה על מציאת התועלת ולכן מסייעת למקד אותנו על ההיבטים החיוביים. ברגע שאנחנו ממוקדים בהיבטים החיוביים, אנחנו כבר לא חווים מתח כי אנחנו רואים, מודעים וממוקדים בחיובי.

הנזקים הבריאותיים הגופנים והרגשיים של מצבי סטרס מתמשכים ידועים. כוח הבחירה והשליטה מאפשר לנו לשמר ולקדם בריאות באמצעות לקיחת אחריות על מערכת הפרשנות והתגובות שלנו לאירועים. לבחור בחיובי במקום בשלילי, בתחושות טובות במקום במתח, לבחור בבריאות במקום בצדקת עמדותינו. מי זוכר שהיינו צודקים ומה זה משנה כאשר אנו סובלים ממגוון המחלות הנגרמות מסטרס? אפשר וכדאי למנוע.

ג'ון ג'יקובס היא מטפלת בפרחי באך, דמיון מודרך, הילינג אנרגטי והתפתחות אישית, בעלת ניסיון של 20 שנות טיפול והוראת התחום.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום