תזונה: השעון (הביולוגי) לא מדייק

(0)
לדרג

חוקרים מהאוניברסיטה העברית גילו כי מזון עתיר שומן פוגע בשעון הביולוגי, שאחראי על ויסות הפעילות ההורמונלית המעורבת בתהליך חילוף החומרים

מאת: מערכת zap doctors

מזון עתיר בשומנים יכול להוביל לא רק לעודף משקל אלא גם להשפיע על השעון הביולוגי, כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטה העברית. השעון הביולוגי אחראי על ויסות פעילותם של אנזימים והורמונים שונים המעורבים בתהליך חילוף החומרים. כל הפרעה בפעילותו התקינה של השעון יכולה לגרום לתופעות לוואי, כגון: חוסר איזון הורמונלי, השמנת יתר, הפרעות פסיכולוגיות, הפרעות שינה ואף סרטן.

המחקר בוצע על-ידי ד"ר אורן פרוי ועמיתיו פרופ' זכריה מדר ותלמידת המחקר מעין ברנע מהמכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה. סמית של האוניברסיטה העברית. החוקרים הראו בסדרת ניסויים כי קיים קשר של סיבה ותוצאה בין תזונה נכונה לבין פעילות השעון הביולוגי בגוף. החוקרים בדקו האם השעון הביולוגי אחראי על ויסות ההורמון אדיפונקטין בכבד, ובמידה והדבר נכון - כיצד ישפיע הדבר על מצבי צום ותזונה עתירת שומן.

ההורמון אדיפונקטין מופרש מרקמת שומן ומעורב בתהליך חילוף החומרים של גלוקוז ושומן. הוא אחראי על הגברת החמצון של חומצות שומן ועל הגברת הרגישות להורמון אינסולין - שני גורמים החיוניים בשמירה על פעילות תקינה של חילוף החומרים.

שיבוש בשעון הביולוגי

הניסוי נערך על עכברי מעבדה אשר חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת ניזונה ממזון דל-שומן, בעוד שהקבוצה השנייה ממזון עתיר-שומן. לאחר יום צום שנערך לשתי הקבוצות, נמדדו מרכיבים שונים במסלול הבקרה של ההורמון אדיפונקטין. נמצא כי בקבוצת העכברים שניזונה ממזון דל-שומן, השפעת האדיפונקטין התנהלה באופן רגיל והצום גרם להקדמה בפעילותו של השעון הביולוגי ושל חילוף החומרים. ואילו בגופם של העכברים שניזונו ממזון עתיר בשומנים, חל איחור בפעולתו של השעון הביולוגי ושל חילוף החומרים. התברר כי תזונה עתירת שומן הורידה את כמות אנזים המפתח האחראי על ויסות פירוקן של חומצות שומן בתהליך חילוף החומרים, בעוד שצום העלה את רמתו.

במאמר העתיד להתפרסם במגזין Endocrinology, טוענים החוקרים כי תזונה עתירת-שומנים גורמת להשמנה לא רק בשל תכולת הקלוריות הגבוהה שלה, כי אם גם בשל ההפרעה הנוצרת בפעילותו התקינה של השעון הביולוגי בתאי הגוף. שיבוש בשעון הביולוגי מוביל לשיבוש בחילוף החומרים ולהפרעות במנגנונים מווסתי שעון נוספים, דוגמת לחץ דם ומחזורי עירות ושינה.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום