מחלה פריודונטלית וסוכרת: קשר מסוכן

(1)
לדרג

מחקרים מראים כי חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה למחלות פה וחניכיים. מדוע, אם כן, המודעות לטיפול נמוכה?

מאת: מערכת zap doctors

חולי סוכרת בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות פה וחניכיים, כך עולה ממחקרים שהציג ד"ר אלחנדרו רויזנטול, מנהל היחידה לכירורגיית הפה והלסתות במרכז רפואי זיו בצפת, בכנס השנתי לסוכרת נעורים שערך המרכז לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה לילדים ע"ש בריינין. הכנס בוצע במרכז רפואי זיו, בשיתוף האגודה לסוכרת נעורים. עוד עלה בכנס, כי המודעות לטיפול בתחום הפה והלסתות הכולל בתוכו את בריאות החניכיים, השיניים ועצמות הלסתות נמוכה מאוד.

ד"ר רויזנטול אמר, כי קיים קשר הדוק בין מחלת הסוכרת לעלייה בסיכון לחלות בבעיות שיניים וחניכיים אצל סוכרתיים, אך המודעות לכך מזערית. הוא הציג בכנס מחקרים שפרסמה האקדמיה האמריקאית לפריודונטיה, המוכיחים את הקשר בין סוכרת למחלה פריודונטלית. בנוסף, הוצגו מבדקים המראים כי חולי סוכרת סובלים מבעיות יובש בפה ובעלי נטייה גבוהה יותר לקיום נגעים בפה כמו אפטות (פצעים שלפוחתים שורפים בתוך הפה, המופיעים בריריות ללא קרטין חניכיים, רירית הלחי, לשון ושפתיים), מחלות פטרת זיהומיות בפה, חוסר תחושה של טעם, תופעות של צריבה בפה והלשון, פגיעה במערכת האחיזה של השיניים ועוד.

הסיכוי לחלות במחלה פריודונטלית

"קיים הבדל בין דלקת חניכיים הפוגעת רק באזור החניכיים לבין מחלה פריודונטלית (מסב השן) שהינה מחלה זיהומית הנגרמת על-ידי חיידקים. כתוצאה מהמחלה נפגעות הרקמות אשר תומכות בשן, החניכיים מתנתקות מהשן, הסיבים המחברים בין השן לעצם נהרסים והעצם נספגת. תהליכים אלו עלולים להביא לאיבוד השיניים במידה ולא יטופלו בזמן" אמר ד"ר רויזנטול. לדבריו, "אפשר לראות את הקשר בין מחלה פריודונטלית וסוכרת גם בגיל צעיר".

במחקר שנעשה בשנת 1982 על ידי חוקר בשם Cianciola נמצא שבין גילאים 30-13 הסיכוי לחלות במחלה פריודונטלית אצל סוכרתיים היה 39% לעומת 3% אצל אנשים לא סוכרתיים. מחקרים רבים הוכיחו, כי סוכרת שאינה מאוזנת מעלה את הסיכוי לחלות במחלות פה פריודונטליות. חולה סוכרתי בעל סיכוי גבוה פי שלושה עד ארבעה מאנשים בריאים לחלות במחלה פריודונטלית. בעקבות הקשר ההדוק הקיים בין מחלה פריודונטלית וסוכרת, חוקר בשם Loe הגדיר את המחלה הפריודנטלית והסיבוכים כתוצאה ממחלת הסוכרת כ"סיבוך שישי" של מחלת הסוכרת. "לצערי אין מספיק מודעות לכך אצל הרופאים ולא אצל הסוכרתיים" אומר ד"ר רויזנטול. ממחקר שנעשה בשנות התשעים באריזונה בילדים אינדיאנים חולי סוכרת מסוג 2, הוכח כי מעבר לסיכוי הגבוה הקיים אצל הסוכרתיים לפתח בעיות חניכיים, התגובה של הסוכרתיים למחלות פה יותר חזקה וגבוהה והסיכוי של איבוד מערכת האחיזה בשן גדול יותר.

שמירה על הפה והחניכיים לסוכרתיים

נתונים העולים ממחקר משנת 1996 על ידי חוקר בשם Taylor מעידים, כי חולה סוכרתי אשר חלה במחלה פריודונטלית, יושפע ישירות מאיזון הסוכר ברמה גבוהה פי שש מאדם סוכרתי שלא סובל ממחלה פריודונטלית. במחקר אחר שנעשה בשנת 1996 על ידי Thorstensson H.J Clin Periodontol , הוכח כי 82% מהחולים הסוכרתיים הסובלים ממחלה פריודונטלית קשה יחלו באירועי לב, אירועי מוח או מחלות בכלי דם היקפיים במידה ובעיות אלו לא יטופלו בראשית הופעתם, לעומת סיכוי של 21% אצל חולה סוכרתי ללא מחלה פריודונטלית קשה. כמו כן נמצאה עלייה של 8.5% בתמותה ממחלה כלייתית אצל חולה סוכרתי הסובל ממחלה פריודונטלית קשה.

^^להלן המלצות מאת ד"ר רויזנטול לשמירה על הפה והחניכיים לסוכרתיים שחלו במחלה פריודונטית:^^

על כלל האוכלוסיה ובמיוחד אצל חולי סוכרת יש להקפיד על בדיקות שגרתיות (כל שישה חודשים) אצל רופא שיניים וטיפולי שיניים. לרוב חולה סוכרת יכול לעבור טיפול שיניים רגיל כל עוד רמת הסוכר שלו מאוזנת. במידה והסוכר אינו מאוזן, יש לדאוג ראשית לאיזון רמת הסוכר על ידי רופא המשפחה ורק אז לפנות לטיפול אצל רופא השיניים.

הטיפול בפה לחולי סוכרת וביקור אצל השיננית צריך להיעשות כבר מגיל צעיר, לפחות שלוש פעמים בשנה, בכדי לטפל ברובד חיידקי השיניים.

חשוב להשתמש במשחת שיניים המכילה פלואוריד על מנת לחזק את אמייל השיניים, ויש לדאוג על צחצוח נכון.

מומלץ להשתמש באביזרים דנטלים המסייעים בשמירת ההיגיינה האוראלית על השיניים והחניכיים, כמו חוט דנטאלי, קיסם אנטומי ומברשונית בין שינית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום רפואת שיניים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום