רגישות למזון

(0)
לדרג

אלרגיות סמויות למזון ורגישויות למזון הן שתי תופעות ששכיחותן עולה בשנים האחרונות. ספר חדש שופך אור על הנושא

מאת: פטריק הולפורד וד"ר ג'יימס בריילי

חלק מהאנשים - לעיתים קרובות, אלה שסובלים גם מאלרגיות למזון - רגישים במיוחד לחומרים כימיים מסוימים שיצרני המזון מוסיפים למוצריהם. התסמינים שלהם עשויים להיות דומים מאוד לתגובות אלרגיות ולכלול סוגים שונים של פריחות עוריות (כגון: התפרצויות של גבשושיות מגרדות על העור). בקרב ילדים עם פריחה כרונית בעור כדאי לבדוק רגישות לתוספים מלאכותיים במזון כגון צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרים מתחלבים ומשפרי טעם. מחקר מבוקר שנערך לאחרונה, הראה כי בקרב שלושה מתוך כל ארבעה ילדים הסובלים מפריחה כרונית חל שיפור ניכר לאחר שבועיים של דיאטה נטולת תוספים מלאכותיים, ו-50% מהנבדקים אף דיווחו על החלמה מלאה לאחר שישה חודשים. אם אתם או ילדיכם סובלים מפריחה שאינה משתפרת לאחר הוצאתם מהתפריט של תוספים מלאכותיים, אנו ממליצים לכם לעבור בדיקות לאיתור אלרגיות למזון.

ארבעה סוגים נפוצים של תוספים מלאכותיים גורמים, לעיתים קרובות, לתסמינים אלרגיים:

מונוסודיום גלוטמט (MSG), שמסומן גם כ-E621, הוא משפר טעם המצוי באוכל סיני, במוצרי מזון מעובדים ומשומרים ובמנות המוגשות ברוב מסעדות המזון המהיר. התסמינים עשויים לכלול בחילה, הקאה, כאבי ראש וסחרחורת.

סולפיטים/מטא-סולפיטים ומטא-ביסולפיטים (למשל, E221 ו-E223), המשמשים לשמירה על טריות המזון, נמצאים בשימוש נפוץ במזונות תעשייתיים וביינות לבנים. במסעדות רבות שמגישות לסועדים מבחר סלטים, נהוג להוסיף סולפיטים לתפוחי אדמה, אבוקדו, מאכלי-ים וירקות. חולי אסתמה עלולים לסבול מתגובה חמורה לסולפיטים. רגישות לסולפיטים עלולה לגרום לחסר במינרל הקורט מוליבדנום.

טרטרזין (E102) הוא צבע מאכל נפוץ וידוע כגורם להיפראקטיביות, מיגרנות והתקפי אסתמה. בנוסף, הוא גורם לחסר בוויטמין B6 ובאבץ.

E320 - BHA משמש כחומר משמר, במיוחד במוצרי מזון שמכילים שומנים, במוצרי מאפה וממתקים ובבשרים. הוא עלול לגרום לפריחה ולתגובות אחרות בעור.

אינולין, המופק מארטישוק, ובן-דודו הכימי, אוליגופרוקטוז, מצויים כיום במספר הולך וגדל של מוצרי מזון מעובדים, כגון: ממתקים, משקאות קלים, יוגורט, גלידה, שוקולד, חמאה ודגני בוקר. בקרב אנשים רגישים, אינולין עלול לגרום לתסמינים דמויי-אלרגיה, כגון קשיי נשימה.

אנו ממליצים לכם להימנע ככל האפשר ממזונות שמכילים את החומרים המלאכותיים האלה.

הרעלת מזון

הרעלת מזון - שסימניה הם בחילה, הקאה ושלשול - היא בעיה נפוצה וחמורה שיש לה כמה גורמים. חלק מהצמחים ובעלי החיים פשוט אינם בטיחותיים למאכל אדם. לדוגמה, פטריות רעל ממשפחת האמניתיים ("Death Cap") עלולות לגרום להרעלה חמורה ואף קטלנית. מקור נפוץ יותר להרעלה הוא מזון מקולקל או מבושל בצורה לא נאותה. בשר עוף, לדוגמה, עלול להיות נגוע בחיידקים מסוכנים כגון סלמונלה.

על פי הנתונים הרשמיים, כ-100 אלף מקרים של הרעלות מזון מתרחשים מדי שנה בבריטניה, אך קרוב לוודאי שמספר המקרים הלא-מדווחים גדול פי 20, שכן לעתים קרובות התסמינים אינם מופיעים מייד לאחר האכילה והאנשים שנפגעו אינם מודעים לכך שהבעיה נגרמה ממשהו שהם אכלו או אינם פונים כלל לרופא. יש אנשים שסבורים שהם אלרגיים למאכלי-ים, למשל, בעוד שלמעשה, הם סבלו מהתפרצות של הרעלת מזון ולא מאלרגיה.

חסרים תזונתיים

סיבה אפשרית נוספת לכך שמה שאתם אוכלים גורם לכם להיות חולים, היא איכותו הירודה של המזון והעובדה שהוא דל ברכיבים תזונתיים חיוניים. נניח שאתם צורכים בקביעות מזונות מעובדים ואינכם מרבים לאכול פירות, ירקות ומזונות מלאים (כלומר שעועית, עדשים, אגוזים, זרעים, אורז חום או לחם ופסטה מדגנים מלאים). אם אתם סובלים מעייפות, קרוב לוודאי שהיא נובעת מהעובדה שאינכם מקבלים את הוויטמינים והמינרלים שהגוף והנפש שלכם זקוקים להם. כדי לספק לגופכם את התזונה המיטבית הדרושה לו ולהקטין את הסיכון שלכם לסבול מאלרגיות, אנו ממליצים לכם לאכול תפריט מזין ומאוזן וליטול תוספי תזונה בסיסיים.

מתוך: "אלרגיות סמויות למזון", פטריק הולפורד וד"ר ג'יימס בריילי, הוצאת פוקוס, 178 עמ'. מחיר קטלוגי: 78 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום