תזונה מתאימה לחולי לופוס

(0)
לדרג

חשיבות תזונה נכונה ידועה לכולם. האם היא מקלה גם על חולי לופוס (זאבת)? תובנות מניסוי קליני ומהרפואה הסינית

מאת: מערכת zap doctors

כחלק מהמודעות הגוברת לחשיבותם הבריאותית של שינויים באורח החיים בכלל ולתזונה נכונה בפרט, חולים במחלות כרוניות מחפשים פתרונות שישפרו את מצבם ולו במעט. דוגמה לכך ניתן לראות אצל חולי לופוס (זאבת). מדובר במחלה כרונית השייכת לקבוצת המחלות האוטואימוניות, שבהן הגוף מפעיל את מערכת החיסון כנגד עצמו. המחלה משפיעה על מערכות רבות בגוף, בייחוד על העור, המפרקים, הדם והכליות, והגורמים לה אינם ידועים.

עד היום לא נעשו מחקרים קליניים המוכיחים כי מזון יכול להחמיר או להיטיב את מצבם של החולים בלופוס. פרופ' דרור מבורך, פנימאי וראומטולוג בבית החולים הדסה עין-כרם וראש החוג לרפואה פנימית בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, הרים את הכפפה יחד עם פרופ' אליוט בארי, מומחה לרפואה פנימית, דיאטה והפרעות אכילה באגף לרפואה פנימית בביה"ח הדסה עין-כרם. השניים ערכו מחקר הבודק את השפעת התזונה על חולי לופוס. "מחקר בנושא השפעת התזונה על מחלה הוא קשה, מכיוון שישנם אספקטים נוספים המשפיעים על מצב החולה", מסביר פרופ' מבורך. עוד הוא מוסיף, כי מכיוון שב-20 שנה האחרונות ישנה עלייה במודעות להשפעת התזונה על הגוף, מחקר מסוג זה הוא בלתי נמנע.

תזונה מיטיבה

במחקרם של מבורך ובארי השתתפו כ-40 חולי לופוס, רובם הגדול נשים. החולים היו במצב שבו מחלתם לא הייתה פעילה באותה תקופה, מכיוון שכאשר המחלה פעילה, קשה להעריך השפעת גורמים חיצוניים על החולה. משתתפי המחקר קיבלו דיאטה לפי סוג דם. המידע לגבי סוג הדם מסייע לדעת מה טוב לגוף, כמו למשל, היכולת לעכל, רגישויות לסוגי מזון מסוימים, רמת חומציות וכו'.

המשתתפים עברו סדרת בדיקות, אשר כללה הערכת מסת גוף (BMI) והערכה לגבי מצב מחלתם. במשך שלושה חודשים הם צרכו מזון רק על פי הדיאטה שהותאמה להם. בתום התקופה המשתתפים מילאו שאלונים ונבדקו. יש לציין כי ישנם משתתפים שרצו להמשיך בדיאטה שניתנה להם ולא להפסיקה, מכיוון שהם הרגישו שהיא שיפרה את מצבם. החוקרים מתכננים לתת למשתתפים שוב את אותה דיאטה למשך שלושה חודשים, על מנת להשוות את מצבם בתקופות השונות.

"לא ניתן להוכיח בפרמטרים של נוגדנים או ספירת דם שינוי במצב המחלה", אומר פרופ' מבורך לאחר בדיקת המשתתפים בתום שלושה חודשים של הדיאטה. "אולם, איכות החיים של החולים השתפרה, נראתה ירידה מתונה במשקל (חלקם לוקחים סטרואידים כחלק מהטיפול במחלה) ורבים מהם דיווחו על כך שהם מרגישים טוב". פרופ' מבורך ציין כי מדובר במחקר פיילוט שהוכיח שיש נכונות מצד המטופלים למודעות תזונתית, ועל-פי התוצאות נראה כי יש השפעה טובה על הרגשתם.

כאמור, מדובר במחקר ראשוני, אך האם מלבד אורח חיים בריא ישנם מאכלים שיכולים להועיל לחולי לופוס? "אי אפשר לתת המלצות מה נכון לאכול. המלצות כמו לא לאכול ירקות ממשפחת הסולניים (עגבניה, חציל) או בשר, לא הוכחו אף פעם באופן מדעי", אומר פרופ' מבורך. "חשוב שכל חולה יהיה יותר מודע למרכיבים תזונתיים ויחפש את הדרך המתאימה לו".

תוספים והימנעויות

דרור וייסר, מטפל ברפואה סינית, אומר כי החלק התזונתי בטיפול בחולי לופוס הוא משמעותי. "ישנה תזונה מונעת, המבוססת על מאכלים אנטי-דלקתיים שתפקידם להקטין/למנוע את התפרצות ההתקף. המומלצים הם: זרעי פשתן, תה שחור וירקות ירוקים. בנוסף, ישנם תוספי מזון, כגון: W3, ויטמין E, ויטמין A, ויטמין C, אבץ, סלניום ופרוביוטיקה. כמו-כן, מומלץ לצרוך מזונות המכילים פחמימות מלאות". וייסר מוסיף שמומלץ להמעיט בצריכת ירקות ממשפחת הסולניים, אשר פוגעים בסינטוז הקולגן בכבד, להימנע מאכילת נבטי אלפלפא ולהמעיט באכילת חלבונים מהחי (מוצרי חלב פרה ובשר), משום שאלו מעלים את רמת החומציות בגוף ובכך תורמים להתפתחות הדלקת.

וייסר ממליץ להימנע מקופאין וממזון מטוגן, פחמימות מזוקקות וסוכרים פשוטים ולהימנע מאכילת נבטי אלפלפא, אשר גורמים להחמרה במחלה. הוא מציין כי חשוב לצרוך מזונות עשירים בפחמימות מורכבות ומלאות ולצרוך הרבה ירקות בעיקר צהובים, ירוקים וכתומים. וייסר מוסיף שיש לצרוך הרבה מזונות המכילים אומגה 3 ומקטינים תגובות דלקתיות ולשתות מיצים, כמו סלרי ותפוחים - לטיהור הגוף וחיזוק הכבד, מיץ גזר - כמקור לוויטמין A. כמובן, חשוב לעסוק בפעילות גופנית, אשר גורמת לשחרור אנדורפינים כמשככי כאב.

שינוי תפיסתי

פרופ' מבורך טוען שהמלצות לכל החולים עלולות לעיתים להיות מסוכנות: "תוספי מזון עלולים להיות מסוכנים לפעמים. זה לא מספיק שהם מחזקים את המערכת החיסונית, לפעמים מטפל שאינו מבין במחלה יכול לגרום לפעולה ההפוכה ולכן צריך מאוד להיזהר עם תוספים. גם אומגה 3 שנחשב תוסף טוב, אין עליו סימוכין מלאים".

ואילו וייסר אומר כי "העיקרון המנחה הוא להתאים את התזונה לפי האדם שמולך, בהתחשב בסימני המחלה שמופיעים אצלו. לדוגמה, מטופל שסימני המחלה שלו הם פגיעה בכדוריות הדם האדומות יאכל מזונות המחזקים דם, כגון פולי סויה, סלק, פשתן, סלרי וכוסמת. אם הכליות מעורבות במחלה נאכל מאכלים מחזקי כליות, כגון שעורה, סויה, דוחן, אצות, דגים, אגוזים". לדבריו, התזונה הסינית יכולה בהחלט לתת טיפול תומך לחולי לופוס, והוא ממליץ לשלב גם דיקור סיני, שיכול לדבריו לתת מענה מצוין לכאבי מפרקים, וצמחי מרפא סיניים שיכולים לחזק את המערכת החיסונית.

פרופ' מבורך מספר שהוא ועמיתיו מחפשים את הדרך לעשות מחקר גדול בנושא התזונה ולבנות תוכנית שתעודד את החולים לחפש את הדיאטה הטובה ביותר עבורם. הוא מודע לכך שציבור הרופאים עדיין לא מתייחס לפרמטר התזונתי כחלק מהטיפול בחולה ולכן מחקרים מהסוג הזה יכלו להוות בסיס לשינוי תפיסתי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ראומטולוגיה
פורום תזונה קלינית
פורום רפואה סינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום