"אנשים פוחדים מהפחד"

(0)
לדרג

מיריי דנון, פסיכולוגית ראשית של שירותי בריאות כללית, לדוקטורס: הדאגה הגדולה מהמצב הביטחוני היא בקרב הורים לילדים ונשים מבוגרות ובודדות

מאת: מערכת zap doctors

תושבי הדרום נמצאים בימים אלה במצב מלחיץ ומסוכן. אף אחד אינו יודע מתי ואיך המצב יסתיים, אך בינתיים ניתן לראות את ההשפעות על התושבים, ובניהם מבוגרים החיים בגפם וילדים קטנים. שירותי בריאות כללית פתחו ביום שבת (27.12) מוקד סיוע נפשי לתושבי הדרום מסביב לשעון. מיריי דנון, פסיכולוגית ראשית של כללית ומנהלת השירות הפסיכולוגי במרכז לבריאות הנפש גהה מספרת לדוקטורס על אופי השיחות: "עד כה פנו למוקד כמה קבוצות באוכלוסייה. ישנם הורים שמתקשרים עקב דאגה גדולה לילדיהם. בעיקר מדובר על הורים לילדים עד גיל 11-12. הם מספרים כי הילדים מפחדים וכתוצאה מכך הם לא רוצים לאכול, סובלים מבחילות וכאבי בטן ובעיקר צמודים להורים. קבוצה נוספת כוללת נשים מבוגרות אשר חיות בגפן. הן מפוחדות ואין להן תמיכה משפחתית כלשהי. בנוסף, ישנן נשים צעירות שפשוט חוששות לצאת מהחדר הממוגן וזקוקות לעזרה להתמודד עם הקושי".

כאשר התושבים פונים למוקד סיוע, הפסיכולוגים מנסים לסייע להם בהתאם לפניה. "אם מדובר באנשים בודדים אנו משכנעים אותם לפנות לבני משפחה ולהיות איתם בקשר, גם אם מדובר בקשר טלפוני בלבד", מסבירה דנון. "בנוסף, אנו מסבירים לאנשים שהפחד הוא לגיטמי ואין מה לפחד ממנו, כלומר מהמצב שהם מפחדים. אנו מציעים להם לא להיות מחוברים כל הזמן לחדשות, ולמרות המצב לנסות לחזור לשגרה עד כמה שניתן".

לא כל פחד הוא חרדה

כידוע, ילדים לא מבינים בדיוק מהו המצב ומדוע הוא קורה, ואת כל המידע הם שואבים מהסביבה בכלל ומהוריהם בפרט. "חשוב לתת לילדים תחושה שיחד תתגברו על המצב. אפשר לומר להם שגם אתם חוששים, אך לנסות להקדיש זמן לדברים שיתנו להם הרגשה טובה כמו שיחות ומשחקי חברה", אומרת דנון. ומה לגבי העתיד של הילדים? הורים רבים מוטרדים מכך שלילדיהם תהיה טראומה אשר תשפיע עליהם בעתיד. דנון מרגיעה ואומרת "על-פי מחקרים, רוב הטראומות והחרדות חולפות עם הזמן ואחוז קטן מאד נשאר בתודעה. אם ההורים מגיבים בצורה נכונה ומרגיעה ונותנים לילדיהם תחושה של הגנה, אין חשש לגבי השפעת המצב על עתיד הילדים".

לסיום דנון אומרת שלמרות שהסיטואציה מלחיצה ומפחידה, חשוב להבין כי לא כל פחד הוא חרדה. לדבריה, "כאשר כלי התקשורת מפרסמים מדי יום כתבות בנושא לחץ וחרדה, אנשים מפנימים והדבר מגביר את החרדה שלהם".

מוקד הסיוע 2700* פתוח 24 שעות ביממה.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום