מהי היפרדות רשתית וכיצד מטפלים בה?

(15)
לדרג

רואה ואינו נראה: אם יש לכם הבזקי אור או נקודות בראיה, יתכן שאתם סובלים מהפרעה המכונה 'היפרדות רשתית'

מאת: ~~ ד"ר נדב בלפר~~

הרשתית היא רקמת עצב המרפדת את קיר גלגל העין והיא מחוברת ישירות אל המוח דרך עצב הראיה. כמו הפילם במצלמה, הרשתית אחראית להפוך את התמונה המגיעה כאנרגיה של אור לאנרגיה חשמלית (בתאי העצב) ולהעבירה אל המוח. מרכז הרשתית נקרא המקולה, וזהו האזור האחראי על ראיית פרטים קטנים ומדויקים. הרשתית ההיקפית מאפשרת לראות שדה ראיה היקפי.

גופים חדשים בשדה הראייה

חלל העין מלא בג'ל הקרוי זגוגית. הפרדות זגוגית הינה תהליך שכיח מאד וכמעט לא מלווה במחלה. תופעה זו שכיחה מעל גיל 50 ועשויה להופיע גם בגיל צעיר יותר. הופעת הסימנים היא פתאומית. הג'ל נדחף קדימה, ובכך נוצרים כוחות משיכה על הרשתית.

במצב זה רואים החולים מעין ברקים או הבזקי אור שמקורם הוא בפענוח מוטעה של כוחות המשיכה של הרשתית. בנוסף, רואים החולים גם עכירויות נעות בתוך גלגל העין; הסיבה לכך היא שבעת שהג'ל צף לפני הרשתית, ניתן לראות את צילם של האזורים היותר סמיכים שלו על הרשתית. בכל מקרה, הסימנים החדשים מדאיגים את המטופל.

כאמור, ברוב המקרים לא נדרש טיפול, ומעבר לאי הנוחות אין ממצאים חריגים המצריכים טיפול ניתוחי וכדומה. רוב האנשים מתרגלים לגופים החדשים בשדה הראיה שלהם תוך מספר חודשים, הודות לשילוב של שתי תופעות: האחת היא שקיעה הדרגתית ואיטית של החלקיקים, בהשפעת כוח הכובד ויציאתם ממרכז ציר הראיה, והשנייה היא יכולתו המופלאה של המוח שלנו להתרגל לשינויים ולהתעלם רוב הזמן מההפרעה.

חשוב לבדוק את החולה, שכן לעיתים מלווה התופעה בחור ברשתית או הפרדות רשתית. במיעוט מהמקרים שתוארו לעיל, יכול להיווצר קרע (חור) ברשתית. גם מקרה זה יכול להסתיים ללא כל אסון. לעיתים אנו רואים בבדיקה ממצאים אקראיים של קרעים ישנים ברשתית, אשר עברו תהליך הצטלקות ולא נגרם כל נזק ממשי.

איתור התופעה

המקרה הקשה יותר הוא זה אשר בו הקרע אינו מצטלק, נוזל מתחיל לחדור דרכו אל מתחת לרשתית ובכך גורם להפרדתה מהשכבות אשר מתחת. ניתן לדמיין זאת כמו מעין בועה או שלפוחית המתמלאת נוזל. חשוב לזכור כי הרשתית מכילה תאים רגישים וחשובים לראייה (קולטני האור), אשר כשמם כן הם - קולטים את האור וממירים אותו לגירוי עצבי המועבר למוח.

קולטנים אלה ניזונים מהשכבות אשר מתחתם, ובזמן בו הם מנותקים, השכבות מנותקות זו מזו, והתאים יתחילו לסבול ובסוף להתנוון. הנזק לתאים הללו הוא בלתי הפיך, שכן הם אינם מתחדשים.

היפרדות הרשתית כתוצאה מתהליכי ההזדקנות הטבעיים יכולה להופיע בכל גיל, אולם שכיחותה המרבית היא בקרב גילאי ה-50 וה-60. כמו-כן, תופעה זו מופיעה בשכיחות גדולה ובגיל מוקדם יותר בקרב אנשים שהם קצרי ראייה, וכן באנשים שעברו ניתוחי עיניים מסוגים שונים (להוציא את ניתוח הלייזר להסרת משקפיים) וכן לאחר טראומה לעין או לראש.

לא ניתן למנוע את היפרדות הרשתית, אולם ניתן לאתר אותה כאשר החולה רואה הבזקים ועכירויות נעות חדשות. לעתים מאתרים את המצב כאשר הקרע ברשתית כבר הופיע (יש מצבים בהם מיקום הקרע הוא בהיקף הרשתית ולכן אינו מפריע לראייה). במקרים אחרים יתכן שהמצב החמיר והרשתית זזה ממקומה. במקרה זה ירגיש החולה הפרעה בראייה המתבטאת או בירידה בראייה או בהפרעה בשדה הראייה.

סוגי טיפול

אם החולה נבדק ולא התגלה קרע ברשתית, יש צורך במעקב והגברה של המודעות לשינויים בלבד. עם הזמן הבזקי האור יחלפו מעצמם, אולם העכירויות כאמור אף פעם לא נעלמות. אם החולה נבדק ונמצא קרע ברשתית, מומלץ להגביל את הקרע על ידי טיפול לייזר (במרפאה, לא בחדר ניתוח), אשר במהלכו יוצרים כוויות (לרוב הטיפול לא כואב) סביב שולי הקרע ומונעים בכך מנוזלי זגוגית העין לחדור תחת הקרע אל מתחת לרשתית ולהפרידה.

אם מתגלה בבדיקה רשתית מופרדת, יש צורך בניתוח.

^^ישנם מספר סוגי ניתוחים:^^

ניתוח "הזרקת גז לתוך העין" - נעשה כאשר עיקר הקרע מופיע בחלקה העליון של הרשתית. הגז סוגר את פתח הקרע שברשתית וכך הוא מונע מנוזלי הזגוגית לחדור אל מתחת לרשתית. ניתוח זה נעשה בהרדמה מקומית ויתרונו הוא בפשטותו. בנוסף להזרקת הגז, סוגרים את הפתח שברשתית על ידי צריבה בלייזר או על ידי הקפאתו באזור הקרע כדי למנוע את כניסת הנוזלים. בהתוויה הנכונה, יש כ-70% סיכויים להחזרה של הרשתית למקומה ללא צורך בניתוח מורכב.

במקרים בהם לא מומלצת הזרקת גז בלבד (למשל אם יש הרבה קרעים, קרע תחתון, תהליך הצטלקותי בזגוגית העין ועוד), נבצע ניתוח המורכב מאחד או כמה מהאפשרויות הבאות:

ניתוח חיגור - תופרים חגורה העשויה מסיליקון סביב גלגל העין באזורים המקיפים את הקרע. חגורה זו לוחצת מבחוץ את קיר גלגל העין לכיוון הרשתית המופרדת ומקלה על ספיגת הנוזל מתחת לרשתית.

כוויה בהקפאה - בניתוח סוגרים את הקרע על ידי הקפאה הגורמת לכוויה מבחוץ דרך כל שכבות העין. ההקפאה נעשית נקודתית סביב הקרע, תוך הסתכלות ישירה של הרופא המומחה על מקום הטיפול.

ויטרקטומיה - מדובר בניתוח עדין ומורכב ביותר ובמהלכו מוכנסים מכשירי הניתוח לעין דרך פתחים עדינים ומוציאים ממנה את כל הזגוגית (הג'ל) שבעין ואת רקמת הצלקת. להסרת הג'ל אין תופעות לוואי מאחר שהוא אינו נחוץ לתפקוד העין. במהלך הניתוח ינוקז הנוזל שמתחת לרשתית ותיחסם הכניסה לנוזל חדש, בטכניקות שונות.

החלפת הג'ל בעין על ידי גז או שמן סיליקון.

המכשור הניתוחי המתקדם והעדין יותר משתפר ומשתכלל כל העת, ומאפשר סיכוי טוב יותר מבעבר לטיפול במצב עדין, מסוכן ומסובך זה. עדיין, העיקר הוא אבחון טוב ומוקדם, בשילוב של טיפול מהיר ומיומן. סימנים מדאיגים ומחשידים להפרדות רשתית הם: הבזקי אור, נקודות חדשות הצפות מול העין ("זבוב", "נמלה" וכד'), או מסך/וילון המכסה חלק משדה הראיה באופן קבוע.

ד"ר נדב בלפר הוא מנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים", מנהל מרפאת עיניים במרפאות חוץ בסורוקה, רופא בכיר ומנתח במחלקת עיניים במרכז האוניברסיטאי סורוקה.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום