התאמת טיפול ליתר לחץ דם

(0)
לדרג

תרופות שונות ללחץ דם משפיעות באופן שונה על כל חולה. דוקטורס מציג - המדריך לסוגי הטיפולים ואופן פעילותם

מאת: פרופ' מיכאל בורשטיין

יתר לחץ דם הינו אחד מגורמי הסיכון המרכזיים למחלות לב וכלי דם. ניתן לטפל בכך בדרכים שונות, ואלו אשר סובלים מיתר לחץ דם אינם חייבים להיות מוגבלים בפעילות יומיומית.

הטיפול התרופתי

קיימות כיום תרופות רבות להורדת לחץ הדם והן נחלקות לפי מנגנון הפעולה שלהן לקבוצות אחדות. הרופא ירשום תחילה תרופה אחת ואם יראה צורך בכך, יצרף או יחליף בהמשך תרופה או תרופות מקבוצות אחרות. את התרופות יש לקחת אך ורק לפי המלצת הרופא ובמינונים שנרשמו. במקרי יתר לחץ דם חמור יש מקום לעיתים להתחיל טיפול בשילוב תרופות.

להלן מספר קבוצות טיפול עיקריות:

^^המשתנים^^

תרופות אלה מגבירות את הפרשתם של נוזלים ומלחים מן הכליות, ובכך מקטינות את נפח הדם ואת לחץ הדם. תרופות אלה נבדקו במחקרים רבים והוכחו כיעילות ובטוחות בטיפול ביתר לחץ דם במיוחד בגיל המבוגר (מעל גיל 65). תופעות הלוואי העיקריות של תרופות אלה כוללות אימפוטנציה והפרעה באיזון המלחים. במינון נמוך תופעות הלוואי הן נדירות.

^^חוסמי בטא^^

אלו תרופות הפועלות על מערכת העצבים על ידי חסימת השפעת האדרנלין על הלב באמצעות חסימה של קולטני בטא; כתוצאה מכך הן גורמות להפחתה ביכולת התכווצות הלב, להאטת פעילותו, דבר המוביל לירידה בלחץ הדם. תרופות אלה ידועות כמפחיתות תמותה ממחלות לב. לתרופות אלה יש השפעה במניעת התקפי לב חוזרים ויעילות בטיפול בחולים עם אנגינה פקטוריס בחולים עם מחלת לב איסכמית. כמו כן הן יעילות בחולים צעירים עם דופק מהיר. תופעות הלוואי העיקריות של תרופות אלו הן האטת הדופק וכיווץ סימפונות דרכי הנשימה.

^^חוסמי תעלות הסידן^^

הן תרופות החוסמות כניסה של סידן לתאי שריר הלב ולכלי הדם. הסידן חיוני להתכווצות שרירים אלו, ולכן מניעת כניסתו לתאים גורמת להרחבת כלי הדם ולירידה בלחץ הדם. תרופות בקבוצה זו יעילות בחולים עם תעוקת חזה וידועות ביעילותן בהפחתת שבץ מוחי בחולים מבוגרים עם יתר לחץ דם. תופעות הלוואי העיקריות של חוסמי תעלות סידן הן בצקות ברגליים, סומק בפנים, גלי חום ושינויים בדופק.

^^מעכבי ACE^^

תרופות אלו מעכבות את פעילות האנזים ACE האחראי לייצורו של ההורמון אנגיוטנסין II, הגורם לכיווץ של שריר הלב ושל כלי הדם. חסימת ייצורו של הורמון זה מובילה להרחבת כלי הדם ולירידה בלחץ הדם. מדובר בקבוצת תרופות חדשה יחסית אך נפוצה מאוד בטיפול בחולים עם יתר לחץ דם. התרופות הוכחו כיעילות בחולים עם אי ספיקת לב, בחולים עם פגיעה בכלייה, בחולים לאחר אוטם בשריר הלב ובחולי סוכרת. תופעות הלוואי העיקריות של תרופות אלו הן שיעול, תת לחץ דם ופריחה.

^^חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין II^^

תרופות אלו מורידות את לחץ הדם על-ידי כך שהן חוסמות את הקולטן המתווך את פעילותו של ההורמון אנגיוטנסין II. ההורמון אנגיוטנסין II גורם לעליה בלחץ הדם באמצעות כיווץ כלי הדם, ונוסף במצבים מסוימים גורם לנזק באיברי מטרה כגון לב, כליה וכלי דם. עיכוב פעילותו של ההורמון באמצעות תרופות החוסמות את הקולטן שלו מובילה לירידה בלחץ הדם ומקנה הגנה על איברי מטרה כגון: לב, כליה וכלי דם. ייחודה העיקרי של קבוצת תרופות זו הינה מיעוט תופעות לוואי (בעיקר סחרחורת), דבר המביא להתמדה טובה יותר בטיפול התרופתי לאורך זמן, בהשוואה לתרופות מקבוצות אחרות.

^^מעכבי רנין ישיר^^

קבוצה תרפויטית חדשה מזה עשור ובעלת מנגנון פעילות ייחודי. קבוצת מעכבי רנין ישיר (Direct Renin Inhibitor - DRI), חוסמים את מערכת הרנין - אנגיוטנסין - אלדוסטרון בנקודת ההתחלה. התרופה מקבוצה זו בעלת יעילות כטיפול בודד או בשילוב עם תרופות אחרות להורדת יל"ד. במחקרים שנעשו על שילוב מעכב רנין ישיר עם תרופות אחרות ליל"ד כגון: משתנים, חוסמי סידן, מעכבי ACE וחוסמי הקולטן לאנגיוטנסין II, נמצא כי השילוב היה יעיל יותר בהורדה של לחץ דם יותר מאשר טיפול בכל תרופה בנפרד.

טיפול שאינו תרופתי

- פעילות גופנית איזוטונית (אירובית) או ספורטיבית מבוקרת וקבועה של לפחות שעה במשך שלוש פעמים בשבוע. צעידה זמינה לרוב האנשים ואינה מצריכה כלים או אימון מיוחד.

- הורדת משקל אצל בעלי משקל עודף.

- צמצום כמות המלח בדיאטה ל-4-3 גרם ליממה.

- הימנעות מגלולות למניעת הריון לנשים בגיל הפריון.

- הימנעות מבשר וביסוס התזונה על מאכלי חלב דלי שומן, עוף, דגים, פירות וירקות.

- הגדלת כמות האשלגן בדיאטה על-ידי הגדלת כמות הירקות ופירות.

- צמצום צריכת האלכוהול.

כולנו עשויים בצלם ובכל זאת שונים אחד מן השני, ולכן לא כל תרופה שעוזרת לאחד תביא בהכרח תועלת גם לחברו. ברוב המקרים השפעת התרופות אינה מיידית ולכן יש להתאזר בסבלנות למשך מספר שבועות עד שלחץ הדם יגיע לערכים תקינים. לתרופות עלולות להיות תופעות לוואי ולכן על החולה לדווח לרופא על כל תופעה חריגה, בין אם חשב או לא חשב שהיא קשורה לנטילת התרופה. מאידך, חשוב להפנים כי תופעות לוואי אף שעלולות לקרות בדרך-כלל אינן מופיעות. במצבים מסוימים, כגון הריון, סוכרת, מחלות כליות, והעדר תגובה לטיפולים שונים, קיום יתר לחץ דם מהווה בעיה אשר דורשת טיפול מיומן ואינטנסיבי בידי מומחה.

פרופ' מיכאל בורשטיין הוא יו"ר החברה ליתר לחץ דם בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום