ניתוח קיסרי - עובדות ומיתוסים

(0)
לדרג

אחוז הניתוחים הקיסריים עולה בהתמדה ולא תמיד מסיבות מוצדקות. חשוב לזכור שמדובר בניתוח לכל דבר, על יתרונותיו וחסרונותיו

מאת: ד"ר שמואל אנדרמן

לידה בניתוח קיסרי היא לידה לכל דבר. כיום כ-22% עד 25% מכלל הלידות בישראל מתבצעות באופן זה. ניתוח קיסרי, או בשמו האחר "חיתוך דופן", הוא שיטת יילוד המתבצעת על ידי רופא מיילד או מנתח. בדרך זו הוולד מחולץ דרך דופן הבטן ולא דרך תעלת הלידה הטבעית.

בעולם המערבי וגם בישראל כ-25% מכלל הלידות מבוצעות כיום בניתוח קיסרי, זאת לעומת כ-5% בלבד בשנות ה-60' וה-70' של המאה הקודמת. הסיבה לכך טמונה בעובדה שהאינדיקציות המיילדותיות השתנו משמעותית עם השנים. הרפואה עשתה קפיצת מדרגה אדירה מבחינת יכולתה להתמודד עם מקרים מיוחדים בתחום המיילדות. לדוגמה: לידות עכוז נעשות ברובן המכריע בניתוח קיסרי (בשנות ה-60' וה-70' רק כ-30% מלידות העכוז בוצעו בניתוח קיסרי). כמו כן, התקדמות אדירה בתחום הטיפול בפגים מאפשרת טיפול בפגים קטנים מאוד, כך שגם במצבי שונים שבהם מחויבת לידה מוקדמת, נעשה שימוש בניתוח קיסרי בכדי להקטין ככל הניתן את הפגיעה בוולד. סיבה נוספת היא רפואה הגנתית - הקטנת האפשרות לסיכונים בלידות מסוימות ומניעת תביעות עתידיות של המשפחה כלפי הרופא המיילד.

הסיבות לביצוע ניתוח קיסרי

ההעדפה לביצוע ניתוח קיסרי קשורה ברוב המוחץ של המקרים לסיבות רפואיות גרידא:

ניתוח קיסרי קודם (רחם מצולק).
כל הפרעה למהלך הלידה הרגיל - עצירת התקדמות הלידה, אי התאמה של ראש-אגן, אי ירידת הראש למרות התקדמות הלידה.
מצוקה עוברית ההאטה בדופק העובר, הפרעות אחרות בניטור עוברי בזמן הלידה ועוד.
מצג עכוז.
סיבות אחרות, כגון דימומים לפני הלידה, היפרדות שליה וכדומה.

בשנים האחרונות ישנם מצבים שבהם היולדת דורשת מראש לבצע את הלידה בניתוח קיסרי גם ללא אינדיקציה רפואית מובהקת, זאת בשל פחדים אישיים, לחצים מלידות קודמות שהיו קשות והסתיימו בניתוח קיסרי ומסיבות נוספות. מבחינה זו חשוב תמיד לזכור שניתוח קיסרי הוא ניתוח לכל דבר על כל סיבוכיו האפשריים, ולכן יש לשקול היטב היענות לדרישת היולדת רק במצבים שבהם הדבר מחייב זאת ולא מסיבות קוסמטיות, אסטרולוגיות ואחרות.

יתרונות וחסרונות בביצוע ניתוח קיסרי

היתרונות המרכזיים של ביצוע ניתוח קיסרי הם: ^^תזמון נוח^^ - במידה שהוחלט כי על האישה לעבור ניתוח קיסרי מראש, ניתן לתזמן אותו לנוחות כל הנוגעים בדבר - הצוות הרפואי והיולדת ובן זוגה. ^^ניתוח פשוט (יחסית)^^ - מדובר בניתוח קצר, כחמש עשרה עד עשרים דקות. במידה שהכול מתקדם כהלכה, האישה משתחררת לביתה כבר לאחר שלושה-ארבעה ימים.

החסרונות של ניתוח קיסרי מתמקדים בעיקר בעובדת היותו ניתוח לכל דבר. הווה אומר, קיימים בו סיכוים אפשריים, כמו בכל ניתוח, כגון בעיות בהרדמה ובאלחוש ובעיות בהליך עצמו, כגון דימומים או סיבוכים קשים אחרים. אחרי הניתוח יתכנו זיהומים, תסחיף ריאתי, קרישי דם ועוד. בנוסף, בשונה מלידה רגילה, זמן ההחלמה ארוך יותר (שלושה עד ארבעה שבועות מיום הלידה).

אמונות טפלות, שאלות שכיחות וטרנדים

בכל הקשור ללידה בניתוח קיסרי, הצוותים הרפואיים והסיעודיים נתקלים במגוון תהיות מצד היולדת ובן זוגה באשר לצורך בביצוע ניתוח קיסרי. להלן תשובות לכמה מהשכיחות שבהן:

ניתוח קיסרי עדיף על פני לידה נרתיקית על מנת לשמור על בריאות העובר - לא נכון. מדובר בשמועה שלא הוכחה בשום מחקר מדעי ידוע.

ניתוח קיסרי מונע בעיות ברצפת האגן, כגון דליפת שתן - צניחות רצפת אגן ודליפות שתן קשורות במידה רבה למספר הלידות שאותן עוברת האישה, התערבויות מכשירניות במהלך הלידה, מבנה האגן, מבנה רצפת האגן ולגנטיקה. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים דורשות ניתוח קיסרי שמא הדבר יפגע בנרתיק שלהן ויגרום לדליפת שתן בגיל מבוגר יותר. נכון שהנרתיק מתרחב בזמן הלידה, אך לאחר מכן הוא חוזר למצבו הקודם. במקרים מסוימים הנרתיק מתרחב, והיום הרבה נשים מבצעות ניתוח קוסמטי-פלסטי בנרתיק. לא הוכח מדעית שניתוח קיסרי ימנע מצבים של צניחת אגן ודליפת שתן.

אם הלידה הראשונה הייתה בניתוח קיסרי, כך גם תהיינה כל שאר הלידות - מדובר בטענה ידועה שהייתה נפוצה בתחילת המאה ה-20. כיום הנטייה היא לאפשר לידה רגילה, זאת במידה שההוראה לביצוע ניתוח קיסרי בלידה הראשונה הייתה חד פעמית וההריון שבא אחריה היה תקין וללא סיבוכים. בכ-30 עד 40 אחוזים מהמקרים זה מצליח. אמנם נכון הדבר שכל ניתוח קיסרי חוזר אצל אישה מעלה את הסיכון באופן דרמטי לסיבוכים כגון דימומים, נעיצת שליה וכו', זאת משום שעובדת היותו של הרחם מצולק גוררת סיכונים אלו, אך כאמור, כל מקרה נשקל לגופו מבחינת הסיכונים והסיכויים.

לידה רגילה גורמת לפגיעה בנרתיק ולהרחבתו ולכן פוגמת בהנאה מיחסי מין בעתיד - עקרונית, לידה גורמת להתרחבות תעלת הלידה, אך אינה פוגעת באגן. נכון שהנרתיק לא חוזר לגודלו המקורי, אך אין מדובר בפערים כה משמעותיים. במקרים שבהם קיימת פגיעה שהוכחה כמשמעותית, גם מבחינה רפואית, ישנם ניתוחים פלסטיים שיכולים לתקן זאת.

אם אישה דורשת ניתוח קיסרי, הרופא חייב לבצע אותו - חוק זכויות החולה קובע כי לחולה יש זכות להחליט מה רוצה. עם זאת, כאשר לא קיימת אינדיקציה רפואית חד משמעית, זכותו של הרופא לסרב לביצוע ניתוח קיסרי אלקטיבי. במקרים כאלו, ובמיוחד אם מדובר בלידה ראשונה, אנו נוטים לזמן את הזוג לשיחה עם רופא בכיר ועם מנהל המחלקה על מנת להציג את כל הסיכונים הקיימים. אך עדיין, כמות הניתוחים הקיסרים הולכת ועולה באופן דרמטי בהרבה מקרים ללא הצדקה. ברור לחלוטין שרצון היולדת לקיום הלידה במזל אסטרולוגי מסוים אינה עילה סבירה לביצוע ניתוח קיסרי.

לידה בניתוח קיסרי פוגעת בשרירי הבטן בצורה בלתי הפיכה - בניתוח קיסרי פשוט אין פגיעה בשרירי הבטן. ניתוחים קיסריים מסובכים מערבים חיתוך של שרירי הבטן ואז ישנו סיכוי להיווצרות עתידית של בקעים בבטן, הידבקויות ופתיחת הצלקת. זה לא בהכרח מביא לפגיעה בלתי הפיכה, אך כמובן שקיימת פגיעה מסוימת בשרירים.

ד"ר שמואל אנדרמן הוא גניקולוג ומנהל היחידה לאנדוסקופיה גניקולוגית במרכז הרפואי הלל יפה

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום