ריח פה לא נעים?

(1)
לדרג

למרות הבעיה המטרידה, רופאי שיניים רבים אינם יודעים כיצד לטפל בבאשת הפה. פרופ' מל רוזנברג מציע מגוון פתרונות

מאת: פרופ' מל רוזנברג

בעיית ריח פה ("באשת הפה") היא תופעה בה ניכרים ריחות בלתי נעימים בעת נשימה, בין אם מקורם בפה ובין אם ממקור אחר. בעיה זו היא בעלת השפעה ניכרת (אישית וחברתית) על אנשים הסובלים ממנה או מאמינים כי הם סובלים ממנה. התופעה מוערכת כסיבה השלישית בשכיחותה לפנייה לרופא שיניים, לאחר עששת ודלקת חניכיים. למרות שמחקרים מראים כי כ-25% ויותר מהאנשים סובלים מבעיה זו, רופאים ורופאי-שיניים רבים הם בעלי ידע מועט או חלקי באשר לגורמים לה ולדרכים לטפל בה.

במרבית המקרים (85-90% מסך המקרים), ריח הפה נובע מהפה עצמו, כאשר 70% מהמקרים הם מהלשון. חיידקים היושבים על החלק האחורי של הלשון מפרקים נזלת המצטברת על החלק האחורי של הלשון, שאריות מזון ותאי אפיתל שנשלו, ויוצרים תוך כדי כך גזים נדיפים בעלי ריח עז. מלבד הלשון, המהווה גורם למרבית המקרים, בשאר המקרים בהם ריח הפה נובע מהפה הסיבה היא שיחזורים לקויים (כתרים וסתימות), תותבות לא נקיות או דלקת חניכיים. כאמור, ב-10-15% מהמקרים ריח הפה אינו נובע מהפה עצמו - מרבית המקרים הללו מיוחסים לחלל האף, מיעוטם לדלקות שקדים וגרון, ובמקרים נדירים ריח הפה מיוחס לבעיות אחרות, כמו בעיות ריאה, כבד וכליות או מחלות מטבוליות. מערכת העיכול, שרבים טועים לחשוב כי היא קשורה לריח פה, מהווה רק שבריר אחוז מהמקרים.

מניעת ריח רע

כמו במקרה של ריחות אחרים הנגרמים על-ידי חיידקים (ריח גוף, ריחות סביבתיים וכו'), הטיפול בריח פה לרוב דורש תחזוקה קבועה, ולא קיים פתרון מיידי. ישנן עצות המסייעות במרבית מקרי ריח הפה: הקפדה על היגיינה אוראלית (צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי), בדיקה תקופתית וטיפול על-ידי רופא שיניים ושיננית. כמו-כן, מאחר ושהלשון היא הגורם העיקרי לריח פה, מומלץ להשתמש במנקה לשון פלסטי כדי לנקות אותה, בדגש על החלק האחורי של הלשון. שתייה מרובה של מים חשובה מאוד - יובש פה הוא גורם סיכון לריח פה, ולכן יש להמנע מהתייבשות. בנוסף, לעיסת מסטיק נטול סוכר מסייעת להגביר את הפרשת הרוק. יש לציין כי ארוחת בוקר בריאה וארוחות קטנות לאורך היום מסייעות להגביר את הפרשת הרוק, כאשר האוכל עצמו יכול לסייע בהסרת השכבה יוצרת הריח מהלשון. הימנעות מגורמי סיכון גם כן יכולה לעזור: עישון, צריכת אלכוהול, מצבי לחץ וגורמים נוספים.

מומלץ להשתמש בשטיפת פה נטולת אלכוהול, שהוכחה כיעילה כנגד ריח פה. יש לנער היטב את השטיפה, למלא חצי פקק, לשטוף היטב בין השיניים ולגרגר (כשהראש מוטה לאחור והלשון מעט בחוץ), ולאחר מכן להמנע משטיפת הפה, שתייה או אכילה במשך 30 דקות לפחות. לא מומלץ להשתמש בשטיפת הפה מיד לאחר צחצוח שיניים (עדיף מיד לפני השינה), משום שמשחת השיניים עלולה לפגוע ביעילות פעולת השטיפה.

פרופ' מל רוזנברג הוא פרופסור למיקרוביולוגיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב, מומחה בתחום באשת הפה ("ריח פה") וממציא את שטיפת הפה "אורביטול טריפל אקשן".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום