כאבים בגוף כאיתות למצב הנפש

(8)
לדרג

סובלים מכאבי ראש, גב או שרירים? יכול להיות שאתם בדיכאון. טיפול בנפש ובכאבים הפיזיים המתלווים למצב, הוא הפיתרון

מאת: ד"ר אילן רבינוביץ'

כאבי פרקים, כאבי שרירים, כאבים בחזה, כאבי גב תכופים, כאבי ראש, בעיות עיכול, בחילות וסחרחורות יכולים לנבוע מסיבות רבות שאחת מהן, ורבים אינם מודעים לה, היא דיכאון מג'ורי (MDD) קליני. שכיחות דיכאון קליני באוכלוסיה היא 10%-12% והיחס הוא פי שניים לרעת הנשים. 60% מהאנשים שסובלים מדיכאון קליני סובלים גם מתסמיני כאב, כאשר אצל 25% מהם הכאב חמור ביותר ומקשה על חייהם.

מקור הכאב

כאשר מקור הכאב נובע ממערכת העצבים המרכזית, מדובר לרוב בכאב נוירופטי שנובע מדיכאון או מחרדה והקושי של אנשים רבים הוא לאתר מקור זה ולהבין כי מדובר בכאב שמקורו בנפש. לפעמים לוקח למטופלים זמן רב ומעבר בין רופאים שונים החל מאורתופד ועד לנוירולוג עד שהם נשלחים לפסיכולוג או לפסיכיאטר או מגיעים אליהם לבדם לאחר שהתייאשו מהחיפוש המייגע אחר מקור הכאב הפיסי. הנוירוטרנסמיטורים (המוליכים העצביים המאפשרים העברת מסרים בין תאי העצב במוח) המעורבים בדיכאון הם סרטונין ונוראדרנלין, ולכן מטרתן של תרופות נוגדות דיכאון להעלות במוח אחד או שניים מהנוירוטרנסמיטורים.

במחקר שפורסם בירחון המקצועי BMJ בפברואר 2008 בנושא "ניהול דיכאון אצל מבוגרים", נמצא כי 70% מהמטופלים עם דיכאון אשר פונים לרופאי משפחתם בגלל תלונה של כאבים פיזיים, אינם מאובחנים על ידי רופאיהם כסובלים מדיכאון. זאת משום שכיום נושא הכאב הפיסי המלווה לדיכאון אינו זוכה לתשומת הלב הראויה לו. כאשר כאב פיסי הנובע מדיכאון אינו מטופל, או כאשר מטפלים בחולים בתרופות הנותנות מענה חלקי, כאלו המטפלות רק במצב הרוח הירוד, למעשה לא מטפלים בדיכאון עד הסוף, החולה אינו מחלים לגמרי ומסכנים אותו בהידרדרות במצבו.

בישראל גם כן רופאי המשפחה עדיין אינם מודעים מספיק לכאבים הנגרמים כתוצאה מדיכאון. כמו-כן קיימת עדיין בישראל סטיגמה המתקשרת לפניה לפסיכיאטר ולכן יש חשיבות כה גדולה להבנתם של רופאי המשפחה בתחום ובטיפול בנושא. בשנים האחרונות נרתמו פסיכיאטרים רבים להדרכה של רופאי המשפחה בנושא שימוש בטיפולים מתקדמים לטיפול בכאב ובדיכאון. תור לפסיכיאטר עשוי להיות ארוך לפעמים ועל כן חשוב טיפול מיידי של רופא המשפחה בבעיה. דיכאון שאינו מטופל הולך ומחמיר וחרדה שאינה מטופלת הופכת לדיכאון ועל כן אלמנט הזמן כה חשוב.

טיפול בדיכאון

הגישה הרווחת כיום בקרב פסיכיאטרים היא ביו-פסיכוסוציאלית, על פיה יש להתאים את הטיפול התרופתי לאדם ולא את האדם לטיפול התרופתי. בנוסף לטיפול התרופתי יש לטפל גם בהיבט הפסיכולוגי וגם בהיבט הסוציאלי של המטופל. ועל כן, כאשר למטופל יש מרכיב של כאב בדיכאון שלו, חשוב לשלב בטיפול שלו שיחות תמיכה אישיות או קבוצתיות. חשוב לבנות עבור המטופל סדר יום עשיר ומלא, הכולל יציאה לעבודה (בין אם בתשלום ובין אם בהתנדבות), פעילות גופנית, פעילות העשרה, קיום זוגיות נכונה ויחסי משפחה תקינים ולהקפיד על יציאות סדירות לבילויים. חלק מרכזי בטיפול בדיכאון הוא טיפול בסדר היום של המטופל, על מנת שיהיה עשיר בפעילות שתסייע לטיפול בדיכאון.

היות וכאבים גופניים רבים נובעים מדיכאון קליני, על מנת לטפל במרב היעילות בשתי הבעיות יש לתקוף אותן במקביל. כיום קיימת בשוק תרופה הנחשבת לפורצת דרך - סימבלטה מבית אלי לילי שהיא היחידה עם התווייה לטיפול בדיכאון ולטיפול בכאבים הפיזיים המתלווים לדיכאון. לתרופה השפעה על ספיגתם של שני נוירוטרנסמיטורים - הסרוטונין והנוראדרנלין, הקשורים קשר ישיר לתופעת הדיכאון ולכאבים הנלווים אליו. תרופות מהדור הקודם השפיעו על ספיגתו של הסרטונין בלבד. התרופה יעילה בטיפול גם בתסמינים גופניים הנובעים מדיכאון וכן לכאב נוירופטי.

ד"ר אילן רבינוביץ' הוא רופא פסיכיאטר מומחה ופסיכותרפיסט.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיכאון - אבחון וטיפול
פורום פסיכיאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום