חדש: פורום מכשירי ובעיות שמיעה

(0)
לדרג

האם מכשיר שמיעה אחד מהווה פיתרון מספק לבעיית שמיעה? כל ההסברים והחידושים הקיימים - בפורום חדש בדוקטורס

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאיתנו נולדים עם יכולת שמיעה תקינה, אשר מאפשרת לנו ללמוד, להתפרנס, ליצור קשרים חברתיים ולתפקד באופן רגיל בחוג המשפחה. שמיעה מהווה עבורינו ערוץ לתקשורת תקינה ולהנאה מקולות בסביבה. שמיעה משרתת אותנו באין ספור מצבים, מבלי שנהיה מודעים לכך. רק כאשר מתרחשת ירידה ביכולת השמיעה, אנו מתחילים להיות מודעים לתרומתה בחיי היומיום שלנו.

ירידה בעוצמת השמיעה

כ-700 אלף אנשים בישראל סובלים מירידה בשמיעה, רובם מבוגרים. אחד מכל שלושה אנשים מעל גיל 65 הוא אדם כבר שמיעה. לקות בשמיעה נחשבת לליקוי הבריאותי השכיח ביותר בקרב ילדים וילודים. כמו-כן, אנשים רבים בגילאי 40-50 חווים קושי להבין דיבור על רקע רעש, למרות ששמיעתם עדיין מוגדרת כתקינה. זהו למעשה השלב הראשון בהזדקנות מערכת השמיעה. השלב הזה הינו אולי המתסכל ביותר. מצד אחד שמיעתנו תקינה, אך מצד שני איננו יכולים להנות כמו בעבר משיחה במפגש חברתי רב משתתפים, במסעדה, ברכב כשהרדיו פתוח, ברחוב סואן או בבית שאינו שקט לחלוטין. המציאות הזאת מאלצת אותנו ליצור אסטרטגיות אשר יתרמו לתפקוד שמיעתי טוב יותר, כגון הנמכת רעשי רקע כמו טלויזיה או רדיו, קשר עין עם בן שיחנו, אשר יאפשר לנו להיעזר בתנועות השפתיים שלו, תאורה טובה יותר והתרחקות לפינה יותר שקטה לצורך המשך השיחה. אסטרטגיות אלו עובדות עבורינו טוב כל עוד שמיעתינו תקינה באופן יחסי.

כאשר מתחילה להיווצר ירידה בעוצמת השמיעה, עוצמתם של קולות מסויימים בסביבה או צלילי דיבור מסויימים הינה חלשה והם נעלמים בתוך רעשי הרקע. הדבר עשוי לגרום להווצרות מתח, המתחיל ללוות אותנו בכל מצב תקשורתי - הבנתי נכון או לא? עניתי לעניין או לא? למרות שאפשר "לזייף" בתחומים שונים במהלך ההזדקנות, אין צורך להתכחש לתהליך ולדרוש מהסביבה לספק עבורינו את הפתרונות, במקום לפתור את הבעיה בעצמנו. ניתן להשוות את המצב לירידה ביכולת הראייה - אין כמעט אדם שמסרב להרכיב בימינו משקפי קריאה. שימוש במשקפיים הפך נורמטיבי בכל הגילאים וביחוד בגיל המבוגר. לעומת זאת,כאשר מתרחשת ירידה בכושר השמיעה, אנו נתקלים ב-90% מהמקרים בהכחשה. בודדים מבין הסובלים מליקוי בשמיעתם, המקשה עליהם בתפקוד יומיומי במידה מסויימת, מוכנים לגשת לפיתרון הזמין והיעיל - מכשירי שמיעה.

הכרה בליקוי

לפי הסטטיסטיקה העולמית, נדרשת תקופה של 7-10 שנים לצורך השלמה עם המגבלה והתגברות על הסטיגמה השלילית ועד לרכישת מכשירי השמיעה. האם לא חבל על השנים הללו? איכות החיים שלנו נמדדת ביכולתנו להשתלב בכל מצב בחיינו ולהפיק מכך הנאה ותועלת מרבית. בפגישה עם חברים, באוטובוס, סופרמרקט, מרפאה, בנק, דואר, אך גם בהרצאות, מופעים, הצגות וקונצרטים. אין כל סיבה בעולם, אשר יכולה להצדיק את ההחלטה לדחות שיקום שמיעתי בעזרת מכשירי שמיעה.

זקנה הינה חלק ממעגל החיים וגם הזדקנות השמיעה הינה טבעית. ככל שנקדים להכיר בקיום הליקוי בשמיעתינו, כך נזכה לשיקום מוצלח יותר. הרכבת מכשירי שמיעה אינה מרפאת את הליקוי בשמיעה, כפי שהרכבת משקפיים אינה מרפאת את הליקוי בראיה. אך ככל שנקדים להרכיב מכשירי שמיעה, הסתגלותנו אליהם תהיה קלה ומהירה יותר ותרומתם למערכת השמיעתית תהיה גדולה יותר לאורך השנים.

מכשירי הדור החדש

לפני עשרות שנים מכשירי השמיעה היו מגושמים ובסיסיים. הם סיפקו הגברה פשוטה, שגרמה לאי נוחות רבה למשתמשים. בשנים האחרונות מכשירי השמיעה הפכו לאביזרים אסתטיים. מכשירי השמיעה החדישים הם קטנים ונסתרים מן העין, כתוצאה ממזעור החלקים הפנימיים שלהם. הם מאפשרים הבנת דיבור גם במצבי שמיעה קשים ומורידים את כמות הרעש הסביבתי, גם כשמדובר ברעשים פתאומיים וחזקים. בנוסף, מכשירי השמיעה כיום מציעים מגוון פתרונות אוטומטיים, המותאמים אישית לכל משתמש. הם מתאימים את עצמם לסביבה המשתנה, ולכן אין צורך לגעת בהם רוב שעות היום. יחד עם זאת, מכשירי השמיעה מאפשרים ליצור פתרונות ייחודיים למצבים מוגדרים מאד וזאת בנוסף לפעילות האוטומטית שלהם.

שינויים עקביים בעוצמת השמיעה, בהדגשת דיבור או בהנמכת רעשי הרקע נרשמים בזכרון של מכשירי השמיעה. אם ברצון המשתמש לקבע מיידית שינוי מסויים במכשירי השמיעה שלו, עליו ללחוץ על כפתור מיוחד בשלט רחוק המצורף, ומאותו הרגע המערכת תלמד את העדפותיו ותגיב להבא במצב הספציפי כפי שהמשתמש רצה. אין ספק כי הטכנולוגיה המתקדמת מסייעת מאד למשתמשים במכשירי השמיעה, וחוסכת להם את הצורך לגשת לקלינאי התקשורת על מנת לבצע שינוי כלשהו. מכשירי השמיעה פועלים על-פי הצורך בהתאם לרעשי הסביבה.

טובים השניים

השאלה הנצחית, אשר עולה תמיד מול קלינאי התקשורת בעת התאמת מכשירי השמיעה, היא הצורך בשימוש במכשיר שמיעה אחד או שניים. אנשים רבים מעדיפים להעזר במכשיר שמיעה אחד בלבד ובכך להרגיש פחות מוגבלים. הגישה הזאת מובנת, אך מוטעית לחלוטין. כאשר ליקוי השמיעה נובע מהזדקנות, אנו סובלים לרוב מליקוי דו-צדדי בשמיעה. שיקום של צד אחד בלבד יאפשר לנו שיפור תפקודי של חצי ממערכת השמיעה ובכך יביא לתוצאות פחותות ערך. שיקום דו-צדדי יוריד מאיתנו את כמות המאמץ אותו נשקיע בתפקוד השמיעתי היומיומי, יאפשר לנו התמצאות מרחבית, הבנת דיבור טובה יותר על רקע רעש ותרגול שמיעתי לשתי האוזניים לאורך זמן. כל אלה לא מתאפשרים כאשר מרכיבים מכשיר רק באוזן אחת.

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום