טיפולים בלייזר: והרי החדשות

(0)
לדרג

חידושים טכנולוגיים הפכו את מכשירי הלייזר ליעילים, ואת הטיפולים שנעשים באמצעותם לקלים ומגוונים יותר. סקירה אסתטית

מאת: ד"ר אכי פרידמן

מכשירי הלייזר הפכו בשנים האחרונות למכשירים טיפוליים רבי עוצמה ורחבי טווח המספקים מענה בשטחים רבים של הרפואה ובכללם בתחומי רפואת העור והאסתטיקה.

כבתחומים רבים אחרים, המכשירים הולכים ומשתכללים, הולכים וקטנים, ועוצמתם - כמו גם מגוון יכולות הטיפול שהם מספקים - רחבה הרבה יותר, ובמרבית המקרים אנו עדים לתוצאות איכותיות יותר ויותר.

בעוד שבעבר נתקלנו בבעיות כגון אי נוחות במהלך הטיפול, מכשירים מגושמים בעלי יכולות מוגבלות, אמצעי קירור שלא היו מספקים ותופעות לוואי, כגון אדמומית שליוותה את הטיפול ולעיתים נמשכה אל מעבר מיום הטיפול עצמו, הרי שכיום אמצעי הקירור השתכללו, רבים מהמכשירים פולטים אנרגיות באורכי גל מגוונים ותופעות הלוואי נמשכות זמן קצר יחסית. יש עדיין, עם זאת, מקום לניסיון, לידע ולמיומנות של הרופא כדי להשיג תוצאות מיטביות.

המכשירים החדשים מספקים מענה למצבים שבהם בעבר המענה היה קלוש או לא היה קיים כלל. בין אלו ניתן למנות טיפולים בסימני מתיחה, צלקות, רוזאציה, מילוי קמטים, פצעי בגרות. גם במסגרות הטיפוליות המוכרות מהעבר כגון הסרות שיער, רענון/חידוש/קילוף עור הפנים, העלמת כלי דם, העלמת כתמים פיגמנטים (כתמי הריון, כתמי לידה, כתמי זקנה), חל שיפור ניכר באיכות המכשור ובתוצאות שניתן להשיג תוך מספר טיפולים נמוך יחסית ותוך סיכון מוקטן לעומת העבר.

טיפולים חדשניים

^^רוזאציה^^ - תופעה הנובעת מהתרחבות כלי דם המצויים בקרבת חלקו העליון (האפידרמיס) של העור. תופעה נפוצה בלחיים וסביב כנפי האף ומגיעה לעיתים למצב של אודם מתמיד ובמקרים הקיצוניים מלווה בגרד ובפצעונים (אקנה רוזאציה). תופעה זו יכולה להיות מטופלת כיום בעזרת לייזר המאפשר העלמתם של כלי דם אלו, חזרת גוון העור הרגיל לאזורים הנגועים וריפוי הפצעונים. התהליך כרוך בסדרה של כחמישה טיפולים בהפרש של חודש זה מזה.

^^סימני מתיחה^^ - בעוד שבעבר היו סימני המתיחה תופעה נטולת מענה טיפולי הולם, הרי שכיום קיימים מכשירי לייזר הגורמים לשגשוג ולעידוד ריבוי רקמת האלסטין והקולאגן בשכבות העור. שגשוג כזה עשוי לגרום לטשטוש, ולעיתים אף להעלמה, של סימני מתיחה. בעוד שבעבר הייתה משמעות עליונה לביצוע ניסיונות טיפוליים בחודשים שאחרי הופעת סימני המתיחה, הרי שכיום ניתן לטפל בהצלחה נאה גם בסימני מתיחה "ותיקים". התהליך כרוך בסדרה של כחמישה טיפולים בהפרש של חודש זה מזה.

^^מילוי קמטים^^ - תוך יצירת שגשוג של רקמת הקולאגן והאלסטין בשכבות העור, ניתן גם להשיג אפקט של טשטוש קמטוטים באזורים בעיתיים כמו סביב העיניים או מעל השפה העליונה של הפה. תופעה זו עשויה להזכיר את התוצאות המושגות תוך שימוש בהזרקת חומרי מילוי באותם האתרים, אולם בשימוש בלייזר נמנע הצורך בהזרקת חומרים אלו אצל אנשים אשר אינם יכולים ו/או אינם מעוניינים בהזרקות מסיבותיהם הם. השיפור ניכר רק לאחר סדרה של מספר טיפולים בהפרש של כחודש בין טיפול לטיפול ולאחר השגת התוצאה יש צורך בטיפול "תחזוקתי" אחת למספר חודשים. חשוב לציין כי קיימת חשיבות לבחירה נכונה הן של המטופלים המתאימים לשיטת עבודה זו והן של האתרים שבהם אנו מטפלים, תוך הבנת התוצאות שאליהן ניתן להגיע.

פצעי בגרות - קיימים מקרים רבים של מטופלים הסובלים מפצעי בגרות שבהם אנו מנועים ממתן טיפול תרופתי בבליעה מסיבות מגוונות. אצל מטופלים כאלו, כמו גם אצל אלו שאינם מעוניינים בנטילת טיפולים תרופתיים, ניתן לטפל בפצעי הבגרות תוך שימוש במכשירי לייזר מתאימים. מכשירי לייזר אלו מפיצים קרינה על-סגולית הגורמת להשמדת הרובד החיידקי שבפצעי הבגרות. סדרה כזו עשויה לאפשר שיפור ניכר במצב פצעוני הבגרות, ולאחר מספר טיפולים יש צורך בטיפול תחזוקה קבוע בכדי לשמר את התוצאה.

כתמי פיגמנטציה - כתמי פיגמנטציה נפוצים בפנים, בצוואר, בחזה העליון, באמות ובגבות הידיים ובדרך כלל הם תוצאה של נזקי עור מצטברים מפאת גיל, חשיפה לשמש, שינויים הורמונלים, הריונות וכד'. כתמים כאלו מציקים ביותר היות שלפעמים הם מכסים שטחים נרחבים בגוון משתנה ולא אחיד ההולך ומעצים עם חשיפות נוספות לשמש. ניתן בעזרת מספר טיפולים מצומצם להגיע לשיפור ניכר ולעיתים אף להעלמה כמעט מלאה של הכתמים. טיפול כזה משפר באופן מהותי את המראה הקיים תוך שימוש במכשיר לייזר מתקדם ללא כאבים ובהצלחה ברורה. לאחר טיפול כזה יש צורך בטיפול תחזוקתי באופן עקבי בכדי לשמר את התוצאה.

חידוש ורענון עור הפנים - בתחום זה חלה התקדמות ניכרת ואנו עדים לתוצאות מרשימות לאחר טיפול בודד או סדרה של טיפולים (כפונקציה של העומק העורי של הבעיה), תוך תופעות לוואי מעטות והיעדר כאב. יש לבדוק היטב את האזורים המטופלים בכדי לאבחן את התאמתם לתהליך הנ"ל, שכאמור, בניגוד למכשירי העבר הוא כמעט נטול כאב, קצר יחסית ומטיל על המטופל/ת הגבלות מינימליות בלבד, כגון אדמומית בטווח הקצר והבינוני. יש לבצע סדרת טיפולים כזו בכדי להשיג את האפקט ואחר כך לבצע טיפול תחזוקתי אחת למספר חודשים.

אנו עדים לגל של חידושים במסגרת הטיפולים האפשריים תוך שימוש במכשירי לייזר/אור הנותנים פתרונות משופרים למצבים רפואיים שבהם בעבר הפתרונות היו חלקיים, אם בכלל. עם זאת, יש לזכור כי קיימת חשיבות עליונה לבחירת רופא מיומן, מנוסה ומהימן וכמו כן לבחירה נכונה של אזורי הטיפול והתאמת המכשירים הנכונים כדי לקבל את התוצאה המיטבית תוך התאמת היכולות הטיפוליות לציפיות המטופל/ת.

ד"ר אכי פרידמן הוא מומחה רפואת עור ומין, כירורגיה ואסתטיקה דרמטולוגית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום