בריאות השיניים - אמת או שקר?

(1)
לדרג

קיימות הנחות שגויות בנוגע לשמירה על בריאות השיניים. לפניכם כמה עובדות שיסייעו לכם לשמוע על חיוך בוהק יותר

מאת: פרופ' מרק ליטנר

השיניים הן מהנכסים הבריאותיים והאסתטיים הפגיעים ביותר בגופנו. יחס לא הולם יגרום להן נזקים ויעלה לכם בכאב וכסף שיושאר במרפאת השיניים. הנחות מוטעות שונות, שרובן קשורות בתזונה, פוגעות בשמירה על בריאות הפה. בואו ללמוד קצת יותר על שיניים ועל ההרגלים שמשפיעים עליהן.

גבינה צהובה אינה מועילה לשיניים

^^לא נכון.^^ גבינה צהובה אולי אינה מומלצת למי שרוצה להיפטר מקילוגרמים עודפים, אבל לשיניים היא דווקא מועילה. גבינה צהובה מספקת סידן הדרוש לתיקונים מיידיים של זגוגית השן ולנטרול מתקפת חומצות רובד החיידקים. למעשה, רופאי שיניים רבים ממליצים על אכילת חתיכה קטנה של גבינה צהובה דלת שמן לאחר הארוחה.

דבש אינו מזיק לשיניים

^^לא נכון.^^ בניגוד לדעה הרווחת, דבש מזיק לשיניים בדומה לסוכר. לכן, לא מומלץ להשתמש בו כתחליף לסוכר בהמתקת משקאות, דגנים, דייסות וכד'. ממתיקים מלאכותיים הם ידידותיים יותר לשיניים.

קפאין גורם להכתמת השיניים

^^נכון.^^ צריכה מוגברת של קפה או תה גורמת להכתמת השיניים. במקומם כדאי להשתמש בתה צמחים או פירות.

לעיסת מסטיק עשויה לסייע בהפחתת כתמים על גבי השיניים

^^נכון.^^ מסטיק מהסוג הדנטלי אכן עוזר לשמור על שיניים נקיות יותר ולבנות יותר היות שהוא מכיל סודיום ביקרבונט והוכח קלינית כמסייע בהפחתת הצטברות של כתמים על השיניים.

ממצאי מחקר קליני מבוקר מוכיחים, שלעיסה קבועה של אורביט WHITE אחרי אכילה ושתייה עוזרת באופן יעיל למנוע הצטברות של כתמים על השיניים.

פירות יבשים מזיקים פחות לשיניים מאשר פירות טריים

^^לא נכון.^^ חשוב לזכור כי הסוכרים המצויים בפירות יבשים כגון משמשים, צימוקים, תמרים או תאנים הם מרוכזים מאוד, כך שפגיעתם בשיניים תהיה קשה יותר מזו של פירות טריים. אם אתם אוהבים פירות יבשים, רצוי לאכול אותם יחד עם הארוחה במקום כנשנוש מתמשך.

פיצוחים אינם מסייעים בשמירה על השיניים

^^לא נכון.^^ אגוזים וגרעינים הם בחירה מצוינת בכל הקשור לשמירה על בריאות השיניים, מכיוון שהם יכולים לעזור בהפחתת רמת החומציות בפה. מטעמים בריאותיים כדאי להימנע מאגוזים וגרעינים מומלחים.

שתיית מיצים חושפת את השיניים לרמות גבוהות של סוכר

^^נכון.^^ שתיית כמויות גדולות של מיצי פירות מעשירה את הדיאטה בוויטמינים, אך גם חושפת את השיניים לרמות גבוהות של סוכר טבעי. כדי לשמור על בריאות השיניים, כדאי לשתות את המיצים בזמן הארוחות, ואם שותים בין הארוחות, יש לדלל אותם במים. שתייה דרך קשית מפחיתה את המגע של הסוכרים הטבעיים במיצי הפירות עם השיניים.

לעיסת מסטיק ללא סוכר מסייעת בשמירה על שיניים בריאות

^^נכון.^^ לעיסת גומי לעיסה ללא סוכר מסייעת בשמירה על שיניים בריאות ובהפחתת היווצרות רובד החיידקים וחומצות הרובד. ללעיסת גומי לעיסה יתרון גדול בהגברה משמעותית של קצב הפרשת הרוק, שטיפה של שיירי מזון וחיידקים ואספקת מינרלים הדרושים לתיקון הנזקים שנגרמו עקב אובדן המינרלים לאחר הארוחות. הוכח כי לעיסה קבועה של מסטיק ללא סוכר במשך 20 דקות אחרי כל ארוחה מפחיתה את הסיכון להופעת נגעי עששת חדשים בעד כ-40%.

העישון מזיק לשיניים

^^נכון.^^ הפסקת עישון היא הפעולה החשובה ביותר לבריאות הכללית: הנשימה רעננה יותר, השיניים לבנות יותר והסיכון למחלות חניכיים וסרטן הפה פוחת.

פרופ' מרק ליטנר הוא יו"ר המועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת השיניים ויועץ למותג המסטיקים "אורביט".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום