אסתמה: בעיקר אצל ילדים

(0)
לדרג

בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר חולי אסתמה בכלל וילדים בפרט. האם הסיבה העיקרית היא זיהום אוויר? לא בהכרח

מאת: פרופ' בנימין וולוביץ'

אסתמה נחשבת למחלה שכיחה ביותר בקרב ילדים ומבוגרים. כ-10% מהילדים וכ-2% מהמבוגרים סובלים מאסתמה. שכיחות המחלה שונה בקרב אוכלוסיות שונות. למשל, אסתמה נדירה בקרב האסקימואים ושכיחה מאוד באוסטרליה.

עלייה בשכיחות המחלה

אסתמה היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים. בארצות שונות נמצאה שכיחות מצטברת של אסתמה בקרב 2%-20% מהילדים. בארץ נמצאה בסקרים שונים שכיחות מצטברת של 5%-10% מהילדים. בעת הגיוס לצה"ל נמצאו כ-3% מהבנים וכ-2% מהבנות לוקים באסתמה.

בארץ נמצא שאסתמה שכיחה יותר בקרב ילדי העיר מאשר בקרב ילדי הכפר, יותר בקרב האוכלוסייה היהודית מאשר בקרב האוכלוסייה הערבית, ויותר בקרב יוצאי אירופה מאשר בקרב יוצאי אפריקה.

חלק גדול מהילדים (כ-60%) מתחיל לסבול מהמחלה לפני גיל שנתיים, ורובם (כ-84%) - עד גיל 5 שנים. התקפי אסתמה אצל ילדים מהווים שיעור גבוה (כ-10%) מכלל הביקורים בחדרי המיון ומכלל האשפוזים בבתי החולים.

במקומות שונים בעולם נצפתה בשנים האחרונות עלייה בשכיחות הופעת המחלה ובמספר האשפוזים עקב אסתמה, בעיקר בקרב ילדים עד גיל 4 שנים.

^^גורמים המשפיעים על שכיחות האסתמה בקרב ילדים:^^

מין החולה: בגיל הילדות המחלה שכיחה יותר אצל בנים מאשר אצל בנות ביחס של 2 ל-1. יחס זה הולך ומצטמצם לקראת גיל ההתבגרות ונעלם לקראת גיל 30 שנה.

תורשה: יש הבדלים בין אוכלוסיות שונות ובין גזעים שונים. ההבדלים נובעים קרוב לוודאי מגורמים תורשתיים, אם כי השפעה סביבתית חזקה יכולה לתרום לשינוי בשכיחות האסתמה. בבית ספר בלונדון נמצאה שכיחות אסתמה שווה בין תלמידים שמקורם במוצא אתני שונה. אמנם שכיחות האסתמה בארצות-הברית גדולה פי שניים בקרב הילדים השחורים, אך אורח החיים השונה שלהם יכול לחשוף
אותם לגורמים סביבתיים שונים.

השפעות סביבתיות: סקרים שנערכו בארץ ובארצות שונות בעולם הראו שכיחות גדולה יותר של אסתמה בערים מאשר באזורים לא עירוניים, ייתכן עקב ריבוי גורמים מעוררי אסתמה בעיר. מעבר מאזור כפרי לאזור עירוני מגדיל את שכיחות האסתמה בקרב ילדים.

אלרגיה: ילדים שיש אצלם עדות לקיום אלרגיה, למשל רגישות לקרדית אבק הבית, המתבטאת בקיומם של תבחיני עור חיוביים (תוצאות חיוביות בבדיקות לגילוי אלרגיה), או רמות גבוהות של אימונוגלובולין (IgE) וכן אקזמה או נזלת אלרגית - הם בעלי סיכוי גדול יותר ללקות באסתמה מאשר ילדים ללא סימנים אלו.

עשן סיגריות: לילד הגדל בבית שבו אחד ההורים או שניהם מעשנים, יש סיכוי גדול יותר ללקות באסתמה.

זיהומים חוזרים בדרכי הנשימה בגיל הילדות: זיהומים כאלה, כמו ברונכיוליטיס על רקע של הנגיף רספירטורי-סינסיציאל-וירוס (RSV), מגבירים את הסיכוי ללקות באסתמה. לא ברור אם הברונכיוליטיס מופיעה אצל ילד שיש לו נטייה ללקות באסתמה מלכתחילה, או שהברונכיוליטיס משפיעה על הסיכוי ללקות במחלה.

לא רק ילדים

קיימים פחות סקרים על שכיחות האסתמה בקרב מבוגרים מאשר בילדים, בעיקר משום שהאבחנה ברורה פחות. לפעמים קשה להבדיל אצל מבוגרים בין סימנים לאסתמה לבין סימנים הנגרמים מעישון סיגריות, מברונכיטיס כרונית או מנפחת הריאות (אמפיזמה). שכיחות האסתמה בקרב מבוגרים משתנה מאוכלוסייה אחת לאחרת, והיא נעה בין 1% ל-5% מכלל המבוגרים.

בשנים האחרונות נצפתה עלייה בשכיחות האסתמה במבוגרים. לא ברור האם העלייה בשכיחות האסתמה היא אמיתית או שהיא נובעת מהנתונים הסטטיסטיים עקב שינוי בהגדרת המחלה. ישנה סברה נוספת שמדובר בעלייה תקופתית במחלה, כפי שכבר אירע בתקופות שונות בעבר. הנתונים מראים שיש עלייה אמיתית במספר החולים באסתמה. הגידול הוא הן במספר החולים המאובחנים כלוקים באסתמה בקרב האוכלוסייה הכללית והן במספר החולים החדשים המאובחנים מדי שנה.

המודעות עלתה

ישנן סיבות שונות לגידול בשכיחות האסתמה. אחד הגורמים החשובים התורם לגידול בשכיחות המחלה באוכלוסייה הוא זיהום האוויר. ריבוי בריכוז המזהמים הסביבתיים יכול להסביר את הגידול בשכיחות המחלה בערים ובאזורים הצפופים והמתועשים יותר. יש לציין שלאחרונה יש עדויות הסותרות את קיומו של קשר ישיר בין זיהום אוויר לבין אסתמה.

קיים גידול במספר המרכזים הרפואיים המטפלים באסתמה. כיום יש יותר מרפאות ומכונים המסוגלים לאבחן את המחלה ולטפל בה, ואז מאבחנים ומטפלים גם בחולים באסתמה קלה, שבעבר לא אובחנו כסובלים מאסתמה. מחלות שאובחנו בעבר כשונות מאסתמה, מאובחנות כיום כאסתמה: ברונכיטיס ספסטית, ברונכיטיס כרונית, שיעול כרוני, שיעול לילי, קושי נשימה במאמץ, וברונכיוליטיס.

בסקר שנערך לאחרונה בשבדיה נמצאה עלייה בשכיחות המחלה דווקא בחלקים הצפוניים של המדינה שבה יש הרבה פחות זיהום אוויר. באזורים צפוניים אלו נמצאים האנשים מרבית הזמן בתוך הבתים הסגורים בגלל הקור. במרבית הבתים, שבהם אין מערכות לסינון אוויר, יש מזהמים רבים הנמצאים בתוך הבית, שעדיין לא בודדו ואובחנו, שיכולים להסביר את העלייה בשכיחות המחלה באזורים אלו. העובדה שחלק מהתושבים מחזיקים את חיות הבית שלהם בתוך הבתים יכולה לתרום לעלייה בשכיחות המחלה.

פרופ' בנימין וולוביץ' הוא מנהל מחקר והדרכה באסתמה במרכז שניידר לרפואת ילדים.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום