הכנה ללידה: אבחון רעלת הריון

(0)
לדרג

מחקר חדש: בדיקה לזיהוי מוקדם של רעלת הריון מאתרת כ-80% מהמקרים. בדיקת דם פשוטה עשויה למנוע סיבוכים בהמשך

מאת: מערכת zap doctors

כתב העת הרפואי הבריטי היוקרתי British Journal of Obstetrics and Gynecology מפרסם בגיליונו החדש, היוצא בימים אלו, תוצאות מחקר שנערך בישראל על ידי צוות חוקרים בראשותם של פרופ' רון גונן, מהמרכז הרפואי בני ציון והפקולטה לרפואה של הטכניון וד"ר חמוטל מאירי מומחית לנוירו-ביולוגיה מחברת הסטארט אפ דיאגנוסטיק טכנולוג'יס מיוקנעם. מטרת המחקר הייתה לבדוק יעילות חיזוי מוקדם של רעלת הריון באמצעות חלבון בדם המכונה PP13. רעלת הריון הינה סיבוך קשה המופיע בכ-5% מההריונות, ומתבטא בעליה בלחץ הדם והפרשה מוגברת של חלבון בשתן, ולעיתים גם בהפרעות בתפקוד הכבד, הכליות ומערכת הקרישה. המחלה מסכנת את בריאות האם והעובר.

החוקרים בדקו במשך כשנתיים למעלה מ-1,200 נשים הרות ברחבי מדינת ישראל. לנשים שלקחו חלק במחקר נבדקה רמת החלבון בדם בחודש השני להריון (שבוע 6-10) ושוב בשבוע 16-20 ובשבוע 24-28. תוצאות המחקר הראו שרמות נמוכות של חלבון PP13 בדם בחודש השני של ההריון מזהות 80% מהנשים אשר צפויות לפתח רעלת הריון בשלבים מתקדמים יותר של ההריון.

חיזוי מוקדם של רעלת הריון

כתב העת הרפואי מדווח כי לזיהוי נשים הנמצאות בסיכון יתר לפתח רעלת הריון חשיבות רבה, כיוון שבשלבים הראשונים של המחלה, היולדת כלל לא מודעת שהיא מפתחת את הסיבוך הקשה הזה. זיהוי אותן נשים יאפשר להפנות אותן למרפאת הריון בסיכון גבוה, שם יתבצע מעקב קפדני יותר ובדיקות נוספות שיאפשרו זיהוי המחלה מיד עם הופעתה וטיפול אופטימאלי שיכול להקטין את הסיכונים ולשפר את תוצאות ההריון. בנוסף, למרות שעד היום לא נמצא טיפול היכול למנוע את הופעת המחלה באופן מוחלט, ניתן להפחית בצורה משמעותית את הסיכון למחלה על ידי טיפול באספירין במינון נמוך, תוספת סידן וחומצה פולית.

העורך הראשי של כתב העת, פרופ' פיליפ סטיר, ציין כי "נתוני המחקר מוכיחים שלבדיקתPP13 חשיבות משמעותית בחיזוי מוקדם של רעלת הריון, היות והבדיקה מאפשרת זיהוי של 80% מהנשים שאצלן יופיע הסיבוך, ועל ידי ביצוע בדיקת דם נוספת באותן נשים, ניתן להפחית את הזיהוי השגוי ל-6%".

המחקר הישראלי מצטרף למחקרים קודמים שנערכו בבריטניה, בארצות הברית, בגרמניה ובדרום אמריקה, המצביעים על כך שבדיקת חלבון PP13 היא האמצעי המוקדם ביותר הקיים כיום לחיזוי מוקדם של רעלת הריון.

סכנה לאם ולעובר

רעלת הריון היא מחלה המופיעה כאמור בכ-5% מהיולדות ומתאפיינת בעליה בלחץ הדם, הפרשה מוגברת של חלבון בשתן ובצקות קשות. בקרב חלק מהנשים עלולה להיות גם פגיעה באברים ומערכות נוספות, כמו בכבד, בכליות, בעיניים, במוח וכן במערכת קרישת הדם. המחלה מסכנת גם את העובר ועלולה לגרום לו לנזקים בלתי הפיכים ואפילו מוות.

ד"ר חמוטל מאירי, אמרה כי "לצערנו היקף הבעיה לא מוכר מספיק לציבור הרחב ונשים רבות אינן מודעות לסכנה הממשית. בישראל מדובר בכ-5,000 יולדות הסובלות מרעלת הריון בכל שנה, אשר היום בזכות הפיתוח החדשני קיים סיכוי גבוה יותר למנוע את התפרצות המחלה בעזרת טיפול והשגחה רפואית. המחלה נובעת מהשרשה לא טובה של השליה בדופן הרחם וממחסור בהספקת דם לשליה ובעקבותיה לעובר".

רעלת הריון היא מחלה שיש לה גורמים רבים, סביבתיים והתנהגותיים, ביניהם אנורקסיה, חשיפה לזיהום אוויר והריון בגיל הנעורים או בגיל מאוחר. הדרך הטובה ביותר לפתח מניעה וריפוי היא באמצעות ביצוע בדיקה לגילוי מוקדם. ככל שההריון מתגלה בשלב מוקדם, כך ניתן להתאים לו ליווי רפואי הולם, שימוש בתוספי תזונה או טיפול תרופתי מונע במידה שהרופא מוצא לנכון.

בדיקת דם פשוטה

הבדיקה החדשה, אשר פותחה על ידי צוות המדענים הישראלי של חברת הסטארט אפ DTL - דיאגנוסטיק טכנולוג'יס, מהווה פריצת דרך בגילוי מוקדם של רעלת הריון, ועשויה להביא להורדת התחלואה והתמותה של אמהות ועוברים. הבדיקה מאפשרת לקבוע האם האישה נמצאת בסיכון לחלות ברעלת הריון. שלב הגילוי מתאפשר הרבה לפני הופעת התסמינים, בזכות בדיקת הדם הקובעת את רמת החלבון PP13.

הבדיקה המתבצעת בשלבי ההריון המוקדמים, מאפשרת כבר החל משבוע ה-7 לחזות את העלול להתרחש כשישה חודשים מאוחר יותר. תוצאות בדיקת הדם נותנות כלי חשוב בידי הרופאים המאפשר לשקול מתן טיפול תרופתי ובכך לצמצם את התפרצות המחלה, התסמינים ואף במקרים מסוימים למנוע אותה לגמרי. כאמור, עד היום לא הייתה דרך לגלות את הנשים בסיכון אלא רק כשהמחלה התפרצה והחלו התסמינים שלה. החלבון PP13, הוא ייחודי לשלייה ומצוי רק בנשים בהריון. באמצעות בדיקת הדם ניתן לקבוע מהי רמת החלבון בדם הנשים כבר בשבועות הראשונים להריון. רמה נמוכה מהנורמאלי של החלבון מצביעה על סכנה להתפתחות המחלה.

בישראל ניתן לבצע את הבדיקה כחלק מבדיקות השגרה שהרופא ממליץ עליהן בתחילת ההריון, במסגרת הערכת המצב הראשונית, או לבצעה כבדיקה נלווית לבדיקות הסקר הביוכימי לתסמונת דאון בשליש הראשון להריון. הבדיקה אושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות וכעת החברה נמצאת במשא ומתן עם קופות החולים, על מנת להכניס את הבדיקה לסל בדיקות ההריון המורחב של הביטוחים המשלימים.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום