אבחון רפואי באמצעות הסלולורי

(0)
לדרג

תקשורת משופרת: במסגרת ניסוי חדש בשיבא, רופאים בכירים ממחלקת כירורגיה פלסטית מייעצים למתמחים וקובעים דרכי טיפול באמצעות המכשיר הנייד

מאת: מערכת zap doctors

יעוץ טלפוני של רופא בכיר (כונן) למתמחה התורן הוא עניין שגרתי בעבודת התורן בבית-החולים. ביוזמתו של ד"ר אייל וינקלר, סגן מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית שבמרכז הרפואי ע"ש שיבא, מתבצע בחודשים האחרונים ניסוי באמצעות המכשירים הסלולאריים ברשת "סלקום". מטרת הניסוי היא לבדוק את משמעות האינטגרציה של מכשירים סלולאריים על רשת סלולרית מהירה בשירות שניתן על ידי המחלקה, על עבודת הצוות ועל הטיפול הרפואי שניתן למבקרים במיון. הניסוי החל לאחר קבלת אישור מוועדת האתיקה לנושא מחקר רפואי (ועדת הלסינקי) .

המכשירים המשתתפים בניסוי כוללים מצלמה מובנית ברזולוציה של 5 מגה פיקסל ואפשרות לנהל שיחות וידיאו לצורך התייעצות בזמן אמת. לשימוש ברשת מהירה ובטכנולוגיה זו חשיבות גדולה במיוחד במצבי חירום כירורגיים, ובייחוד בתחום ויזואלי כמו כירורגיה פלסטית.

שיפור בתקשורת הרפואית

עד כה בוצעו כ-60 התייעצויות מולטימדיה סלולאריות בין תורני המחלקה לבין הכונן הבכיר, ובין הרופאים הבכירים במחלקה. מתוכן, כ-63% היו לגבי מקרים במיון וכללו בעיקר פציעות מורכבות בפנים וטראומה לאזורים שונים בגוף, כוויות, פצעים וסיבוכים לאחר ניתוחים. משך הייעוץ היה 4.1 דקות בממוצע, וכלל ברוב המקרים העברה של תמונות דיגיטאליות ושיחה טלפונית לדיון. השימוש בשיחות וידיאו, או צילום קליפ וידאו ושליחתו כהודעת מולטימדיה נעשה במספר מקרים כאשר עלה צורך להדגים תהליכים דינאמיים (לדוגמה - מימיקה של פנים בחשד לפגיעה עצבית), או כאשר היה צורך בצילום היקפי שחורג משדה הצילום של מצלמת הסטילס.

בעיבוד התוצאות נמצא שב-47% מהמקרים הרופא הבכיר תרם לשינוי כלשהוא בהתוויה הטיפולית, ובכמחצית ממקרים אלה הייתה זו תרומה משמעותית, שנגעה לצורך בהתערבות ניתוחית, אופי ההתערבות או הימנעות מפעולה כזו. ב-20% מהמקרים החליט הכונן, בעקבות יעוץ המולטימדיה, להגיע לבית-החולים בעצמו. במספר מקרים מורכבים במיוחד בוצע יעוץ בין מספר רופאים בכירים במחלקה.

ארגון הבריאות העולמי מגדיר טלרפואה (Telemedicine) כמתן סיוע רפואי ממרחק באמצעות תקשורת אודיו, וידיאו ונתונים. מערכות מידע רפואי, כגון תצלומי רנטגן דיגיטאליים, כבר שולבו בהצלחה בטלפונים סלולאריים לצורך העברתם כהודעת מולטימדיה. בעבר, התפרסמו בספרות הרפואית עבודות בהן הוכח ששימוש בטלפונים סלולאריים להעברת הודעות מולטימדיה הוא יעיל, חסכוני ובטוח במגוון מצבים רפואיים, ובכלל זה מצבים ברפואה דחופה. עבודות נוספות הדגימו שביעות רצון ושיפור בתקשורת הרפואית במצבים קליניים באמצעות העברת תמונות.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי "שיבא": "הניסוי מוכיח כי הטכנולוגיה הסלולארית מסוגלת להביא את הרופא המומחה לזירה באופן בו הוא משפר את איכול הטיפול מרחוק".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית ואסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום