אוסטיאופורוזיס: לאחות את השברים

(0)
לדרג

תסמיני גיל המעבר: אוסטיאופורוזיס לא מתבטאת בתסמינים חיצוניים עד שמופיע שבר. מודעות למחלה תסייע בהורדת הסיכון להופעתה

מאת: ד"ר עמיאל פייגנבאום

אוסטיאופורוזיס היא מחלה הפוגעת בצפיפות העצם, מפחיתה את חוזקה ועלולה להביא אותה למצב של שבר. לוקים בה כ-200 מיליון איש ברחבי העולם ושכיחותה הולכת וגוברת עם העלייה בתוחלת החיים. המחלה נוצרת כאשר מופר האיזון שבין תהליכי הפירוק לתהליכי הבנייה מחדש של רקמות העצם - תהליכים המתרחשים כל העת. כתוצאה מכך העצם מידלדלת ולא מספיקה להיבנות מחדש בהתאמה.

הסיבות להיווצרות אוסטיאופורוזיס הן מגוונות ומושפעות גם מגנטיקה ותורשה, גיל מתקדם ומגדר נשי, אך חלקן גם קשורות לחוסר סידן, חוסר פעילות גופנית, נטילה ממושכת של תרופות מסוימות, עישון ושתיית אלכוהול. מודעות למחלה והיכרות עימה יועילו מאוד לטיפול באוסטיאופורוזיס ובהורדת הסיכון ללקות בשברים הנגרמים כתוצאה ממנה.

^^להלן 10 עובדות על אוסטיאופורוזיס:^^

1. אוסטיאופורוזיס היא הפרעה שלדית, המתאפיינת בפגיעה בחוזק העצם, המעלה את הסיכון לשברים והינה אחד הגורמים העיקריים לפגיעה באיכות החיים בגיל המבוגר.

2. המילה אוסטיאופורוזיס לקוחה מהשפה היוונית, ופירושה: עצם מחוררת ("אוסטיאו" - עצם, "פורוזיס" - מחוררת).

3. אחת מתוך 2 נשים מגיל 50 תחווה שבר אוסטיאופורוטי במהלך חייה. הופעת שבר מעלה את הסיכון לשבר נוסף כבר בשנה שאחרי השבר הראשון.

4. השבר האוסטיאופורוטי החמור ביותר הינו שבר בצוואר הירך. זהו השבר המגביל ביותר ובעל השלכות קשות על ניידות ועצמאות בשגרת החיים. 1 מתוך 5 נשים עם שבר בצוואר הירך מעל גיל 65 מתות בשנה הראשונה שלאחר הופעת השבר.

5. אוסטיאופורוזיס לא מתבטאת בתסמינים חיצוניים עד שמופיע שבר.

6. בדיקת צפיפות עצם לאבחון אוסטיאופורוזיס כלולה בסל הבריאות לגברים ונשים מגיל 60.

7. סאלי פילד, שחקנית הקולנוע עטורת פרסי האוסקר, אובחנה לפני מספר שנים כחולת אוסטיאופורוזיס, ומאז היא מקדמת קמפיינים להעלאת המודעות לאבחון ולטיפול מהיר באוסטיאופורוזיס.

8. טיפול באוסטיאופורוזיס כולל: תזונה עשירה בסידן וויטמין D, פעילות גופנית וטיפול תרופתי. ככל שהטיפול מוקדם יותר ומהיר יותר, כך הוא יעיל יותר.

9. אוסטיאופורוזיס קיימת גם בגברים: 1 מתוך 8 גברים מעל גיל 50 סובל מהמחלה.

10. בקרוב תשווק התרופה אקטונל בישראל במינון חודשי (בנוסף למינון השבועי), ותהיה הטיפול היחיד לאוסטיאופורוזיס המעניק הגנה מפני שברים בדרך המהירה ביותר בכל אזורי הגוף במינון חודשי.

ד"ר עמיאל פייגנבאום הוא מומחה לרפואת משפחה ומנהל מרכזים רפואיים "ע.ש.ר.".

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום