יחסים קרירים: השיער בחורף

(0)
לדרג

הבדלי טמפרטורה ותזונה לקויה משפיעים לרעה על השיער שלנו. מעוניינים לחזק את השיער? דוקטורס מביא פתרונות יצירתיים

מאת: מערכת zap doctors

למרות שהחורף הישראלי מזכיר יותר מכל אביב אירופאי, שיער הראש שלנו מתנהג בעונה הקרה יחסית כפי שמתנהג כל שיער בחורף. הוא צומח לאט יותר, הוא חלש יותר וקשקשים לבנים נופלים כפתיתי שלג על הבגדים, מה שהופך את השימוש בחולצות כהות לבלתי אפשרי. בנוסף, השיער מתחשמל לעיתים תכופות, מה שהופך את עיצובו למשימה בלתי אפשרית כמעט והקרקפת יבשה ומגרדת.

התופעות הללו מטרידות רבים מאיתנו, שלא מבינים מדוע זה קורה ומחפשים לכך פתרונות. כדאי לדעת כי שני גורמים עיקריים אחראיים לכך: התזונה והבדלי הטמפרטורה.

באיזה אופן משפיעה התזונה שלנו על השיער?

בחורף התזונה שלנו בדרך כלל עשירה בשומנים. השומן המצטבר יכול להשפיע לרעה לא רק על המשקל, אלא גם על בריאות השיער. כאשר השומן הופך למוצק, הוא נאגר בשכבות עור הקרקפת, ומונע זרימת דם תקינה אל שורשי השיער. לאחר נשירת השיער בסתיו, הצמיחה חלשה יחסית. הוסיפו לכך מצבי מתח נפשיים, שפעת קשה או כל צרה חורפית אחרת המחלישה את הגוף, והרי לכם שיער חלש במיוחד.

לתזונה השפעה לא מבוטלת גם על הקשקשים, המופיעים יותר בחורף מאשר בקיץ. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שבחורף אנו אוכלים יותר מזון המוגדר כחומצי, כגון מאכלים מבושלים עם רטבים, נקניקים, שוקולד וכל הנשנושים החורפיים. מאכלים אלו אינם מתאזנים מספיק עם מזונות המוגדרים כבסיסיים, כגון פירות וירקות טריים. לכך יש השפעות על תפקוד הכבד והופעת טוקסינים, שאצל חלק מאנשים משתחררים בצורת קשקשת בעור הקרקפת.

קשקשים מופיעים יותר בחורף מאשר בקיץ. צילום: שאטרסטוק

כיצד הבדלי טמפרטורה משפיעים על מצב השיער בחורף?

הגורם השני המשפיע על מצב השיער בחורף קשור לשינויים בין הקור בחוץ לבין החום בתוך הבית. קור יוצר התכווצות של נימי הדם, וכך הזנת שורשי השיער פוחתת. במקביל, החום המלאכותי מהמזגן גורם להתייבשות העור בתגובה לאוויר היבש שנוצר בחדר. השילוב בין התכווצות כלי הדם לבין היובש בשיער פוגע בשיער ובשורשי השיער, מחליש אותו וגורם לנשירתו. בנוסף, הבדלי הטמפרטורה ממושכים עשויים לגרום לחוסר איזון של חומציות עור הקרקפת. כתוצאה מכך העור הופך מגורה, ובין השערות מופיעים קשקשים.

המזגנים והתנורים והאוויר היבש שהם מייצרים אחראיים העיקריים לחשמל הסטטי בשיער, הגורם למראה לא מסודר. עוד גורמים לתופעת החשמל סטטי: שימוש בשמפו מייבש ודטרגנטי מדי; ייבוש במייבש שיער חשמלי; הברשת השיער תוך כדי ייבוש במייבש החשמלי; חומרים סינתטיים כמו מסרקים ומברשות מפלסטיק, בדים סינתטיים וייבוש הבגדים במייבש כביסה.

יש להקפיד לשטוף היטב את השיער בסיום החפיפה. צילום: שאטרסטוק

מהו כולל טיפול נכון בשיער בחורף?

כדי להתמודד עם מצבים אלו ישנם חמישה דברים עיקריים אותם ניתן לעשות:

1. חפיפה נכונה - הופעת הקשקשים והגירודים בדרך כלל מעודדת אותנו להגביר את תדירות החפיפות, ובצדק. עם זאת, מומלץ לבחור שמפו עדין מאוד, שיסיר כמה שפחות את שכבת השומן הטבעית שמגנה על הקרקפת. שמפו נגד קשקשים עלול לייבש את עור הקרקפת עוד יותר. כדאי לדעת כי ריח חזק מאוד של השמפו עשוי לעתים להסוות חומרים טובים פחות. בכל מקרה, יש להקפיד לשטוף היטב את השיער בסיום החפיפה על מנת להסיר לגמרי את כל החומר.

2. הוספת קרם לחות איכותי לשיער - מומלץ לסרק את השיער בעדינות עם מסרק רחב לפיזור אחיד של החומר, להמתין עשר דקות לפחות ולשטוף. במקביל מומלץ להימנע מייבוש השיער במייבש חשמלי, ואם אין ברירה, לכוון לחום נמוך ולעוצמת אוויר מינימאלית ולהבריש את השיער כמה שפחות. הפעלת מכשיר אדים בחדר השינה תמנע התייבשות יתר של אוויר החדר, ותסייע גם להפחתת יובש הקרקפת והשיער. במקביל, עיסוי יומי של הקרקפת יעזור בשחרור טוקסינים המצטברים מסביב לשורשי השיער.

3. תזונה נכונה - חשוב לאכול לפחות פרי אחד בין הארוחות, וירק ירוק אחד עם כל ארוחה, לסתירת המזון החומצי. מומלץ מאוד לאכול מזון עשיר באומגה 3 כמו טונה, דגי סלמון, אבוקדו ושמן זית, או ליטול 2-1 כמוסות אומגה 3 ביום. כמו כן, יש להקפיד לשתות הרבה, ואם שותים תה או קפה רצוי לשתות לפחות כוס מים אחת לאחר מכן.

4. מניעת חשמל סטטי בשיער - מומלץ מאוד להסתרק במברשות ובמסרקים מחומרים טבעיים. יש לחפוף בשמפו עדין מאוד, ולהסתפק בחפיפה אחת במקום שתיים. שימוש בקרם לחות לשיער ולעור הקרקפת יועיל מאוד, וכך גם ייבוש השיער באוויר הפתוח. בנוסף, מומלץ לשים קערת מים ליד התנור או מכשיר אדים בחדר. פטנט נוסף: הרטיבו מעט את הידיים וקרבו אותן לשיער מבלי לגעת בו. פעולה זו תספיק להורדה מיידית של מטענים חשמליים בשיער.

5. טיפול בקרקפת ובשיער - הטיפולים מסלקים את עודפי השומניות שהצטברה בזקיקים ובעור, מביאים את הקרקפת לאיזון ומאפשרים צמיחה תקינה של שיער בריא וחזק.

המידע באדיבות הייר קליניק המרכז לבריאות השיער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום