מזונות מזיקים, התמכרות וגמילה

(1)
לדרג

מדוע אנו מתמכרים לקפה ושוקולד וכיצד ניתן להיגמל מהם? עדנה מינץ מציעה דרכים מקוריות להתמודדות עם חומרים מזיקים

מאת: עדנה מינץ

שותים כמויות מסחריות של קפה ולא מצליחים להיגמל? כנראה שאתם מכורים! אם גם אתם מתקשים ל"התניע את היום" מבלי לקבל את זריקת הקפה היומית שלכם או שאינכם מסוגלים לסרב לתענוג השוקולד היומי, כנראה שאתם מכורים.

התמכרות, היא ללא ספק, תוצר של תרבות השפע. אנו חיים בעידן שבו כל פעולה בחיינו מוקדשת להשגת תחושת סיפוק והנאה. בשל כך אנשים יעשו הכול כדי להתנער מלחצי היום-יום לטובת רגע אחד של רגיעה והנאה, גם אם הוא כרוך בגרימת נזק בלתי הפיך לגוף. ישנם אין ספור כימיקלים שתפקידם לתת מענה רגעי של עוררות, רגיעה והנאה, כגון קופאין, ניקוטין, אלכוהול וסמים. קיימים מזונות המכילים חומרים שמספקים לגופנו את אותה תחושת הנאה ממכרת, וביניהם שוקולד, קפה, סוכר, חלב וגבינות, ממתקים, עוגות ומאפים. למזונות אלו יש השפעה ממכרת והם מכילים חומרים העלולים להזיק לגופנו. התשוקה והתאווה האין סופית למזונות הללו מכונה התמכרות למזון.

מהי התמכרות למזון?

אנו עשויים לפתח תלות כלפי כל חומר שיש לו השפעה על מרכז ההנאה במוח. התמכרות למזון פירושה פיתוח תלות כפייתית במזון מסוג מסוים בשל תחושת ההנאה הרגעית שהגוף מפיק בעת צריכתו. כאמור, מדובר במזון המכיל חומרים ממכרים כדוגמת הקופאין המצוי בקפה, בשוקולד ובתה; פניאלתילאמין, חומר הגורם לתחושת התרוממות רוח, מרץ ואהבה; קזאין, המצוי בחלב, שמתפרק לקאזומורפין (חומר המשפיע על המוח וגורם לתחושה טובה ומרגיעה); וכמובן, סוכר ושומנים המצויים במיני מאפים, עוגות ומתוקים למיניהם. ניתן להבחין בשני סוגים של התמכרויות: התמכרות פיזית והתמכרות פסיכולוגית.

התמכרות פיזית היא למעשה התוצאה העצבית שיש לחומר מלאכותי (ממזון ועד סמים) על גופנו. צריכת חומר מלאכותי - הגורם לתחושה של רגיעה, הנאה, ואושר במוח, באופן הגובר על תחושת ההנאה המופקת באופן טבעי בגוף - פוגמת בייצור הטבעי של אותם חומרים בגוף וכך נוצרת תלות בצריכת החומר המלאכותי. תשוקה זו נהפכת במהרה לכפייתית, הרסנית וחסרת גבולות.

התמכרות פסיכולוגית היא למעשה התניה. מדובר בתשוקה לחומר מלאכותי (ממזון ועד סמים) הנובע מלחץ ומתח נפשי, דיכאון, טראומה, בטלה וסיבות אחרות.

הגורמים להתמכרויות למזון

ישנם מספר גורמים מרכזיים העלולים לגרום להתמכרויות למזון:

^^דיאטה דרסטית^^ - דיאטה האוסרת לחלוטין מזונות שנצרכו על בסיס יומיומי, עשויה לגרום לפיתוח בולמוסים כפייתיים למזון החסר, לרוב מוצרים המכילים הרבה שומן וסוכר.

^^דיכאון, לחץ ומתח נפשי^^- מצבים פסיכולוגיים כמו דיכאון, מתח נפשי, טראומה ולחץ (המלווים בירידה של רמת הסרוטונין במוח) עשויים לגרום להפרשה של הורמונים מאזור יותרת הכליה, המשפיעים על העלייה בצריכת המזון. לפיכך, אין זה פלא כי התוצר של מצב נפשי ירוד הוא בולמוס של אכילת מתוקים, שמטרתו לייצר תחושה מיידית של הנאה והעלאת המוראל הירוד באמצעות מזון המכיל סוכר ופחמימות הגורמים לעלייה ברמות הסרוטנין במוח.

^^שינויים הורמונאליים^^ - שינויים הורמונאליים המתרחשים מסיבות פיזיולוגיות שונות, כמו עליית רמת האסטרוגן בקרב נשים בתקופת ההתבגרות, בתקופת המחזור ובמהלך ההיריון - עלולים להתלוות בהעדפה מוגברת של מזון המכיל כמויות רבות של סוכר ושומן.

התהליך הפיזי של ההתמכרות

כל התמכרות מתחילה במרכז ההנאה במוח. כל חומר או מזון המשפיע על מרכז ההנאה במוח גורם למעשה להפרשתו של מוליך עצבי המכונה דופאמין. דופאמין הוא חומר הגורם להתרוממות מצב הרוח, להנאה, להרגשה טובה ולעלייה ברמת הקשב והריכוז. לפיכך, כל מזון הגורם לתחושת הנאה ייחקק בזיכרון כחוויית טעם מהנה, שתגרום לנו לשוב בשנית אל אותו מזון שגרם לנו לתחושה הנפלאה. לאט לאט הגוף יפתח תלות חזקה באותו מזון מכיוון שלא יוכל לייצר את אותה תחושת הנאה באופן טבעי. מצב זה יניע את האדם להיצמד לתחליף שמאפשר לו לחזור שוב ושוב אל תחושת ההנאה הממכרת. ההתמכרויות השכיחות ביותר הן לחומרים שלהלן:

^^קופאין^^ -חומר המצוי בקפה. הקופאין הוא חומר מעורר המסייע בהמרצת הגוף. זהו סם ממכר לכל דבר ועניין. זמן ההשפעה המהיר שלו (תוך חצי שעה) גורם להשפעה ישירה על המוח, המערכת העצבית, קצב הלב, החשיבה, השרירים והנשימה. קופאין אף גורם להפרשת אדרנלין ולכן לחץ הדם, קצב הלב והנשימה עשויים לעלות בעת צריכת קפה. קופאין גורם לשורה של נזקים: התמכרות, תנודות קיצוניות (מעלה ומטה) של רמות הסוכר בגוף, דלדול מסת העצם, נדודי שינה, כיווץ כלי הדם, עייפות, שלשול, מתן שתן תכוף, והוא מחבל בספיגת מינרלים וויטמינים, בעיקר ברזל וסידן. גמילה מקופאין עשויה להוביל למצבי רוח משתנים, נמנום ונוקשות שרירים.

^^שוקולד^^ - שוקולד הוא שילוב קטלני של סוכר, שומן, קופאין ועוד. מחד גיסא, הוא גורם לתחושת רוגע, עוררות ומצב רוח מרומם; ומאידך גיסא, הוא מכיל חומרים ממכרים.

^^סוכר^^ - סוכר הוא חומר כימי חומצי וממכר. צריכת סוכר בתצורותיו השונות אומנם מעלה את רמת הסוכר בדם במהירות, אולם עם ירידת השפעתו הוא גורם למצב ההפוך - חוסר ערנות, מצב רוח ירוד ועייפות. צריכה מופרזת של סוכר גורמת להשמנה, עששת, היפראקטיביות אצל ילדים, עצבנות, קנדידה, טריגליצרידים בדם. צריכתו המוגזמת מעלה את הסיכוי לסרטן המעי הגס.

^^חלב^^ - בחלב ובמוצריו יש חלבון בשם קזאין. במהלך תהליך העיכול של הקזאין מופרש חומר בשם קאזומורפין, הידוע כחומר ממכר (דומה למורפיום). על אף העובדה כי מוצרי חלב מכילים סידן, הם עשויים לגרום לשורה של תופעות שליליות, כגון דלקות, אקזמות, רגישות, אסתמה וגירוי המערכת החיסונית.

חשיבותה של היגמלות

חשיבות הגמילה מהמזונות שהוזכרו לעיל טמונה בעובדה הפשוטה, כי צריכתם המוגברת לא רק משמינה אלא גם מזיקה לבריאות. לא מדובר בתהליך פשוט, אולם עם הכלים המתאימים, התזונה הנכונה והתמיכה, ניתן להיגמל בבטחה מההתמכרות המזיקה.

חוות הבריאות "מצפה אלומות" הפועלת לפי שיטת ד"ר אן ויגמור, מספקת מענה למעוניינים להיגמל באמצעות הקניית פרקטיקה וכלים מעשיים לתיקון אורחות חיים. התוכנית המומלצת לטיפול בבעיה מורכבת משני חלקים: האחד, שינוי הביוכימיה בגוף על ידי ניקוי הגוף מהרעלים השונים שנצטברו בו. השני, יישום שיטת תזונה שבה ארבעה מרכיבים דומיננטיים המסייעים בתהליך הגמילה מהמזון הממכר:

^^שינוי הרגלי תזונה^^ - אחד מן הצעדים החשובים לתהליך הגמילה הוא מעבר לתזונה המושתתת על מזון אורגני, טבעוני ולא מבושל. שלושת היסודות הללו כוללים תפריט העשיר בירקות, פירות, נבטים ונבטוטים, אגוזים, מיני דגנים, קטניות ועוד. התפריט נטול מוצרי חלב, בשר, לחם ומוצריו, שוקולד, סוכר, אלכוהול, קופאין וניקוטין.

^^שתיית מיץ עשב החיטה^^ - שתיית מיץ עשב החיטה על בסיס יומיומי היא אחד מן הצעדים הבסיסיים של טיהור וניקוי הגוף, הכבד והדם מן הרעלים השונים, שהצטברו במשך שנות ההתמכרות לסוג מסוים של מזון. מיץ עשב החיטה ידוע בסגולותיו המרפאות והמטהרות ולפיכך הוא מהווה חלק חשוב בתהליך הגמילה.

^^צום מיצים^^ - הנהגת צום מיצים תורמת לאיזון הכימי בגוף, לטיהורו וניקויו מן הרעלים השונים שהצטברו בו, ומסייעת להתחיל את תוכנית התזונה בצורה חלקה ואפקטיבית. צום המיצים מעשיר את הגוף באנזימים, ויטמינים ומינרלים ומעודד את הפרשת הרעלים מן הגוף, ובכך מסייע לאדם המעוניין להיגמל מהתמכרותו למזון ביעילות ובהדרגתיות.

^^פעילות גופנית^^ - חלק בלתי נפרד מתהליך הגמילה הוא ביצוע פעילויות גופניות מגוונות, לרבות: הליכה, טאי צ'י, פילאטיס ועוד. סדנאות הרפיה והפגת לחצים, חשיבה חיובית וסדנאות צחוק, גם הן מעודדות את "הנגמל" ותומכות בו.

עדנה מינץ היא יועצת תזונה ומדריכה מוסמכת של שיטת אן ויגמור מטעם מכון "היפוקרטס" בפלורידה, אשר הקימה ביוזמה משותפת עם בעלה ג'רי מינץ את המרכז מצפה אלומות, שהינו חוות בריאות בשיטת אן ויגמור, בקיבוץ אלומות, שבגליל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום