ישנים יותר ושוקלים פחות

(0)
לדרג

מחקר חדש: מחסור בשינה רוויית חלומות מגביר באופן משמעותי את הסיכוי להשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

מסתבר שלמשקל עודף יש סיבות נוספות מלבד המזון שאנו אוכלים. ממחקר חדש המתפרסם בגיליון אוגוסט 2008 של הבטאון הרפואי Archives of General Psychiatry, עולה כי מחסור בשינה רוויית חלומות, זו המכונה בשפה המקצועית של חוקרי השינה - REM, גורם להשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער.

"הנתונים שאספנו מעידים על כך כי מחסור בסוג השינה עם החלומות, מגביר באופן משמעותי את הסיכוי ללקות בהשמנת יתר קיצונית בקרב ילדים ובני נוער", כך מסביר עורך המחקר ד"ר קסיאנכן ליו מהמכון הפסיכיאטרי אשר בפיטסבורג.

השמנת יתר היא בסופו של דבר תוצאה של הכנסת קלוריות עודפות לגופנו מעל הכמות הנדרשת; אך ד"ר ליו ועמיתיו למחקר ניסו למצוא את הקשר בין איכויות השינה לבין השמנת היתר, לאחר שהקשר בין חוסר שינה להשמנה כבר הוכח במחקרים קודמים. במחקר השתתפו 335 ילדים ונערים בגילאי 7-17 אשר שנתם נוטרה למשך שלושה לילות באמצעות מדידת פולסים, אשר מדדו את מחזוריות השינה ושלביה השונים בגלי המוח, בפעילות החשמלית בשרירים, בתנועות העיניים, בקצב הנשימה ובלחץ הדם.

הקשר בין שינה והשמנה

כאשר השוו את נתוני השינה בקרב ילדים אשר סבלו ממשקל עודף לבין ילדים אשר משקלם היה תקין, הופתעו החוקרים לגלות כי הילדים שהוגדרו כבעלי משקל עודף ישנו בממוצע כ-22 דקות פחות מן הילדים אשר משקלם היה תקין. זאת ועוד, שנתם הקצרה יותר של הילדים הללו, הייתה בהשוואה לחבריהם שינה שנתוני ה-REM שלה, כלומר שינה שיש בה חלומות, היו נמוכים יותר מאשר שנתם של הילדים בעלי המשקל התקין.

לאחר שכלול הנתונים עלה כי מחסור בשעת שינה רגילה אחת הכפיל את הסיכויים להיות בעל משקל עודף ואילו מחסור בשעת שינה עם פוטנציאל חלומות השליש את הסיכוי להיות בעל משקל עודף. יש לציין כי אלו נתונים ראשוניים אשר להם נדרשים מחקרים נוספים, הרי שיתכן כי הקשר בין מחסור בשעות שינה באיכויות שונות ועודף משקל ניתן לייחוס לשינויים התנהגותיים וביולוגים הנגרמים לגוף כתוצאה מן המחסור בשינה, כך טוען עורך המחקר.

היכולת לישון מושפעת מהורמונים בגופנו שהעדרם יכול לגרום לתחושת רעב ואכילת יתר. כמו כן לאדם ער יש זמן רב יותר לאכול ובעקבות חוסר שינה מספיק נגרמת ישנוניות במהלך היום המובילה להפחתה בכמות הפעילות הגופנית.

מחקרים ונתונים נוספים דרושים על מנת לבדוק לעומק את הקשר בין שינה, חלומות והעדרם לבין תופעת עודף המשקל בקרב ילדים ובני נוער. אולם נדמה כי כבר עכשיו עולים נתונים מעניינים ביותר היכולים לסייע למלחמה בהשמנת היתר בקרב ילדים ונוער, שהפכה בשנים האחרונות בעולם המערבי לתופעה בסדר גודל של מגיפה של ממש.

חשיבותה של השינה בגיל צעיר והקפדה על זמני מנוחה הולמים לילדים, הן בעלות חשיבות מכרעת בשמירה על משקל תקין. שיפור תנאי השינה של הילדים, טיפול מונע ואבחון הפרעות שינה מקבלים אם כן משמעות חדשה לאור הנתונים הללו.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום