הסרטן במגמת ירידה בישראל

(0)
לדרג

ד"ר מיכה ברחנא, מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, אומר לדוקטורס: הירידה במספר סוגי סרטן נובעת מהגברת המודעות הציבורית לנושא

מאת: מערכת zap doctors

כ-7 מיליון אנשים מתים מדי שנה ברחבי העולם ממחלות הסרטן. אם לא ייושמו האמצעים הידועים היום למניעת המחלה ואבחונה המוקדם, ימותו ב-2030 כ-12 מיליון אנשים מהמחלה - יותר משיעור המתים מאיידס, שחפת ומלריה ביחד. כך עולה מכינוס של ארגון הסרטן הבינלאומי שהתקיים באוגוסט האחרון בז'נבה.

מסתבר שדווקא בקרב המגזר היהודי בישראל התמונה קצת שונה: ד"ר מיכה ברחנא, מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, אמר לדוקטורס כי "ישנה מגמת ירידה בשנים האחרונות בסוגי סרטן רבים, כגון סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הקיבה, סרטן שלפוחית השתן וירידה בשיעורי התחלואה בסרטן הגרון והריאה".

לדבריו, "צריך להיזהר מ'חגיגות סיום הסרטן', מכיוון שמדובר במגמת ירידה מתונה מאוד". עוד הוא מוסיף: "ישנה עלייה בחלק מסוגי הסרטן, כגון סרטן האשכים, סרטן בלוטת המגן, סרטן הרחם ומלנומה של העור כתוצאה מחשיפה רבה לשמש".

הבשורה הטובה היא שכיום ישנה מודעות רבה יותר לגילוי מוקדם, אך מצד שני עדיין לא הופנמו גורמי סיכון רבים לסרטן, כגון חשיפה לשמש ועישון.

"לא ניתן לדעת לגמרי מהי הסיבה למגמות של העלייה והירידה בסוגי הסרטן", מסביר ד"ר ברחנא. "אולם ידוע, למשל, ששימוש נרחב בתרופות להורדת כולסטרול מוריד תחלואה בסרטן מעי הגס. בנוסף, משנת 2000 מבוצעות יותר בדיקות קולונוסקופיה, המיועדות לגילוי מוקדם של הסרטן, אך מגלות גם גידולים שפירים שניתן להסירם, ובכך למנוע סרטן מעי הגס".

מגמת הירידה קשורה לאימוץ אורח חיים בריא במגזר היהודי. לעומת זאת, בשנים האחרונות ישנה עלייה במגזר הערבי של כל סוגי הסרטן. ד"ר ברחנא טוען שהעלייה קשורה לאימוץ אורח חיים מערבי, כמו נישואין בגיל מאוחר, ירידה בהנקה ואכילת מזון תעשייתי יותר".

ומה ניתן לעשות כדי להגדיל את הירידה בשכיחות הסרטן? ד"ר ברחנא אומר כי "שינוי באורח החיים שלנו, כמו פעילות גופנית, תזונה נכונה, גמילה מעישון והמנעות מחשיפה לשמש, ישפרו את המצב".

האגודה למלחמה בסרטן מציינת את חודש המודעות לסרטן השד, במקביל לציון חודש זה בכל רחבי העולם. יצויין כי שיעורי הגילוי המוקדם בישראל עולים, וכך גם שיעורי ההחלמה. נשים רבות מבצעות בדיקת ממוגרפיה, אך אינן עושות זאת באופן סדיר ובהתאם להמלצות. לכן חשוב לבצע את הבדיקה באופן סדיר, כך שיתאפשר גילוי מוקדם שיכול להביא לשיעורי ריפוי של 90% ויותר.

בואו לדבר על זה בפורומים השונים באתר דוקטורס שעוסקים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום