פריצת דרך בחקר הלוקמיה

(0)
לדרג

ממצא: לילדים עם תסמונת דאון נטייה גבוהה יותר לחלות בלוקמיה. המחקר מבהיר את הסיבות להתפתחות הלוקמיה ומתווה אפשרות לטיפול במחלה

מאת: מערכת zap doctors

לילדים עם תסמונת דאון נטייה גדולה יותר - למעלה מפי 20 - לחלות בלוקמיה בהשוואה לילדים רגילים. כך עולה ממחקר שהתפרסם לאחרונה במגזין הרפואי היוקרתי "לנסט" ונוהל על ידי פרופ' שי יזרעאלי, מהמרכז הרפואי "שיבא", בשיתוף פעולה עם מרכזים אירופיים המטפלים בלוקמיה בילדים ועם מרכז ידע גליל עליון. המחקר מבהיר את הסיבות להתפתחות הלוקמיה ומתווה אפשרות לטיפול תרופתי ספציפי במחלה.

המחקר שנערך על 87 ילדים מאירופה הסובלים מתסמונת דאון וחולים בלוקמיה בגילאים 0-18, בדק את השינויים המתרחשים בגנים ויכולים להסביר את התפתחות הלוקמיה. מהממצאים עולה כי קיים שינוי בגן מסוים (ג'ק 2), המיוחד ללוקמיה, של ילדים הסובלים מתסמונת דאון.

לדברי פרופ' יזרעאלי, ראש היחידה לגנומיקה יישומית במרכז הרפואי שיבא, הממצאים מהווים פריצת דרך בהבנת הסיבה ללוקמיה בקרב ילדים עם תסמונת דאון ומאפשרת אופציה טיפולית חדשה לטיפול במחלה, משום שאותו הגן נמצא אחראי גם למחלת דם אחרת בקרב מבוגרים ללא תסמונת דאון.

המחקר אינו רלוונטי רק לילדים עם תסמונת דאון, אלא גם לילדים עם לוקמיה בכלל, משום שבתוך תאי הלוקמיה של ילדים רגילים ניתן לזהות במקרים רבים את אותו מספר של כרומוזום 21 (בקרב ילדים בריאים מופיע כרומוזום זה פעמיים, ובקרב ילדים עם תסמונת דאון החולים בלוקמיה, כמו גם ילדים רגילים הסובלים מלוקמיה, נמצאו 3 עותקים של כרומוזום 21).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום