לעבור תקופת חגים בשלום – מדריך מלא 2022

(0)
לדרג

תקופת החגים כבר כאן; זמן לנוח, לטייל עם בני המשפחה, גם לצום ואיך לא – לאכול. את כל אלה אפשר לשלב ולעבור בשלום ובצורה מועילה, אם נשמור על כללי התנהגות נכונים. ד"ר מיכאל אוורבוך, סמנכ"ל ומנהל רפואי בחברת "ביקורופא" ומומחה לרפואה פנימי – עם כל מה שצריך לדעת כדי שתקופת החגים תהיה בטוחה ומהנה.

מאת: ד"ר מיכאל אוורבוך

חגי תשרי כבר כאן ובין הארוחה המפסקת לרכיבה על אופניים ולטיולי החג, חשוב לשמור על הבריאות. החל בארוחות החג הכבדות וכלה בצום יום כיפור והטיולים בסוכות. תקופת החגים יכולה להיות נעימה, מהנה ובטוחה; הנה כמה טיפים חשובים שיסייעו לכך.

לאכול במידה בתקופת חגים

ארוחת ערב החג וכן הארוחה המפסקת הן מטבען חגיגיות ועמוסות וגורמות פעמים רבות לכאבי בטן ולתסמינים שונים של מערכת העיכול. מלאות ותפיחות של הבטן, צרבות, שלשולים או לחילופין עצירות. הקפדה על כלל פשוט של "אכול הכל, אך במידה" תפתור את הבעיה. במידה ובכל זאת מופיעות תלונות, טיפול פשוט להקלת הכאבים ולהסדרת פעילות המעיים פותר את הבעיה ביעילות וחוסך סבל רב.

חומרי ניקוי

אין תקופת חגים ללא הניקיון המסורתי, ובעיה המתעוררת מדי שנה בחגי תשרי ובחג הפסח היא בליעת חומרי ניקוי או שאיפת אדיהם על ידי ילדים. בכדי למנוע מצבים אלו, יש להרחיק את חומרי הניקוי מהישג ידם של ילדים ופעוטות, להרחיק את הילדים מאזורי הניקיון בבית וכדומה. במקרה של בליעת חומר ניקוי או שאיפת אדים, יש לפנות באופן מיידי לבדיקה רפואית. אין לנסות ולגרות את הילד להקאה ואין לנסות להשקותו בחומרים "מרגיעים" או "סותרים".

אילוסטרציה: שאטרסטוק

יום הכיפורים

בשתים עשרה השעות שטרם הצום רצוי להכין את הגוף מבחינה תזונתית. הכנה זו כוללת צריכה מוגברת של פחמימות מורכבות - בטטות, אורז מלא, לחם מלא או לחם שיפון ודומיהם. רצוי מאוד לאכול במהלך היום ארוחות קטנות מדי כשעתיים. שתייה מרובה חשובה אף היא - רצוי לשתות כ-200 סמ"ק (כוס אחת) מדי שעה ב-12 השעות שטרם הצום. העמסת כמות גדולה מדי של נוזל עם הארוחה המפסקת אינה פתרון.

עבור כל הציבור המקפיד על צום, חשוב לזכור כי במהלך יום הכיפורים מומלץ להמעיט בפעילות גופנית ולשהות ככל הניתן במקומות מוצלים ומקוררים. סימפטומים אופייניים לבעיה הממשמשת ובאה הם: חולשה, סחרחורות ורעד קל בגפיים. במקרים מן הסוג הזה מומלץ להפסיק את הצום, לשתות לרוויה ובהמשך אף לאכול ארוחה קלה.

עם סיום מועד הצום רצוי לפתוח את הארוחה עם מנות קלות, כגון מרק צח, סלט או פחמימות מורכבות. עומס במנות בעלות תכולה רבה של פחמימות פשוטות או חלבונים עלול לגרום לתחושות אי נוחות. ההמלצה הגורפת לנשים הרות במהלך יום הכיפורים היא להקפיד על שתייה מרובה, גם אם נשמר צום מאוכל. הדברים חשובים במיוחד עבור נשים בשבועות המתקדמים להריון (מעל שבוע 28). אלה מכן שהחליטו לצום, היינה קשובות לגופכן. חולשה ותחושה כללית רעה הינם סימנים לכך שהצום אינו מיטיב עמכן. חזרו לשתות ולאכול כרגיל. שתייה מספקת הינה צורך קריטי עבור מבוגרים הנמצאים שעות רבות בבתי הכנסת.

מאפיין נוסף של יום הכיפורים הינו השיעור הגבוה של פציעות ופגיעות בקרב ילדים, הנמצאים במהלך היום על הכבישים בעודם רוכבים על אופניים, רולר בליידס ועוד. לכן הקפידו כי ילדכם יחבוש קסדה, מגני מרפקים ומגני ברכיים. חשוב להזכיר לילדים לשתות מספיק כדי להימנע מהתייבשות.

חולים כרוניים עלולים להינזק מהיותם בצום, בעיקר על רקע התייבשות או נטילת תרופות שאמורות להילקח במהלך הארוחה. ההמלצה הרפואית היא להימנע מצום, ליטול את התרופות כרגיל ולא לשנות את סדר היום. אם אתם חולים במחלה כרונית והחלטתם בכל זאת לצום, עליכם להיוועץ ברופא המטפל בנוגע ליכולתכם לעמוד בצום של 24 שעות, הדרך ליטול תרופות וכד'.

טיולים בסוכות

רבים מאתנו ינצלו את ימי החג לטיולים ברחבי הארץ ובחיק הטבע. לקראת היציאה לטיול יש להצטייד בכמות מספקת של מים ובאמצעי עזרה ראשונה בסיסיים. בעונה זו של השנה, צריכת המים לאדם בתנאי מזג אוויר רגילים לעונה היא 3 ליטרים מים ליום טיול. צריכת המים עשויה להיות כפולה בתנאי מזג אוויר קיצוניים או אם בחרתם במסלולים אתגריים. ציוד עזרה ראשונה בסיסי חייב לכלול אמצעי חבישה בסיסיים, חומרי חיטוי ותרופות להקלה על כאבים ולהורדת חום.

אם אתם הורים לילדים, אל תשכחו להכין עבורם ביגוד מתאים לטיול, אמצעי הגנה מפני השמש וכיסוי ראש. הקפידו על שתייה מספקת לאורך כל הטיול.

ביקורים באירועים והצגות

בהמשך לטיולים בחיק הטבע עם הילדים, חשוב שנזכור כי בתקופת החגים, ובמיוחד בחול המועד סוכות - פרק זמן החופש הארוך ביותר בתקופה, מתקיימים אירועים בטבע, הצגות ומופעים באולמות ובמקומות פתוחים הומי אדם. לשם כך, חשוב שבני המשפחה המגיעים לאחד האירועים הללו יקפידו על מספר כללים לשמירה על בטיחותם.

כפי שהדבר רלוונטי לטיולים, כך חשוב בחשיבות עליונה להצטייד בכמות מספקת של מים. לא תמיד מזנונים נגישים באירועים, ולא תמיד אפשר להגיע אליהם בשל הדוחק. לכן, מים הם מצרך ראשון וחיוני, על אחת כמה וכמה כשמדובר באירועים במקום פתוח החשוף לשמש. חשוב להצטייד בהופעות אלו באמצעי מיגון כמו כובע וקרם הגנה.

נושא הדוחק שהוזכר רלוונטי אף הוא; אירועים והצגות מלווים בדרך כלל בקהל רב, לכן היזהרו וודאו כי ילדיכם אינם נמצאים בתוך "הפקק". המתינו שעומסים יירגעו וודאו כי אין לחץ בנקודה שבה אתם נמצאים. חשוב להקפיד על כך במיוחד בכניסה וביציאה מן האירוע או ההצגה.

כמובן שרצוי גם להכין מזון וגם דברי מתיקה. בכל זאת, בחוויה הזו יש ילדים שרוצים ליהנות...

כל אחד מאתנו הוא גם רופא לעת מצוא עבור עצמו ובני ביתו. הקפדה על כללי השכל הישר, הימנעות משינויים קיצוניים בשמירה על עצמנו, התייעצות עם סגל רפואי טרם החלטות על הפסקת טיפולים או חידושם - כל אלה יסייעו לנו לעבור את תקופת החגים בשלום ובבריאות שלמה. החגים הם יפים, בואו וניהנה מהם!

ד"ר מיכאל אוורבוך הוא סמנכ"ל ומנהל רפואי בחברת "ביקורופא" ומומחה לרפואה פנימית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום