לעבור את החגים בשלום

(0)
לדרג

תקופת החגים מזמנת ארוחות, טיולים, בילויים וגם כמה סכנות. כדי שבאמת יהיה שמח, הנה צרור עצות חגיגי במיוחד

מאת: מערכת zap doctors

החופש הגדול הסתיים זה עתה ותקופת החגים בפתח. אווירת החג וריחות מטעמי ראש השנה מורגשים בכל פינה. כולנו מלאים כרימון בתוכניות לתקופה הקרבה - ניקיון הבית, עמידה בתורים שלא נגמרים בסופר או שופינג של מתנות ובגדים לחג. כשהחגים יגיעו חלק מאיתנו יעמיסו את המכונית במזון וציוד וייסעו לטייל, יש שימרחו מקדם הגנה וישכבו על חוף הים כדי לתפוס פיסת צבע אחרונה, חלקנו יחברו בין החגים, יהפכו מספר ימים לגשר ויטוסו לנופש בחו"ל ויש כאלו שייקחו ספר טוב ויעבירו את החג בקריאת רב המכר האחרון.

אספנו עבורכם מספר טיפים ועצות יומיומיות שיעזרו לכולנו לעבור את החודש הקרוב בהנאה.

חומרי ניקוי, עצמות דגים ופציעה מהסכך

ד"ר רוטנברג, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבילינסון מזהיר: "בתקופת החגים, כתוצאה מהניקיונות המוגברים בבתים, מגיעים לחדר המיון נפגעי תאונות עבודה בבית, כמו הרעלות משאיפת חומרי ניקוי חריפים או כוויות העשויות להיגרם כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי המכילים חומצות חזקות כמו מי אש, סודה קאוסטית ואקונומיקה. במקום הכוויה תופיע דלקת חריפה בעור, שלפוחיות תחושת צריבה וכאבים. במקרה זה יש לקבל טיפול רפואי דחוף.
פעמים רבות נגרם זיהום מעצמות הדגים בזמן הכנת הגפילטע-פיש המוכר לנו. זיהום מעצמות הדג לרוב מחייב אשפוז ומתן אנטיביוטיקה. זיהום נוסף שאופייני ל'נפגעי חג הסוכות', נגרם מדקירת ענפי הדקלים במהלך הכנת הסכך לסוכה. קוצי הדקל עלולים לגרום לגוף לפתח תגובה זיהומית".

ד"ר רוטנברג מתייחס גם להשלכות הצום ביום כיפור ומתריע: "חל איסור לצום לכל הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד, ועליהם להמשיך ליטול תרופות כבשגרה. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד. מחלות רבות עלולות להחמיר עקב הפסקת נטילת תרופות. צום מלא אינו מומלץ גם לנשים הנמצאות בשליש האחרון להריון. אחת הבעיות הקשות שבעטיה מגיעים רבים לחדר מיון היא אבנים בכליות, שכן הימנעות משתייה עלולה לגרור התקף כליות קשה. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר -קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות הגוף האחרות".

כ-20% מהאוכלוסייה סובלים ממחלה דוחה צום, וצום של למעלה ממספר שעות עלול לסכן את חייהם. ולכל האחרים שצמים - מוטב להישאר במקומות מוצלים וממוזגים. צפיפות בבית הכנסת או שרב עשויים לגרום לסחרחורת, התייבשות ועילפון.

כוויות שמש, תאנים, אורנים ושאר צרות מן הטבע

למרות שכבר שמעתם אינספור פעמים שיש להימנע מחשיפה יתרה לשמש, נחזור ונרענן שוב את הכללים למען אלו המתכננים לטייל או לרחוץ בים ובבריכה: "העור זוכר את קרינת השמש. גם כאשר לא נראים סימנים מיידיים המעידים על חשיפה לשמש, הנזקים מופיעים מספר שנים מאוחר יותר בצורת קמטים, נגעים טרום סרטניים והזדקנות מוקדמת של העור. יש לציין שחומרת נזקי השמש תלויה גם בצבע העור הבסיסי של האדם. אצל בעלי עור בהיר יופיעו נזקי השמש בגיל מוקדם יחסית ובצורה חמורה," אומר פרופ' מיכאל דוד מנהל מחלקת עור בבית החולים בילינסון.

תוצאות מיידיות של נזקי שמש מתבטאות בכוויות. סימני כוויה בדרגה ראשונה: עור אדום, חם וכואב. בכוויה מדרגה שנייה תופענה גם שלפוחיות. אחד הסיבוכים שעלול להתפתח במקרה של כווית שמש מפושטת וחוסר שתייה הוא התפתחות של מכת חום. במצב זה הגוף מאבד נוזלים ונדרשת התערבות רפואית מהירה.

פרופ' דוד ממליץ ללכת לים ולבריכה עד השעה 10:00 בבוקר או מהשעה 15:00, להשתמש בקרם שמקדם ההגנה הוא לפחות 15 ולהקפיד לוודא שעל אריזת המוצר יצוין שהתכשיר יעיל כנגד קרניי UVB ו-UVA. כמו כן, יש להקפיד על לבוש נכון: כובע, משקפי שמש ובגדים דקים, אווריריים וארוכים.

גם בשעת נופש בחיק הטבע יש לנקוט זהירות מכיוון שקיימת סכנה לתגובה אלרגית כתוצאה ממגע עם צמחים, עצים ועקיצות חרקים. לדוגמה: כאשר קוטפים תאנים, המיץ הנוזל שניגר מהפרי מכיל חומר הגורם להיווצרות דלקת חזקה בעור שנחשף לשמש. או "טוואי התהלוכה", זחל החי על עצי אורן. מגע הזחל בעור גורם ל"סרפדת האורנים", פריחה אלרגית המתבטאת בהופעת בצקות בליווי גירוי חזק. פרופ' דוד ממליץ להשתמש בחומרים דוחי חרקים, לנעול נעליים ולא סנדלים ולהשתמש בקרם שמרגיע את העור מהעקיצות.

עקיצות שרצים, זוחלים ומעופפים למיניהם

ואם בעקיצות וטיולים עסקינן, ד"ר סנדובסקי, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) בביה"ח גולדה-השרון, מצייד אותנו בהנחיות כיצד לנהוג כשנתקלים בחרק שחור ודוחה או בעקיצה לא סימפטית:

^^עקיצת דבורה^^ - אדם שאיננו אלרגי יכול לקרר את מקום העקיצה עם קרח, אך האלרגים לעקיצות דבורים חשופים לסכנת חיים ולכן חייבים להצטייד בערכה הבולמת את תגובת הגוף לעקיצה תוך 30 דקות ומיד לגשת לבית חולים הקרוב. התסמינים שיופיעו: פריחה בכל הגוף, גרד, קוצר נשימה, דופק מהיר, ירידה בלחץ הדם. ניתן לבדוק רגישות לעקיצות דבורים במרפאת אלרגיה.

^^נשיכת עכביש^^ - המסוכנת ביותר היא זו של "האלמנה השחורה". נשיכתה עשויה לגרום למוות תוך דקות ספורות, לכן, יש להגיע בדחיפות לבית חולים. "השישן" הוא עכביש בעל שש עיניים, הנמצא גם בבתים בתוך ארונות. נשיכתו גורמת לאודם חזק ונרחב על פני אזור הנשיכה. במרכז הנשיכה נראה אזור נמקי בצבע שחור שלעיתים מתפתח לשלפוחית שבה נמצא הרעל. באמצעות אנטיביוטיקה ניתן לטפל בעקיצה.

^^עקיצת עקרב^^ - קיימים שני סוגי עקרבים (צהוב ושחור), שניהם ארסיים ומסתתרים במקומות יבשים מתחת לאבנים. העקיצה אינה מסוכנת למרות שכואבת מאוד. לאדם שנעקץ מתפתח דופק מהיר ולחץ הדם עולה. מומלץ להגיע לבית החולים עם העקרב, בכדי שהרופא יראה באיזה סוג מדובר ולעדכן את הרופא האם האדם שנעקץ מחוסן באנטיטטנוס.

^^הכשת נחש^^ - השפיפון והאפעה מצויים רק בנגב, ובביה"ח סורוקה יש נסיוב לחיסון נגד ההכשה. לאחר הכשת צפע (ראשו משולש עם שני פסים בהירים) יש להשכיב את האדם במנוחה בכדי שהארס לא יתערבב במהירות במחזור הדם. אסור לחתוך את האזור המוכש, למצוץ את הארס או לשים קרח, כל אלו גורמים לנזק חמור יותר! ניתן לשים חוסם לימפתי לתקופות זמן קצרות ולקבע את האיבר בסד עד להגשת עזרה ראשונה. כל שאר הנחשים השחורים בדרך כלל אינם ארסיים, אך הכשתם כואבת. גם במקרה של הכשת נחש יש ליידע את הרופא אם הגוף חוסן באנטיטטנוס.

ד"ר סנדובסקי ממליץ להימנע מהרמת אבנים, מחיטוט בחול, להתבונן היטב כשנועלים נעלים אם לא מסתתרת בהם חיה ולנער ציוד לאחר פיקניק או לינה בטבע, שמא ניקח איתנו טרמפ בחזרה הביתה את אחד מהיצורים הבלתי ידידותיים החיים בו.

קוגל, צימעס, דבש ורימונים

ולקינוח, נסיים בהמלצותיה של גב' ציונה אברהם, הדיאטנית הראשית של ביה"ח גולדה-השרון: לכולנו מוכרת בעיית הזלילה הגדולה של החגים, ובכדי שנוכל לחזור לעבודה בתום החופשות באותם ההיקפים, להלן מספר עצות שיסייעו לנו כיצד לבחור באפשרויות פחות משמינות:

^^הדבש^^ מורכב מ-19% מים ו-80% סוכרים וערכו הקלורי 321 קלוריות ל-100 גרם ו-20 קלוריות לכפית. טעמו וצבעו של הדבש תלויים בסוגי הפרחים שמהם נאסף הצוף. בחנויות קיימים תחליפים לדבש אשר מכילים 2/3 מהקלוריות שבדבש רגיל. הדבר משמעותי במיוחד באפיית עוגות כאשר משתמשים בכמות דבש גדולה.

^^דגים^^ - בראש השנה נהוג לאכול קציצת גפילטע-פיש. קציצה קטנה מכילה כ-100 קלוריות והגדולה יכולה להגיע עד ל-200 קלוריות. לדגים ערך תזונתי גבוה בשל החלבון המצוי בהם המשמש גם כתחליף לחלבון שמקורו בבשר. הדג עשיר גם בויטמינים מסוג B והשומן מכיל ויטמין A ו-D. כמו כן, הדג עשיר בחומצות שומן שגוף האדם אינו מסוגל לייצר בעצמו. מחקרים העלו שלחומצות אלו יש פעילות אנטי-טרשתית, כלומר, היא מסייעת בהורדת ההסתברות ללקות בהתקפי לב. דגים מחולקים לשלוש קבוצות בהתאם לאחוזי השומן. הרזים ביותר (בין 1% ל-5% שומן): בקלה, טונה, סול, הליבוט וחמור הים, בקבוצה השנייה: מקרל, קרפיון, פורל וסלומון. הדגים השמנים (מכילים 15%-13% שומן): דג מלוח, מטיאס, הרינג, נסיכת הנילוס. ככלל, דגי ים דלים יותר בשומן מאשר דגי מים מתוקים.

^^גזר^^ - מככב בחג בצימעס המסורתי. הגזר עשיר בבטא קארוטן ההופך לויטמין A ומכיל גם ויטמינים מסוג B,C , סידן וברזל.

^^רימון^^ - מיץ הרימון מהווה כ-37% מהפרי. המיץ מכיל כמות גבוהה של סוכר וחומצת לימון. חצי כוס מכילה 65 קלוריות. רימון בינוני מכיל 60 קלוריות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה דחופה
פורום רפואת חירום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום