התחזית - עלייה בחום (הגוף)

(0)
לדרג

חום הגוף עלה? הילד לא בהכרח חולה. פרופ' ריבה בריק מסבירה כיצד להתמודד עם התופעה השכיחה

מאת: פרופ' ריבה בריק

חום הוא תגובה פיזיולוגית של הגוף כנגד דלקת לכל מצב בו קיימת פגיעה במערכות ההגנה של הגוף. ברפואה המודרנית ההתייחסות לחום הינה כאל סמן של תהליך דלקתי מכל סיבה שהיא ולא כאל גורם מזיק. אך למרות זאת, קיים עדיין פחד מחום, שהשתרש עקב מיתוסים שעברו במשך השנים בכל אוכלוסיות העולם, הבא לידי ביטוי בתחושה עזה הן אצל ההורה והן אצל הרופא, כי יש צורך מידי לטפל בו, כאילו החום לכשעצמו גורם סכנה לילד.

לכן, יש צורך להדגיש כי החום הוא תהליך תגובתי תקין של הגוף וגם ללא טיפול הוא לא יטפס לערכים בלתי סבירים. רק לעיתים נדירות ביותר, החום מסכן את הילד והניסיונות להורידו בכל אמצעי אצל ילד שאינו נראה סובל, מיותרים לחלוטין.

לערכי חום הנעים בטווח שבין 37 ל-41 מעלות אין כל השפעה מזיקה על הגוף, למעט מצבים קיצוניים של עליית חום מעל 41.6 מעלות היכולים לגרום לתמותה.

חום גוף: שאלות ותשובות

^^מהו חום גוף תקין?^^

ההגדרה המקובלת הינה כי חום גוף של 37 מעלות הינו חום תקין. יחד עם זאת, כפי שניתן לצפות ממדד פיזיולוגי, קיימים שינויים בדרגות החום בין אדם לאדם, ובאותו אדם בשעות בו נמדד החום ובמיקום בו הוא נמדד.

ככלל ניתן לומר, כי לילדים קטנים רמת חום גוף גבוהה יותר, והיא אף עולה בשעות הערב לעומת שעות הבוקר המוקדמות, כך שההבדל יכול להגיע עד ל-1.7 מעלות.

^^היכן מודדים חום?^^

מדידת החום הרקטלית הינה מדידת החום הנכונה ביותר, והיא המומלצת לתינוקות וילדים צעירים. מעל גיל 6 ניתן למדוד חום גם בפה. מדידת חום בבית השחי אינה אמינה דיה. קיימים היום מכשירים דיגיטליים הנוחים מאוד לשימוש, אך אמינותם אינה גבוהה.

לאחרונה פותח מכשיר למדידת חום באוזן שאמינותו גבוהה ביותר, אך הוא יקר ואינו מתאים לילדים קטנים מאוד. חשוב לזכור, שברוב המקרים לא מתחייבת מדידת חום מדויקת ביותר, אלא רק בדיקה האם החום גבוה מהרגיל. לכן כדאי להשתמש במכשיר המדידה הידידותי ביותר לילד.

^^מתי לטפל בחום?^^

הורדת חום לכשעצמה, הינה שאלה של שיפוט ותלויה לחלוטין במצבו של הילד. יש לזכור כי חום כשלעצמו איננו מחלה ואינו מהווה סכנה לילד שבבסיסו הוא ילד בריא.

מומלץ להוריד חום כאשר הילד מראה סימנים לאי נוחות ותחושה לא טובה, בכדי לשפר את הרגשתו. הרבה מאוד ילדים הסובלים מחום גבוה ממשיכים להתנהג כרגיל, לעומת ילדים שכבר בחום של 38 נעשים נודניקים ורגזנים.

^^כיצד לטפל בחום?^^

על ההורה לדאוג לשתיה בכמות טובה על מנת למנוע מצב של התייבשות אצל הילד. לא רצוי לעטוף את הילד בבגדים, כפי שהרבה הורים נוטים לעשות.

במחקר שבדק את התנהגותם של 225 ילדים עם חום לאחר טיפול באקמול נמצא, כי הילדים שטופלו באקמול היו פעילים וקשובים מעט יותר לעומת אלו שלא טופלו. עם זאת, לא נמצאו כל הבדלים בן שתי הקבוצות לגבי משך המחלה עצמה, מצב הרוח, התיאבון או הנינוחות בשתי הקבוצות.

^^מתי מומלץ להתעקש על הורדת החום?^^

בכל ילד עם מחלה בסיסית כרונית קשה כמו מום לב קשה, מחלת ריאות, פגיעה מוחית וכד'. יכולת הגוף של ילדים אלו להתמודד עם עליית החום מעטה יותר, והחום יכול לגרום להחמרה במצבם.

שיטות להורדת חום

השיטה הטובה ביותר להורדת חום היא מתן תרופה מסוג אקמול או איבופרופן ולאחריה (כ-10 דקות), אם החום גבוה, לטבול את הילד במים פושרים. אין להשאיר ילד חולה באמבט ללא השגחה.

^^חום בתינוקות מתחת לגיל חודשיים^^

כל תינוק בגיל זה,הסובל מחום (מעל 38) יש צורך להביאו לבדיקה רפואית מיידית, על מנת לשלול זיהום מסכן חיים. יחד עם זאת, דווקא בגיל זה מומלץ לנסות ולהוריד את החום שלא באמצעים תרופתיים, אלא על ידי הפחתה בכמות הבגדים והשמיכות, ושמירה על טמפרטורת חדר נעימה (24 מעלות).

אם אמצעים אלו אינם עוזרים ו/או החום גבוה במיוחד, כדאי להוסיף תרופה מסוג אקמול.

^^באיזו תרופה מומלץ להשתמש?^^

התרופה בעלת הניסיון הארוך ביותר בשימוש להורדת חום הינה אקמול. התרופה בטוחה לשימוש בילדים וכמעט חסרת תופעות לוואי. המינון הבטוח הינו 10 עד 15 מ"ג לק"ג למנה, כל 4-6 שעות בילדים מתחת לגיל 12 שנים. שימוש במינונים גבוהים יותר או מתן התרופה לעיתים תכופות מדי, עלול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בכבד.

בשנים האחרונות הוכנסה לארץ תרופה נוספת היעילה אף היא בהורדת חום - "איבוברופן", הידועה בשם המסחרי: "נורופן" או "אדוויל". מינון התרופה הוא 10 מ"ג לק"ג למנה, כל 6 שעות. התרופה יעילה ביותר גם בהפחתת כאב ולכן מומלצת כאשר בנוסף לחום, הילד סובל גם מכאב (לדוגמא: כאבי אוזניים). תופעת לוואי של התרופה, אם כי היא נדירה בקרב ילדים צעירים, היא כאבי בטן ודימום ממערכת העיכול.

פרופ' ריבה בריק, מנהלת מחלקת ילדים ב', 'מאייר' - בית החולים לילדים, הקריה הרפואית רמב"ם.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום