עלייה בהתקפי לב חוזרים

(0)
לדרג

סקר חדש של איגוד הקרדיולוגים: חולים שלא נטלו תרופות, שאושרו על ידי הרופאים המטפלים, סבלו מהתקפי לב חוזרים

מאת: מערכת zap doctors

הישראלים מזניחים את בריאותם: מסתמנת עלייה מדאיגה בשיעור התקפי הלב חוזרים בקרב ישראלים שלא נטלו את התרופות הבסיסיות אותן קיבלו להמשך טיפול לאחר ההתקף הראשון. כך עולה מסקר ה-ACSIS שנערך במהלך השנה בכל המחלקות הקרדיולוגיות במרכזים הרפואיים ברחבי הארץ.

הסקר מראה פערים דרמטיים ומשמעותיים בין ההמלצות הרפואיות לאחר התקף לב לבין ישומן בפועל, דבר המגביר מאוד את הסיכון להתקף לב חוזר. אולם, נתון אופטימי העולה מהסקר מצביע על ירידה בתמותה מהתקפי לב בעשור האחרון.

מוותרים על טיפול תרופתי

על פי הסקר של האיגוד הקרדיולוגי, בעוד ש-94% מהחולים המשתחררים מהיחידות לטיפול נמרץ לאחר אוטם שריר הלב, קיבלו המלצה להמשך טיפול בסטטינים להורדת הכולסטרול, הרי שמקרב החולים המתקבלים עם התקף שני מתברר כי רק 68% לקחו את התרופה בפועל עד לאירוע לב החוזר. טיפול באספירין הומלץ ל-99% מהחולים שהשתחררו לאחר אוטם ראשון, אך רק 77% מהחולים שהגיעו עם אוטם חוזר לקחו את התרופה בפועל. הבעיה חוזרת על עצמה בכל התרופות החיוניות לחולים לאחר התקף לב.

מסתבר כי על אף שכל אחת מהתרופות הללו הוכיחה את עצמה במחקרים גדולים כמפחיתה את התמותה ואת הסיכון לאוטם חוזר במהלך השנים שלאחר התקף לב, חולים רבים אינם מקבלים בפועל את התרופות מצילות החיים הללו, למרות שכולן מצויות בסל הבריאות. עובדה זו מטרידה מאד את האיגוד הקרדיולוגי בישראל ומצביעה על כך שניתן היה למנוע התקפי לב רבים על ידי שיפור היענות החולים לטיפולים בסיסיים אלה.

חוסר מודעות

פרופ' בזיל לואיס, נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל ומנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי כרמל, בחיפה, אומר כי "יתכן מאוד שהקפדה על המשך הטיפול לאחר השחרור מבית החולים הייתה חוסכת התקף לב שני אצל רבים מהישראלים. לצד שיפור משמעותי באמצעי הטיפול היכולים למנוע תמותה מהתקפי לב, קיימת האפשרות להפחית באופן משמעותי את הסיכון להתקף לב נוסף על ידי שימוש קבוע במספר תרופות שהוכחו כמצילות חיים. רובם המכריע של החולים מקבלים המלצות להמשך טיפול בתרופות אלו, אולם חלק גדול מהם לא קיבלו את התרופות".

פרופ' דורון זגר, מזכ"ל האיגוד הקרדיולוגי, בישראל ומנהל יחידת טיפול נמרץ לב במערך הקרדיולוגי בבית החולים סורוקה בבאר שבע, הסביר כי "ככל הנראה הפער האדיר בין ההמלצות לבין היישום שלהן נובע ממספר גורמים - מודעות לא מספקת של החולים ותחושתם המוטעית כי כאשר הם מרגישים בטוב אין עוד צורך בטיפול, מחיר התרופות, מודעות לא מספיקה בקרב הרופאים, או אולי כל הגורמים גם יחד".

קריאה לתוכנית לאומית

על פי נתוני האיגוד הקרדיולוגי בישראל, אוטם שריר הלב הוא אחד מגורמי המוות העיקריים בישראל ובעולם. מדי שעה מגיעים לבתי החולים כ-2 ישראלים עקב אוטם חריף בשריר הלב. מדובר בכ-50 חולים ליום, המהווים רק את קצה הקרחון, כיוון שעוד כ-15 ישראלים ביום אינם זוכים כלל להגיע לבתי החולים ומתים מוות פתאומי עוד לפני שהגיעה אליהם עזרה.

הנתונים החדשים מתפרסמים לרגל קמפיין ציבורי לקראת יום בריאות הלב, אשר יצוין ב-28 בספטמבר ביוזמת האיגוד הקרדיולוגי בישראל ובאדיבות שחל טלרפואה. מטרת הקמפיין הינה להעלות על סדר היום הציבורי נושאים הקשורים לבריאות הלב ולהגביר את המודעות בקרב הציבור הרחב למחלות לב בכלל ולהתקפי לב בפרט. על פי עמדת האיגוד הקרדיולוגי, מדינת ישראל אינה עושה די למלחמה בגורם המוות העיקרי של תושביה, על כן פנה האיגוד לנשיא המדינה, שמעון פרס, בקריאה לגבש תכנית לאומית להפחתת התמותה ממחלות לב וכלי דם.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום