עזרה ראשונה בטיולים

(0)
לדרג

רגע לפני שאתם יוצאים לטיולים בחגים, דוקטורס מציג: מדריך עזרה ראשונה. החל מטיפול בשריטות וכלה בסימנים לזיהוי התייבשות

מאת: ריקי הלוי

תקופת החגים בפתח וזו גם תקופה של יציאה לטיולים בשטח, במהלכם עלולות לצוץ תופעות כגון התייבשות, חתכים, דימומים, כוויות ופצעים. לכן חשוב לדעת מה לעשות, כיצד להתמודד עם מצבים שונים, איך להתכונן ליציאה מהבית ומה כדאי לקחת בתרמיל.

דימום מהאף

בדרך-כלל דימום מהאף מתחיל באופן פתאומי מנחיר אחד או משניהם. הדימום נוצר כתוצאה ממכה באף, אוויר יבש, אלרגיות או ללא סיבה. על מנת להפסיק את הדימום כדאי לדעת כי עמידה או ישיבה ישרה מאטה את זרימת הדם לורידים באף. אין להטות את הראש לאחור. כמו-כן, מומלץ להפעיל לחץ על האף בעזרת האגודל והאצבע למשך 10 דקות ולנשום דרך הפה. אם הדימום ממשיך יש לפנות לרופא.

שריטות ושפשופים

לרוב שריטות ושפשופים אינם דורשים ביקור בחדר המיון, אך יש לוודא שלא יתפתח זיהום או סיבוכים אחרים. לטיפול בשריטות קלות ניתן להפסיק את הדימום על-ידי הפעלת לחץ על הפצע עם תחבושת או מטלית נקייה. אם הדימום ממשיך גם אחרי מספר דקות של הפעלת לחץ יש לפנות לקבלת עזרה רפואית.

מומלץ לשטוף את הפצע עם מי ברז וקצת סבון על מנת להוציא לכלוך; ולמניעת התפתחות של זיהום יש להשתמש בתכשיר מחטא. בשלב ראשון כשהפצע עדיין "רטוב", ניתן להשתמש ביוד נוזלי או בתרסיס. למחרת, מומלץ להשתמש במשחה שמחטאת את הפצע ומסייעת לתהליך הריפוי.

במצב של דימום חמור יש צורך להשכיב את הפצוע עם רגליים מורמות קצת, כך שתהיה זרימת דם מוגברת לכיוון הראש. אם אפשר מומלץ להרים את האזור המדמם. אין לנסות לנקות את האזור. הפעילו לחץ חזק וממושך על האזור המדמם בעזרת תחבושת סטרילית, מגבת נקייה או אפילו בעזרת הידיים. חבישה טובה יכולה לסייע רבות ואף להציל את הנפגע. בנוסף, הפעילו לחץ עד להפסקת הדימום, ואז עטפו את האזור הפצוע באופן הדוק עד להשגת עזרה רפואית.

כוויות

כוויות יכולות להיגרם על-ידי אש, שמש, חומרים כימיים או מגע עם פריט חם ומחשמל. דרגת הפציעה תלויה בדרגת הכוויה. כוויה מדרגה ראשונה פוגעת רק בשכבה החיצונית של העור. העור בדרך-כלל נעשה אדום עם נפיחות וכאב של האזור הנפגע. אם האזור הפגוע אינו גדול ניתן לטפל בכוויה כזו גם בבית. כוויות מדרגה שינה ושלישית הן חמורות הרבה יותר. הכוויה פוגעת בשכבות נוספות של העור ומתפתחות שלפוחיות. הדבר מלווה בכאבים חזקים ונפיחות ויש לפנות לעזרה רפואית.

^^הטיפול בכוויות מדרגה ראשונה:^^

אם העור אינו סדוק, שימו את האזור תחת ברז מים זורמים למשך מספר דקות.

כסו את העור עם תחבושת סטרילית או מטלית נקייה.

על מנת להקל על הכאב והדלקת יש לקחת תרופה להרגעה. למחרת, ניתן למרוח במשחה שמחטאת את הפצע ומסייעת לתהליך הריפוי.

בכוויות שמש קלות מומלץ למרוח תכשיר אשר יסייע להרגעת העור ולהורדת הנפיחות.

עקיצות וגירודים

בעקיצות יתוש חודר פתוגן חיצוני המייצר תגובה דלקתית של מערכת החיסון. העקיצות מלווה באדמומיות, חום מקומי וגירוד. ניתן למרוח תכשירים להקלה ולהרגעת העור והקלה על הנפיחות.

התייבשות

כ-75% ממשקל הגוף עשוי מים. התייבשות הגוף מתרחשת כאשר כמות המים היוצאת מהגוף גדולה מכמות המים הנכנסת לגוף. מים יוצאים מהגוף בתהליך הנשימה, בזיעה ובמערכת השתן. ישנן סיבות רבות להתייבשות, לדוגמה: שלשול ממושך, הקאות, הזעה מרובה, כוויות וחוסר יכולת לשתות. חשוב לשתות כמות מספקת של מים, כדי למנוע התייבשות של גוף. סימנים ראשונים של התייבשות הם: צימאון, מיעוט במתן שתן או כאשר השתן מרוכז ובצבע צהוב כהה. ככל שרמת איבוד המים גוברת, ישנם סימנים וסימפטומים נוספים, כגון: פה יבש, עיניים יבשות, חוסר הזעה, כאבי שרירים, בחילות, הקאות וסחרחורות. בטיולים יש להימנע מהגעה למצב של התייבשות. אם הטיול מתקיים ביום חם, יש לוודא כי המטיילים לובשים כובעים וישנה בקרה על השתייה עם דגש מיוחד על ילדים וקשישים.

ריקי הלוי היא רוקחת חברת נובארטיס OTC, המשווקת מרפן ספריי וויטה מרפן לעזרה ראשונה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה דחופה
פורום ייעוץ תרופתי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום