רופא כוכב - מה מותר/אסור לרופאים לפרסם?

(0)
לדרג

פרסומות להליכים רפואיים הפכו בשנים האחרונות לנפיצות ואף בוטות יותר, בין אם בשימוש בידוענים מפורסמים או ברופאים עצמם. הפרסום מדווח על הצלחות בהליך טיפולי כזה או אחר ואף מבטיחות החלמה נעימה, מהירה ובעלות מאפשרת. הפרסומים אינם מדווחים על הסיכונים הכרוכים בטיפול המדובר. יצאנו לבדוק מה מותר ומה אסור לרופאים לפרסם וכיצד החוק מגן עלינו ועליהם מפני שרלטנות ברשת

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

החוק מגביל ואף אוסר על פרסומות שלך רופאים ומרפאות במטרה לאזן בין תלות המטופל לחופש עיסוקו של הרופא וכך לשמור, בסופו של יום על המטופלים. הטעיה של הציבור עלולה לפגוע גם בשיקולים הכלכליים של המטופלים ואפילו בבריאותם. בשנת 2008 תוקנו תקנות הרופאים (פרסומת אסורה), שהסדירו את המקרים בהם מותר יהיה לרופאים ולרופאי שיניים לפרסם תכנים שונים באמצעי התקשורת.

עד שנת 2000 נאסר על רופאים לעסוק בפעילות פרסומית. מאז שונה החוק והתקנות בעניין זה הוסדרו, בשל הרגישות המיוחדת של המקצוע. עם זאת, שאלות רבות נותרו עדיין פתוחות: מה בדיוק מותר לפרסם, מה נחשב לפרסום וכיצד ניתן לעשות זאת?

משרד המשפטים תיקן את פקודת הרופאים והתיר פרסום בעלי מקצוע, ביניהם רופאים ורופאי שיניים, ברוח חוק יסוד חופש העיסוק ופסיקת בתי המשפט. אולם התחום נותר פרוץ, ומסיבה זו הכין משרד הבריאות טיוטה להסדרת הנושא עם הסתדרות הרופאים בישראל והסתדרות רופאי השיניים. לפני מספר שבועות אישרה ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת את הטיוטה בשינויים קלים, וזו תיכנס לתוקף בעוד כשלושה חודשים.
אילוסטרציה/שאטרסטוק/למכור חיוך

אמת בפרסום

החוקים והתקנות אוסרים פרסומות משלושה סוגים: פרסומות המכילות מידע שגוי, פרסומות אשר פוגעות בציבור ופרסומות אשר פוגעות בפן המקצועי. על-פי משרד הבריאות, "ההגבלות על פרסומת רופאים ורופאי שיניים, ובעתיד גם מקצועות בריאות נוספים, נועדו להגן על הציבור מפני הטעיה, שימוש לרעה במידע חלקי וחסר, וכן נועדו לשמר את אמון הציבור במקצועות אלה, ולהבטיח את היכולת לתת אמון בנותני שירות רפואי".

בשנים האחרונות ניכר כי אמצעי הפרסום של רופאים ומרכזיים רפואיים הפך לנוכח יותר ויותר.  בשנים האחרונות לאגרסיבי יותר. חלק גדול מהפרסומים המוכרים מגיע מתחום הכירורגיה הפלסטית והרפואה האסתטית, ואחרים ממגוון תחומי הרפואה: ניתוחי לייזר לתיקון הראייה, טיפולי שיניים, ניתוחי קיצור קיבה מגוונים, ניתוחים אורולוגיים, טיפולים וניתוחים גינקולוגיים וגם מסקטור הרפואה הטבעית.

פרסום באינטרנט

התקנות החדשות הותאמו לרוח הזמן והמידע המקוון. בדקנו מה המשמעות מבחינת אפשרויות הפרסום; כך למשל, הודגש כי פרסום באינטרנט לא יתאפשר באתרים המכילים תכנים אלימים ופורנוגרפים, וכן באתרים המיועדים לילדים, או בדרך של "פרסומת קופצת" (POP UP). ההגבלות חלות גם על פסי פרסומת (באנרים) ועל קישורים לאתרים אחרים.

ד"ר תמי קרני, יו"ר ועדת פרסום רופאים וסגנית יו"ר לשכת האתיקה בהר"י (ההסתדרות הרפואית בישראל), אמרה לדוקטורס כי "הרופאים יוכלו לפרסם עצמם באינטרנט, אך במגבלות המצוינות בתקנות. הכללים הבסיסיים זהים בכל אמצעי התקשורת, ורופא שעבר על החוק יהיה חשוף לתביעה פלילית. העונשים יהיו בהתאם, כולל שלילת רשיונות".

משמעות המגבלות

תחום הרפואה רחב למדי וקשור למקצועות כמו רפואת שיניים ווטרינריה, וכן לתאגידים המספקים שירותים רפואיים, כגון טיפולי אסתטיקה, שיניים ועוד. נשאלת השאלה האם התקנות חלות גם עליהם. "המגבלות חלות על תאגידים, אך מותר להם למסור מידע לציבור, כמו למשל היכן נפתחו מרפאות חדשות, איזה שירותים הם מספקים, איך לקבוע תור, מהן שעות הפתיחה, רפואה מונעת וכן הלאה. אסור לפרסם מחירים וגם לא מבצעים והנחות", מציינת ד"ר קרני.

יש לציין כי החוק חל על רופאים, ואינו מחייב מטפלים שעוסקים בין השאר בקוסמטיקה או באסתטיקה (למשל, הסרת שיער). לרופאי שיניים ולווטרינרים יש תקנות אחרות; התקנות החלות על וטרינרים כבר אושרו, אך ההסדר החוקי לגבי רופאי שיניים עדיין נדון בוועדת חוקה חוק ומשפט.

תקנות הרופאים כן מתירות פרסומים אובייקטיביים וכנים שמטרתם להעשיר את הציבור במידע רלוונטי. מטרת הפרסומים להקנות ידע שישפר את אופן קבלת ההחלטות של הציבור הרחב והמתעניין בטיפול כזה או אחר, ואינה דוגלת בהנעת הציבור לקבל את הטיפול שכלל אינו מתאים לו, הן ברמה הרפואית והן ברמת הצורך האישי.


בואו לדבר על זה בפורום אתם ואנחנו.

לפרסום באתר doctors - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום