מדור טיפים מס' 122

(0)
לדרג

הטיפים הנחוצים: כיצד נדע אם הילד זקוק לאבחון הפרעת קשב וריכוז, ואיך לאכול בריא בתקופה של קשיים כלכליים

מאת: מערכת zap doctors
האם הילד זקוק לאבחון?

לעיתים קשה לקבוע אם הילד זקוק לאבחון הפרעת קשב וריכוז, אך ישנם כמה סימני אזהרה להורים, אשר בעזרתם ניתן לדעת אם כדאי לחכות או למהר ולהגיע לאבחון. להורים אין צורך לתת הסברים או אבחנות כדי להחליט על אבחון, אלא להתבונן ב"שורות התחתונות" של מצב הילד.

^^עשרת השאלות שכדאי לשאול על ילדך:^^

1. האם אתם כהורים מרבים לכעוס על הילד, או האם במערכת החינוך מרבים לכעוס עליו ולהעניש אותו? לילדים עם קשיים ישנה נטייה "למשוך אש". יש נטייה יותר להעניש אותם. זאת למרות שהעונשים לא עוזרים; עובדה אשר עלולה להגביר את התסכול והכעס מצד המבוגרים.

2. האם הילד מרבה לכעוס על עצמו והאם הוא מכנה עצמו בכינויים שליליים המביעים דימוי עצמי נמוך? נטייה זו מצביעה על כך שכוחותיו לעזור לעצמו ולרצות את סביבתו הבוגרת, אוזלים.

3. האם לילד יש התפרצויות כעס בלתי נשלטות והאם הוא מרבה לאבד שליטה בתגובותיו? מצב זה מעיד על תסכול מתמשך אצל הילד וקריאה לעזרה.

4. האם לילד קשה להשתלב מבחינה חברתית ולמרות רצונו בקשר עם הילדים, הוא מרבה לריב איתם? תסכולים חברתיים יכולים לכוון למגוון של קשיים.

5. האם הילד צובר פערים בתחומי הלמידה או ההתפתחות? והאם הוא נמנע ממשימות למידה וקשה לגייס אותו אליהן?

6. איך הילד מגיב לסמכות? האם הוא מרדן מעבר למצופה מגילו והאם הוא מתחצף באופן יוצא דופן? נטייה זו מכוונת לקשיי התנהגות המחייבים התייחסות.

7. האם הילד מפחד להישאר לבד במקומות מוכרים ונבהל בקלות מגירויים חיצוניים יומיומיים? והאם לילד נטייה ברורה לפחדים או חרדות, אשר מפריעים למהלך התקין של חיי המשפחה?

8. האם הילד מתנגד ללבוש בדים מסויימים ומתלונן על התפרים והפתקים שמציקים לו בבגד? והאם הוא אוהב לחבק חזק מאוד או נמנע מחיבוקים ומפרש אותם ככואבים? אם הילד מתלונן על רעשים או ריחות שלאחרים לא מפריעים, וזקוק לתנועה מתמדת וקיצונית, כל אלה מרמזים לקשיים בוויסות התחושתי.

9. האם הילד מסורבל מאוד בתנועתו ומרבה ליפול ולהיתקל בדברים? האם הוא מתעייף במהירות בכתיבה או ציור? נטייה זו מכוונת לקשיים בקואורדינציה.

10. האם הילד אומר שקשה לו? כדאי להקשיב לו.

אם אחת התשובות היא חיובית, כדאי להגיע לבדיקת הערכה רחבה.

ד"ר בועז רפפורט הוא מומחה ברפואת ילדים ורופא להתפתחות הילד, ומנהל מרפאות קשר לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז של ילדים ומבוגרים.

תזונה נכונה בתקופה מיתון

מחקרים מהארץ ומהעולם מצביעים על כך כי בתקופות של מיתון, לאנשים יש נטייה לוותר על טיפולים רפואיים ועל מזונות שמחיריהם עולים, כגון: פירות וירקות, בשר וגבינות שדווקא הם מספקים את כל אבות המזון. במקומם יש עלייה בצריכה של מזונות פחמימתיים כגון פסטות, לחמים ותפוחי אדמה. תזונה מוטת פחמימות הינה בעלת ערך קלורי נמוך וגורמת להשמנה ולעלייה של רמת הסוכר בדם.

^^להלן המלצות לצריכת מזון מאוזן ובריא גם בתקופה של קשיים כלכליים:^^

ירקות שמחירם זול יחסית ומכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים: מלפפון, חסה, פטרוזיליה, שמיר, בצל, כרוב, צנונית וגזר, ובעונות מסוימות גם מחיריהן של העגבניות נמוך מאד. השתדלו לאכול ירקות חיים, שכן בישול וטיגון פוגמים בערכם התזונתי. כמו כן, השתדלו לאכול מדי יום הרבה ירקות חיים בקליפתם שכן הקליפה מכילה מינרלים חיוניים וסיבים תזונתיים.

פירות מכילים ויטמינים ומינראלים חיוניים, סיבים תזונתיים אך גם סוכר ולכן ערכם הקלורי גבוה יחסית. על כן לא מומלץ לאכול יותר משני פירות ביום. פרי הדר מוזל בחורף ומכיל הרבה ויטמין C. בקיץ מומלץ מאד לאכול מלון ואבטיח שמחירם זול והם מכילים הרבה מים וסיבים תזונתיים. בנוסף, כוס קוביות פרי מהווה תחליף לדברי מתיקה שהם פחות בריאים ובעלי ערך קלורי רב.


מוצרי חלב מספקים לגוף סידן, ויטמין D וחלבונים, אולם מחירם יקר יחסית. לכן מומלץ לצרוך מוצרי חלב מסובסדים כגון חלב, לבן או יוגורט טבעי. 2 כוסות חלב 3% מועשר וגביע לבן/יוגורט ביום מעניקים את רוב כמות הסידן הנדרשת לגוף. גם טחינה העשויה משומשום מלא או פרוסת גבינה צהובה מופחתת קלוריות הן מקור טוב לסידן.

לגוף נדרשים מדי יום לפחות 60 גרם של חלבון שהוא אחד מאבות המזון החיוניים לגוף בכלל ובפרט לעוסקים בפעילות גופנית. החלבון הזול ביותר, הבריא והעשיר ביותר מצוי בביצים ובעוף. 2 ביצים ומנה של 1/4 עוף ביום מספקים את תצרוכת החלבון לה אנו זקוקים. דגים, בשר אדום ופסטרמה יקרים מאוד ביחס לכמות החלבון שהם מספקים ומוצרי בשר מעובדים כגון נקניקים והמבורגרים מכילים מעט חלבון ולעומת זאת עשירים בקלוריות משומן רווי, לכן גם תרומתם התזונתית מועטה וצריכה גבוהה מזיקה.

לחם לבן, אורז לבן, סוכר לבן, תפוח אדמה ללא קליפה וצ'יפס הם מזונות פחמימתיים שמכילים כמות גבוהה של סוכרים ולכן מומלץ להימנע מצריכתם. מזונות מופחתי פחמימות שעלותם נמוכה יחסית וערכם התזונתי גבוה הם: קוואקר, בורגול, שעועית, פול, חומוס, גרעינים ועדשים. מזונות אלה מכילים חלבון וסיבים. תפוחי אדמה ובטטות עם קליפתם גם כן עשירים במרכיבים בריאים אלא שערכם הקלורי גבוה.

יש לצרוך 50 גרם שומן ביום, אלא שהשומנים הטובים כדוגמת שמן זית, חמאה, שמן קנולה, אבוקדו ואגוזים הם גם היקרים. הטחינה מהווה מקור בריא לשומן שהוא גם זול.
שומנים זולים, שאינם בריאים: מרגרינה, ממרחי שוקולד ושמני קוקוס. שמן סויה הוא שומן זול שאינו מזיק, אך גם כאן כדאי להיזהר עם הכמויות. שילוב של שומנים ופחמימות לא מומלץ מכיוון שהוא טומן בחובו פוטנציאל גבוה להשמנה. מדובר במזונות כגון: בורקסים, דברי מאפה כגון מלוואח, ג'חנון, רוגאלך, שוקולד, חטיפים וגלידות שמנת.

במקביל לתזונה בריאה, שעה של פעילות גופנית כגון הליכה מועילה מאד לבריאות ומסייעת למניעת מחלות, ולא פחות חשוב מכך, אין לה כל עלות.

גוון קנינג הוא תזונאי במרכז לבריאות אקטיבית "דרך הכושר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום