תרופות פסיכיאטריות בהריון

(0)
לדרג

מחקר חדש: תרופות פסיכיאטריות בהריון מגדילות את הסיכון למומים בלב העובר. המלצת משרד הבריאות: לעבור בדיקת אקו לב עובר

מאת: מערכת zap doctors

במהלך תקופות ההריון נשים רבות חוששות להמשיך ולהשתמש בתרופות שהן נטלו לפני ההריון, מחשש לבריאות העובר. בספרות המקצועית קיים ויכוח האם התרופות הפסיכיאטריות הניתנות נגד דיכאון וחרדה, עלולות לגרום לנזק כלשהו לעובר.

מחקר חדש של משרד הבריאות מראה, כי השימוש בתרופת פרוזק ובחומר הפעיל פארוקסטין, מגדיל פי 2 את הסיכון למומים בלב העובר. כיום ישנו אישור להשתמש בתרופות הפסיכיאטריות, אולם גם מחקרים קודמים מראים עליה קטנה בשכיחות מומי הלב אצל תינוקות שנולדו לאמהות שנטלו את הכדורים במהלך ההריון.

המחקר החדש בוצע על-ידי המרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות (מדע שעוסק בהשפעת הסביבה), בשיתוף עם מרכזים דומים בפאדובה שבאיטליה ובברלין שבגרמניה. במחקר השתתפו כ-800 נשים שהשתמשו בתרופות פסיכיאטריות, והממצאים הושוו לנשים שלא נטלו את התרופות. כאמור, הייתה עליה מסוימת בשכיחות המומים בעוברים של האמהות שנטלו את התרופה.

אולטרה-סאונד מיוחד

פרופ' אשר אור-נוי, ראש צוות החוקרים ומנהל המרכז לייעוץ תרופתי במשרד הבריאות, המשמש גם מנהל מחלקה להתפתחות הילד במשרד הבריאות, מסביר את משמעות הממצאים לדוקטורס: "למרות שישנה עליה מסוימת מהשכיחות הרגילה של מומי לב קלים, ההמלצה שלנו לנשים שנוטלות את התרופה היא להמשיך להשתמש בה במהלך ההריון". לדבריו, "רוב המומים ניתנים לאבחון בחודש החמישי להריון ולכן במצב שמגלים בעיה כלשהי, ניתן לשקול בהתאם למצב, לגבי המשך ההריון".

בימים אלה מגבש משרד הבריאות המלצה לפיה נשים המטופלות בתרופות פסיכיאטריות יופנו לאולטרה-סאונד מיוחד בחודש החמישי להריון - אקו לב עובר. הבדיקה ממומנת על-ידי קופות החולים כאשר הרופא המטפל מחליט שיש הצדקה לכך. כמו-כן, המומים מתפתחים אצל עוברים בשבוע 3 עד 7, לכן בבדיקה זו ניתן לאתר את המום בזמן. יש לציין כי שכיחות המומים בלב אצל עוברים בכלל האוכלוסיה הינה 1%.

פרופ' אור-נוי מדגיש, כי "במידה והאישה מפסיקה ליטול את התרופה במהלך ההריון, מצבה הקליני עלול להפגע. חשוב להבין שמצבה של האם הוא לא פחות חשוב ממצבו של העובר". ולאלו מכן שחוששות לגבי מצב ילדיהם כתוצאה מנטילת התרופה בהריון, הסירו דאגה מליבכן. כבר בבית חולים הצוות הרפואי מקשיב ללב התינוק. במידה ושומעים רשרוש כלשהו מדווחים להורה ומתחילים במעקב וטיפול במידת הצורך. ברוב המקרים מומי לב מאובחנים מיד לאחר הלידה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות בהריון
פורום פסיכיאטריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום