בצקת בקרנית העין

(5)
לדרג

ירידה בשקיפות הקרנית גורמת לירידה בחדות הראייה ואפילו לעיוורון. על 'שולחן הניתוחים': אחת הרקמות הייחודיות בגוף האדם

מאת: ד"ר סימון אברהמי

אי ספיקה בקרנית העין המתבטאת בבצקת היא תופעה שעלולה להתקיים בקרב ילדים וגם בקרב מבוגרים.

קרנית העין מהווה את החלק השקוף והקדמי של גלגל העין. שקיפות הקרנית היא תנאי הכרחי לקיום של ראייה טובה, וכל פגיעה בשקיפות זו תגרום לירידה בחדות ואיכות הראייה. הקרנית מהווה את אחת הרקמות הייחודיות ביותר בגוף האדם ובנויה ממספר שכבות:

^^שכבת הדמעות שמכסה את פני הקרנית^^ - הדמעות מופרשות על ידי בלוטת הדמעות ומועשרות בחלק שמנוני, אשר מופרש מבלוטות החלב שבשולי העפעפיים. הדמעות אחראיות לאספקת חמצן ומרכיבי מזון ופינוי תוצרי המטבוליזם של החלק החיצוני של הקרנית. המרכיב השמנוני של הדמעות מאפשר את התנועה החלקה של העפעפיים על פני הקרנית. תנועה זו שומרת על שכבה אחידה ודקה של הדמעות על פני הקרנית ותורמת לשקיפותה.

^^שכבת האפיתל^^ - מורכבת ממספר שורות של תאים אשר בזכות החיבורים המיוחדים שביניהם, מהווים מחסום בלתי חדיר בפני חיידקים ושאר מחוללי מחלות.

^^שכבת הסטרומה^^ - תורמת את עיקר עובי הקרנית ומורכבת ממספר רשתות של חלבון הקולגן. כל פגיעה ביובש היחסי של הסטרומה גורמת לבצקת, להתעבות הקרנית ולאובדן שקיפותה.

^^שכבת האנדותל^^ היא שכבה אחת של תאים משולבים בדומה לפאזל, שתפקידם היחיד הוא לשאוב נוזלים מהסטרומה ולשמר אותה במצב של יובש יחסי, על מנת לשמור על שקיפותה.

סיבות לאי ספיקת הקרנית

בקרנית בריאה יש כ-2,500 תאי אנדותל במילימטר ריבוע, והם אינם יכולים להתרבות. באופן טבעי, כחלק מתהליך ההזדקנות שלנו, יש ירידה במספר תאי האנדותל. מחלות ניווניות של הקרנית יכולות לזרז תהליך אובדן תאי האנדותל, וכאשר חלה ירידה בצפיפות תאי האנדותל אל מתחת לגבול מסוים, היא עלולה לגרום לאי ספיקת הקרנית שביטוייה העיקרים הם אגירת נוזלים בקרנית שגורמת לבצקת הקרנית ולהפיכתה לעבה ועכורה. ירידה בשקיפות הקרנית גורמת לירידה בחדות הראייה ואפילו לעיוורון.

יצוין כי קרנית שמאבדת את שקיפותה, נראית לבנה כמו לובן העין, וכי תאי אפיתל בצקתיים נוטים לנשור ולגרום לכאבים עזים בעין.

תפקוד תאי האנדתל מושפע גם מתנאים תוך עיניים, כגון:

עלייה פתאומית בלחץ התוך עיני כתוצאה מהתקף גלאוקומה. הבצקת בקרנית תחלוף יחד עם איזון ערכי הלחץ תוך עיני, אולם בינתיים מתקיים פחת במספר תאי האנדותל.
דלקות תוך עיניות ממושכות, כגון דלקת הענביה.
אצל חולים במחלת הקרטוקונוס המתבטאת בקרנית דקה, עלול להופיע התקף של בצקת קרנית (הידרופס) שבדרך כלל חולפת תוך מספר ימים עד שבועות.
דחיית שתל קרנית.
גוף זר תוך עיני.
שימוש מוגזם בעדשות מגע וזיהומי קרנית, כגון הרפס, גם כן יכולים לגרום לבצקת בקרנית.

בקרב ילדים, הסיבות לבצקת הקרנית יכולות להיות:
פגם מולד בצפיפות תאי האנדותל, חבלה עינית במהלך הלידה, או עלייה בלחץ התוך עיני כתוצאה מגלאוקומה מולדת.

דרכי טיפול

לבצקת הקרנית שאינה חולפת ואשר גורמת לעכירות הקרנית, וכתוצאה מכך פוגעת בחדות הראייה, נדרשת השתלת קרנית מתורם. עד לניתוח ההשתלה, ניתן טיפול בטיפות אשר באופן זמני, משפיעות על ספיגת הנוזל מהקרנית.

הטכנולוגיה הרפואית המתקדמת מאפשרת בשנה האחרונה לבצע ניתוחי השתלת קרנית בלייזר באמצעות מכשיר האינטרלייז, וכך מבוצע חיתוך הקרנית של המושתל וקרנית התורם בדיוק מירבי, ללא צורך בשימוש בסכין או במספריים, והדבר משפר את תוצאות הניתוח.

לאחרונה פותחה שיטה של השתלת תאי אנדותל ללא החלפת כל הקרנית. שיטה זו מתאימה רק למטופלים שאצלם מלבד תאי אנדותל כל שאר שכבות הקרנית שקופות ותקינות. בניתוח מסוג זה אין צורך בתפרים ולכן ההחלמה מהירה יותר.

ד"ר סימון אברהמי הוא רופא בכיר ומנתח ברשת "עיניים".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום