איך להתכונן לניתוח הרזייה?

(0)
לדרג

קניית משככי כאבים, פעילות ספורטיבית ודיאטה דלה בפחמימות הן רק חלק מההכנות לניתוח הרזיה. לרדת בגדול

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

כ-3% מאוכלוסיית ישראל סובלים מהשמנת יתר חולנית עם ערכי מסת גוף, BMI מעל 40, או מעל 35 עם מחלות נילוות. מצב זה תורם להתפתחות מחלות נוספות כגון יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב.

גישות רבות מוצעות לטיפול בהשמנת יתר אשר כוללות: דיאטה דלת קלוריות, תרופות, שינויים התנהגותיים, ספורט וניתוח במקרה של השמנת יתר חולנית. להשמנת יתר חולנית גורמים רבים: גנטיים, סביבתיים, חברתיים, פסיכולוגיים, תרבותיים, הורמונליים וחוסר פעילות גופנית. הטיפול בהשמנת יתר כולל שינוי בהרגלי התזונה ועיסוק בפעילות גופנית, אולם בשלב מסוים בתהליך ההשמנה צפוי אדם לעבור נקודת "אל חזור" שממנה קשה יהיה לו לרזות ולשמר את משקל גופו התקין לאורך זמן.

במחקרים רבים הוכח כי הטיפול היעיל היחידי בהשמנת יתר קיצונית הינו ניתוח להרזייה כגון מעקף קיבה, שרוול קיבה או הצרת קיבה בטבעת. הניתוח עצמו אינו משנה את גורמי המחלה, אלא מגביל את כמות המזון שהמטופל יאכל. יש לזכור כי הניתוח יביא לירידה המיוחלת במשקל, ישפר משמעותית את איכות החיים ואת התחלואות הנילוות להשמנה, אך המחיר הינו הימנעות ממזון שבמשך עשרות שנים שימש מרכז חייו של כל שמן.

הניתוח יאפשר למטופל תחושה חדשה של שובע שתאפשר לו לאכול פחות, אולם במקביל יש ללמד את המטופל כיצד להסתגל לאורח חיים חדש ובריא יותר על ידי תמיכה של צוות רב תחומי המאגד הדרכה רפואית, ספורטיבית, דיאטנית ופסיכולוגית.

הכנה לניתוח

אם לאחר מאבק של שנים בהשמנה החלטתם לעבור ניתוח הרזייה ונמצאתם מתאימים לאחד מסוגי הניתוחים על-ידי הכירורג והצוות הרב תחומי, להלן טיפים כיצד להתכונן לניתוח על מנת לצלוח אותו בקלות:

1. חשוב להקפיד ככל האפשר על דיאטה דלה בפחמימות - להמנע מבורקסים, קרואסונים וממתקים שבועיים לפני הניתוח, כדי לצמצם את מימדי הכבד.

2. ביום שלפני הניתוח יש לעבור לשתיה בלבד, כולל מרק צח וקרטיבים, כדי לרוקן את הקיבה, שהרי הניתוח הוא בקיבה ואנו לא מעונינים למצוא שם את ארוחות אתמול.

3. יש לשמור על צום מוחלט מ-24:00 בלילה שלפני הניתוח: ללא אוכל או שתיה, ללא סוכריות וללא מסטיקים, כדי לרוקן לחלוטין את הקיבה.

4. חשוב להפסיק תרופות לדילול הדם, כגון: אספירין, קומדין ופלביקס - שבוע עד 10 ימים לפני הניתוח ואם יש צורך רפואי ליטול תחליף של זריקת קלקסן.

5. רצוי להכין בבית את התזונה הנוזלית לשבוע שלאחר הניתוח: מיצים, מרק צח, קרטיבים, מעדנים, לבן, יוגורט וגבינות לבנות רכות.

6. מומלץ להכין מבעוד מועד משככי כאבים נוזליים לתקופה שלאחר הניתוח, כגון: סירופ אופטלגין או סירופ נורופן.

7. רצוי להכיר דרך פורומי תמיכה באינטרנט מטופלים שעברו את הניתוח ולהעזר בהם.

8. חשוב מאד לקרוא ולהבין את האלטרנטיבות הניתוחיות השונות, כדי לבחור יחד עם המנתח את ניתוח ההרזייה המתאים ביותר.

9. מומלץ לבצע הליכה יום יומית בתקופה שלפני הניתוח וגם לאחריו ולתכנן לחזור לפעילות ספורטיבית כבר שבועיים לאחר הניתוח באופן הדרגתי.

10. רצוי להתכונן מבחינה נפשית לניתוח ובמידת הצורך להעזר במרפא אלטרנטיבי להפגת מתחים בשלל הטכניקות ההוליסטיות.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת "אסיא מדיקל".

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום