מדור טיפים מס' 119

(0)
לדרג

רגע לפני החזרה לספסל הלימודים, מדור טיפים מיוחד: כיצד נכון לבחור בתיק גב, ואיך להשתמש במחשב

מאת: מערכת zap doctors
בחירה נכונה ושימוש בתיק גב

תיקי גב עלולים ליצור אי נוחות באזור הצוואר, הכתפיים והגב, במידה שנעשית התאמה לא טובה או שימוש לא תקין בהם. אורלי וקסלר ינאי, מנהלת שרותי הפיזיותרפיה במרכז הרפואי תל-אביב, מציעה מספר טיפים באמצעותם ניתן יהיה למנוע אי נוחות וכאבים, ולשמור על בריאות גב הילד:

מומלץ להגביל את משקל התיק ל-15% ממשקל הגוף. עבור ילד השוקל 35 ק"ג יש לוודא שמשקל התיק לא יעלה על 5 ק"ג. על מנת להפחית ממשקל התיק, חשוב להכניס לתיק רק מה שהכרחי. ניתן להכין קלמר נוסף שיישאר בכיתה על מנת למנוע סחיבה מיותרת.

מומלץ לרכוש תיק גב ברוחב מתאים, בעל כתפיות רחבות ומרופדות הניתנות להתאמה.

כדאי לחלק את המשקל בתיק בצורה שווה. יש להניח את 2 רצועות התיק על שתי הכתפיים. שימוש בכתף אחת בלבד מעלה את העומס וגורם להטיית הגוף לצד אחד. רצוי להשתמש בחגורת המותן (במידה ויש), על מנת להעביר חלק ממשקל התיק לאגן ולירכיים.

מומלץ לשמור את משקל התיק קרוב לגוף. ככל שמשקל התיק רחוק יותר מן הגוף, כך עולה העומס על שרירי הגב. יש להתאים את הרצועות, כך שיצמידו את התיק לגב.

מומלץ למקם את התיק בין חגורת הכתפיים לחגורת האגן. מיקום התיק על הגב - קצת מתחת לקו הכתפיים, כאשר חלקו התחתון נשען על איזור הגב התחתון, לא פחות מ-10 ס"מ מתחת לקו המותן.

כיצד אורזים נכון את התיק? מומלץ להשתמש בתאים השונים שבתיק לצורך שמירת החפצים ולוודא שאין חפצים שנעים בחופשיות בתיק. מומלץ למקם את החפצים הכבדים קרוב לגב, ולהשתמש בתיק על גלגלים (לצורך סחיבה של דברים כבדים), במידה שמרחק ההליכה הוא רב.

את התיק מומלץ לסדר כאשר הוא מונח על השולחן או הכיסא. כשהתיק מוכן לצורך נשיאתו על הגב, מומלץ להניחו על השולחן קרוב לקצה, לעמוד עם הגב לתיק, לכופף את הברכיים ולהשחיל את הידיים לרצועות. מומלץ להרים את התיק תוך כדי יישור הברכיים.

טיפים לשימוש בריא במחשב

בשנים האחרונות אנו מבלים שעות רבות מול המחשב. שימוש ממושך במחשב ובאביזריו עלול להוביל לכאבי שרירים ואי נוחות. לפיכך, יציבה נכונה ומנח הגוף חשובים מאוד. לקראת החזרה לבית הספר, מספקת אורלי ינאי וקסלר להלן מספר טיפים למניעת בעיות וכאבים מיותרים.

1. מומלץ לשבת קרוב ככל הניתן למשענת הגב. יש לשמור על ברכיים בגובה הירך או נמוכות מגובה הירך. במידת הצורך מומלץ להוסיף הדום משופע להנחת כפות הרגליים.

2. מומלץ לשמור על כיפוף קל במרפק ולהקפיד על זווית ישרה בשורש כף היד. זווית המקלדת יכולה לאפשר מנח תקין של שורש כף היד (שיפוע כלפי מטה של המקלדת בישיבה ישרה ושיפוע כלפי מעלה בישיבה נשענת לאחור).

3. מומלץ להימנע מהושטת יד למרחק. מומלץ לשמור את העכבר קרוב אליך, לקרב את הכיסא לשולחן ולפנות את השטח הנמצא לפני רגליך (פח, ילקוט וכו').

4. מומלץ למקם את צג המחשב לפנים, כך שיבטיח תנוחה סימטרית של הצוואר. את מסך המחשב מומלץ למקם במרחק הושטת יד (בעומק השולחן) כשהחלק העליון של הצג בגובה העיניים או מתחתן. לפי הצורך, תוכל תכוון את ההגבהה עליה מונח המחשב.

5. מומלץ למקם את המסמכים על מתקן מתאים. הקפד להניח מסמכים רלוונטיים לעבודה בין המקלדת לבין המסך. אם אין מספיק מקום, ניתן להניחם לצד המסך בגובה העיניים.

6. מומלץ להקפיד להשתמש בטכניקת הקלדה טובה. יש להניח את הידיים מעל המקלדת ולשמור על שורש כף יד ישרה. כמו כן, מומלץ להקליד על המקשים במגע קל ולא בכוח. לידיעתך, אנשים משתמשים בממוצע בכוח רב פי 4 מהרצוי.

7. מומלץ להיעזר במקשי הקיצור, על מנת להפחית בהקלדות המחשב.

8. מומלץ להתאים את גודל האותיות, ניגודיות האור, גודל הסמן מהירות הסמן והצבעים.

9. מומלץ להתאם את בהירות המסך והניגודיות לכמות התאורה בחדר. אם תנאי התאורה בחדר חזקים, הגבר את בהירות המסך והניגודיות.

10. מומלץ לקחת הפסקות מנוחה לעיניים ולמקד את העיניים בחפצים מרוחקים. נסה ללחוץ עם כרית כפות הידיים על העיניים לצורך הפחתת העומס.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום