בוטוקס: לא רק אסתטיקה

(0)
לדרג

הבוטוקס, שעד לאחרונה שימש לטיפול בקמטים, חודר לתחומים אחרים ברפואה ומסייע להתמודדות עם כאבים, הזעה, טיקים ואפילו דיכאון

מאת: ד"ר צחי וידר

הבוטוקס סוגר שני עשורים והספיק לצבור קילומטראז' ארוך של כותרות. החדשות הרעות: מחיר הטיפול אינו זול וכל מספר חודשים יש לחזור עליו מחדש. החדשות הטובות: מעבר לשימושיו ברפואה האסתטית, הוכח כי בוטוקס יעיל להפחתת כאב במגוון טיפולים.

הבוטולינום הוא חלבון המופק מהמיקרו אורגניזם Colostroidum Botulinum בתנאי מעבדה מבוקרים. התכשיר נבדק בניסויים קליניים רבים. הוא ניתן בהזרקה בעזרת מחט זעירה, והטיפול כולו נמשך כרבע שעה, כך שלאחריו ניתן לחזור לפעילות שגרתית. השפעת הבוטולינום נעה בין 4 ל-12 חודשים והתוצאות ניכרות תוך ימים ספורים.

בשנים האחרונות החלו ליישם את הבוטוקס במגוון רחב של טיפולים להפחתת כאב, ביניהם: מיגרנות, הזעת יתר, טיקים, כאבי צוואר, הפרעות אורטופדיות ועוד. יתכן כי בעוד עשור או שניים הבוטוקס יהיה בשירות הפסיכיאטריה - מחקר חדש לטיפול בדיכאון קליני קשה באמצעות בוטוקס נותן תקווה לאלו שהטיפולים התרופתיים והפסיכולוגים לא היו מועילים עבורם.

הבעיות המטופלות בבוטולינום

^^הזעת יתר^^ - הזעת יתר היא בעיה מטרידה ומוכרת, הנפוצה בקרב למעלה מ-3% מהאוכלוסייה. כמעט 300 אלף איש בישראל - גברים, נשים, ילדים ובני נוער - סובלים מהזעת יתר ללא קשר לפעילות גופנית או לטמפרטורת הסביבה. הזעת היתר יכולה להופיע במקומות שונים בגוף: בכפות הידיים, בפנים, בבית השחי, בכפות הרגליים ועוד. הסובלים מהזעת יתר מכירים את המבוכה והמטרד הנגרמים מכתמי הזעה נרחבים מתחת לבית השחי, מלחיצת יד רטובה, או מזיעה הניגרת על הפנים. אצל רבים כפות הידיים מזיעות, עד שאינם יכולים לעסוק במלאכה הדורשת עבודת ידיים, שלא לדבר על חיבוק אינטימי או לחיצת יד פשוטה.

הטיפול מתבצע על ידי הזרקה באמצעות מחט זעירה לאזור המזיע. הטיפול אורך מספר דקות ולאחריו ניתן לחזור לשגרה. הפסקת הזעת היתר מתרחשת תוך מספר ימים ונמשכת עשרה חודשים בממוצע.

^^מיגרנות^^ - כעשרה אחוז מהאוכלוסייה סובלים מכאבי ראש כרוניים או ממיגרנות. המיגרנה מופיעה בהתקפים ובתדירות משתנים ובעוצמה בינונית עד קשה. היא יכולה להופיע בצד אחד או בשני צדי הראש, באזור העיניים והרקות, או בכל האזורים גם יחד. הכאב יכול להופיע בצורה של כאב "קודח" "הולם" או "לוחץ". ההתקף יכול להימשך בין 4 ל-72 שעות, ולהיות מלווה בבחילות, הקאות, רגישות לאור, לרעשים ולריחות.

הטיפול הרפואי המקובל עד היום במיגרנות ובכאבי ראש אחרים כולל מתן תרופות ייעודיות וכן טיפול מניעתי באמצעות תרופות הנלקחות על בסיס יומי לתקופות ממושכות. חסרונות הטיפול: נטילה מופרזת של משככי כאבים עלולה להחמיר את כאבי הראש ולגרום לתופעות לוואי כהתמכרות, יתר רגישות, תחושות בחילה ותופעות נוספות שונות.

הטיפול בבוטולינום מתבצע באמצעות הזרקתו לאזורים מסוימים בראש, בהתאם לסוג הכאב, עוצמתו ומיקומו. דבר אשר עשוי להקל עד מאוד ואף להעלים את הכאב. מטופלים שנשאלו לגבי תחושתם בטיפול עצמו, דיווחו, כי בהשוואה לכאבי המיגרנה הטיפול הוא "תענוג". בכל הטיפולים באמצעות הבוטולינום השפעת הטיפול היא לזמן קצוב, הנע בממוצע בין 4 לבין 12 חודשים, שאחריהם מחליט המטופל אם ברצונו בטיפול נוסף, בהתאם למידת השיפור במצבו.

^^טיקים^^ - הטיקים הם הפרעה נוירולוגית המתבטאת בתנועות לא רצוניות באזורי גוף שונים, לרוב באזור הפנים. הזרקת בוטולינום מקלה על התחושה הלא נוחה המקדימה את התנועה (הטיק) ומקטינה משמעותית את התנועות הלא רצוניות כגון מצמוץ בעיניים, עוויתות פנים ועוד. ההזרקה אינה מרפאה את הנטייה, אך יש ביכולתה להקל למשך חודשים ארוכים.

^^כאבי צוואר^^ - טיפול בהזרקת בוטולינום עשוי להביא להקלה רבה למשך חודשים ארוכים, לעיתים גם לצמיתות לסובלים מכאבי צוואר וכתפיים. לכאבים אלה סיבות מגוונות, כגון כאבים כתוצאה מחבלה אחרי תאונת דרכים, כאבים שמקורם בשינויים כרונים בחוליות עמוד השדרה הצווארי, כאב על רקע מתח לא רצוני בשריר, שינויים ניוונים ועוד.

^^הפרעות אורטופדיות^^ - הזרקה של בוטולינום נמצאה יעילה בהפחתת כאבים לסובלים מהפרעות אורטופדיות, כגון כאבי ברכיים, תסמונת מרפק הטניס (כאב הנגרם כתוצאה מדלקת בגידים המיישרים את כף היד והאצבעות באזור המרפק), דורבן (כאב בכף הרגל), וכאבי כתף (לאחר אירוע מוחי) לטיפול בכתף היד המשותקת.

בוטוקס גם בשירות הפסיכיאטריה

טיפול חדש בדיכאון באמצעות בוטוקס נותן תקווה לאלו שהטיפול התרופתי לא היה יעיל עבורם. במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Dermatol. Surg. על ידי החוקרים פינצי ווסרמן, דווח על בדיקת יעילות הזרקת בוטוקס לאזור ה"גלבלה" (האזור במצח שבין העיניים) כטיפול בסובלים מדיכאון קליני קשה (Major depression). דיכאון מסוג זה הוא מחלה קשה אשר לעיתים עמידה לטיפולים תרופתיים שונים וגם לטיפול פסיכותרפי. במחקר זה נבדקו חולים שסבלו מדיכאון קליני קשה (למרות טיפול תרופתי ופסיכולוגי) לפני טיפול בבוטוקס וחודשיים לאחר הטיפול. התוצאות הראו שחודשיים לאחר הטיפול, תשעה מתוך עשרה מטופלים נמצאו כלא מדוכאים (על פי הפרמטרים המקובלים) ומצבו של המטופל העשירי השתפר אף הוא, אך הוא עדיין הוגדר כסובל מדיכאון.

ד"ר צחי וידר הוא מנהל מרפאות O.R.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי בוטוקס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום