הידרותרפיה: טיפול באמצעות מים

(0)
לדרג

מתי כדאי לעבור טיפול הידרותרפיה, וכיצד הוא תורם לבריאות? פורום חדש בדוקטורס מתמקד בסביבה הרטובה ובסגולותיה

מאת: קובי שוורץ

טיפול הידרותרפי הוא טיפול שיקומי בתוך מים. טיפולי ההידרותרפיה בבית-חולים ניתנים על-ידי צוות פיזיותרפיסטים אשר הוכשרו בקורס מיוחד. הטיפול מתבצע בבריכה טיפולית אשר כוללת מערכת סינון ובקרה, מערכת אלקטרונית השומרת על איזון רמת כלור /P.H ברמות המתאימות לטיפול וכן מערכת חימום מים אשר שומרת על טמפרטורת מים המתאימה לטיפול. חום המים המומלץ לטיפולים הינו 33-35 מעלות צלזיוס.

תכונות המים

^^הציפה^^

כוח המים דוחף את הגוף למעלה. הגוף מאבד 95% ממשקלו בזמן שהאדם שקוע במים עד צווארו ובכך זה עוזר מאוד כאשר אסורה דריכה על רגל, או קושי בהליכה.

^^לחץ הידרוסטטי^^

לחץ המים על הגוף ואיבריו - ככל שהגוף שקוע יותר, הלחץ ההידרוסטטי גדול יותר. בגובה מסוים של המים, הלחץ אחיד וככל שנעמיק הלחץ יגבר. לחץ זה נותן גירוי לייצוב הגוף והוא טוב למטופלים המתקשים ללכת עקב חוסר שיווי משקל. בנוסף, הוא בעל השפעה רבה על הריאות ומחזור הדם.

^^צמיגות^^

התנועה במים מתבצעת כנגד התנגדות לכל אורך התנועה. הדבר עוזר לפעילות לשם חיזוק שרירים.

^^חום המים^^

המים מעבירים חום פי 25 מהאוויר. בבריכה רגילה, בטמפרטורה של 26 מעלות, השחיין יחוש בקור אחרי מספר דקות. לעומת זאת, בבריכה טיפולית חום המים נע בין 33-34 מעלות; חום זה נותן הרגשה נעימה ומרגיעה. ביציאה מהמים יחוש המתרחץ בקור, לכן ישנה חשיבות בשמירת טמפרטורה חמה ולחה גם מחוץ למים.

השפעת המים על הגוף

- עליה בזרימת הדם: במהירות נתונה, צריכת החמצן גדולה פי 3 בתוך המים מאשר מחוץ להם. פעילות של הליכה או ריצה קלה תשפר את המערכת הקרדיו ווסקולארית ובעקיפין תגרום להורדת בצקות ונפיחויות.

- ריאות: עליה בעבודת הריאות ב-60%. ההשפעה היא בעיקר של לחץ הידרוסטטי, אשר מבטל את הלחץ השלילי שבין הפלאורות ומכאן שהנשימה נעשית רק בעזרת שרירי הנשימה. תרגילים לשיפור מערכת הנשימה טובים ומומלצים במים.

- הספק הלב (CARDIAC OUTPUT): עליה בזרימת הדם לגוף מאפשרת עליה של 32%-50% בהזרמת הדם ישירות לשרירים. ביציאה מהמים ישנה ירידה בהזרמת הדם ולכן חשובה היציאה האיטית.

- שרירי שלד: קיימת עליה בכמות הדם המגיעה לשריר. קיים החזר ורידי מוגבר - יתר חמצן בשריר מפחית את הבצקות ומזרז את תהליך שיקום השריר. כמו כן המצב מאפשר את חיזוק השריר בצורה יעילה יותר. יש לציין כי טיפולי הידרותרפיה מתאימים לספורטאי פצוע שרוצה לשפר את היכולת האירובית ללא מאמץ על המפרקים.

- מפרקים: העבודה במים משנה ומגוונת את עוצמת ההתנגדות במפרקים. הציפה עם התנגדות המים מאפשרת עבודה בצריכת אנרגיה גבוהה עם עומס מועט על המפרקים. שינוי בעומק המים ישנה את העומס על המפרק.

- מערכת הכליה: כל השינויים החלים על מערכת לב-כלי הדם, מעוררים פעילות יתר גם של מערכת הסינון בכליה, אשר גורמת להשתנת יתר. קיימת חובת השתייה לפני הפעילות במים.

- מערכת עצבים: הטמפרטורה הגבוהה ותחושת השהייה במים מעלות את סף הכאב ויוצרות השפעה מרגיעה. השפעה זו נמשכת זמן מה גם לאחר סוף הטבילה. השהייה במים תגרום לשחרור ממתח וירידה בדיכאון ובעייפות.

הידרותרפיה מטפלת סימפטומטית, כלומר בהתאם לתלונות ולממצאים הקליניים, כך מכוון הטיפול והטכניקות הטיפוליות. המים הנעימים, הפחתת הכאב ותמיכת הגוף על-ידי המים (אשר עוזרים ביציבה) מקנים סביבה בטיחותית ונוחה. כמו כן, הרפיית הנוקשות השרירית והרקמתית, אשר מעלה את יכולת התפקוד של המפרקים עוזרת לשיקום האיבר הפגוע וחזרתו הפונקציונאלית.

ישנם מצבים בהם אסור לעבור טיפולי הידרותרפיה, מדובר במקרים בהם יש חוסר שליטה בסוגרים, פצעים פתוחים, זיהומים בעור, פרכוסים לא נשלטים, בעיות לבביות לא מאוזנות או לא מטופלות ובעיות קשות ב-VITAL CAPACITY. כמו-כן, כאשר יש קטטר או עירוי תוך וורידי, זיהומים ריאתיים אקוטיים, טרכיאוסטומיה, בעיות כליה, מחזור חודשי ללא "מגן פנימי", בעיות חום, התנהגות לא הולמת וחוסר ניקיון והגינה.

בואו לדבר עם קובי שוורץ בפורום הידרותרפיה - טיפול באמצעות מים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום