כירורגיה: עיצומים בחדרי הניתוח

(0)
לדרג

הכירורגים במכתב לשר הבריאות: מספר מחלקות כירורגיות כבר קרסו, אחרות בדרך. בעקבות מחסור חמור בכוח אדם הרופאים מצמצמים פעילות

מאת: מערכת zap doctors

אם אתם מתכננים לעבור ניתוח בקרוב, כדאי שתבדקו אם יש רופא מתאים לביצוע המשימה. בשבוע האחרון נפגשו הכירורגים הבכירים בארץ, על מנת לדון במצב המשברי אליו נקלעה הכירורגיה. נדמה כי כל הגורמים המקצועיים כבר הביעו ייאוש לנוכח המחסור החמור בכמות הכירורגים בבתי החולים בישראל. בעקבות כך, נשלח מכתב לשר הבריאות, יעקב בן יזרי, ובו צויין במפורש כי עקב מחסור חמור בכוח אדם, הרופאים מצמצמים את הפעילות הכירורגית תוך הקפדה על שמירת חיי החולים.

ד"ר ריקרדו אלפיסי, יו"ר הוועד למעמד הכירורג, אמר לדוקטורס: "במשך שנים הגיעו פחות סטודנטים צעירים למקצוע הכירורגיה, מכיוון שזהו מקצוע קשה הכולל תורנויות בסופי שבוע ובלילות, והתמורה נמוכה".

כתוצאה מהמחסור, כונן בכירורגיה מעביר את שעות הלילה בחדר הניתוח ובבוקר חייב להתייצב לעבודה, מאחר שאין מספיק כוח אדם. יוצא אפוא, כי הכירורג ממשיך לנתח כשהוא עייף ותשוש.

בכל תורנות מבוצעים ניתוחים דחופים. בזמן הניתוחים נשאר כירורג אחד בלבד המכסה את כל המערך הכירורגי, כולל מיון ומחלקות בית החולים - מציאות המהווה סכנה בטיחותית.

"ניתוחים נדחים מכיוון שאין כירורגים"

במכתב לשר הבריאות, הוסבר כי מחלקות מסוימות מתפקדות ללא כירורגים מתמחים. ישנה מחלקה בבית חולים מרכזי המממנת תקן של כירורג נוסף באמצעות "מגבית" המנוכה מהכנסתם של הבכירים במחלקה. בחלק מן הימים הרופאים התורנים בחדר המיון ובמחלקות הינם מתחומי רפואה אחרים, תורני חוץ או סטאז'רים, שאינם מסוגלים לתת מענה במקרים מורכבים. עקב המחסור ברופאים, המתמחים מבצעים כעשר תורנויות בחודש, כולל סופי שבוע כשלאחר יום תורנות אינם מסוגלים אפילו לנהוג בבטחה הביתה.

לדברי ד"ר אלפיסי, "מכיוון שאין מספיק רופאים מנתחים נוצר מצב שניתוחים נדחים. רופא שהיה ער כל הלילה במשמרת לא ינתח בבוקר, מכיוון שהדבר מסוכן".

עוד מצויין במכתב כי "כבר מעל עשר שנים מתריע איגוד הכירורגים בפני כל הגורמים על המצב המתדרדר. בשנת 2000 הוגש לוועדת אמוראי מסמך שכלל את כל הנתונים אך איש לא עשה דבר. הרופאים הכירורגים החזיקו מעמד בקושי רב, אך היום אנחנו קורסים".

מספר מחלקות כירורגיות כבר לא ממש מתפקדות, כאשר אחרות על סף קריסה גם כן. "התערבותך המיידית הכרחית על מנת לעזור לנו לצאת מן המשבר", סיימו פרופ' מיכאל קראוס, יו"ר איגוד הכירורגים, וד"ר אלפיסי את מכתבם לשר הבריאות.

ההערכה היא שתוך מספר חודשים לא יוותרו מספיק כירורגים. עקב כך, יידחו גם תוכניות הניתוחים השוטפות, ניתוחי סרטן ופצועי טראומה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר, הביע דאגה לנוכח מצוקת הרופאים הכירורגים. "אם המדינה לא תפעל בדחיפות לפיתרון בעייתם של המקצועות במצוקה, נהיה עדים לקריסת מערכות במקצועות רפואיים רבים - כמו זו שעליה מתריעים איגוד הכירורגים", ציין ד"ר בלשר. "את המחיר ישלמו, למרבה הצער, החולים שיאלצו להמתין זמן רב לקבלת טיפול רפואי".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום