הפרעת קשב בראי הרפואה הסינית

(0)
לדרג

הטיפול בהפרעת קשב באמצעות צמחי מרפא מתבצע על-ידי אבחון האלמנטים הדומיננטים - עץ, אש, אדמה, מתכת ומים

מאת: מירב סבר

ברפואה מערבית הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה התפתחותית שכיחה המופיעה בילדות וממנה סובלים כ-10% מכלל אוכלוסית הילדים. התופעה הוגדרה לראשונה בשנת 1980 כהפרעה נוירו פסיכיאטרית התפתחותית. סימנייה העיקריים הם: ליקויים ביכולת הקשב והריכוז, אי שקט, מוסחות גבוהה של תשומת הלב, אימפולסיביות והיפראקטיביות. הרפואה הסינית מתיחסת לתופעה כהפרעה באיזון של חמשת התנועות (אלמנטים).

כדי להבין מהי הפרעת קשב בעיני הרפואה הסינית צריך להתבונן בטבע. ניתן לחוות את הטבע ניתן מזויות שונות וניתן לחלקו לכל מיני חלוקות למשל החלוקה לשניים: ההרמוניה של הניגודים - היין (YIN) והיאנג (YANG). היין - חושך, קור, חומר, חוסר וכ"ו; ואילו היאנג - אור, חום, תנועה, עודף וכ"ו. אדם שיסבול מעודף יאנג יהיה עצבני, בעל נטיה להזעות, יתר לחץ דם, אי שקט (היפראקטיבי), יסבול מכאבי ראש ועוד.

מעגלי הזנה ובקרה

חלוקה נוספת היא החלוקה לחמישה אלמנטים: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. אלמנטים אלו מתקיימים כל הזמן בתנועה מתמדת. הם קשורים אחד לשני, מזינים ומבקרים אחד את השני ובכך שומרים על האיזון העדין המתקיים בטבע (ובאדם כמובן).

מעגל ההזנה - מעגל שיוצר ובונה, ממש כמו המים שמשקים ומזינים את העץ שהוא חומר הבערה של האש שמתוכה נוצר האפר האדמה, שבתוכה קימות המתכות. המתכות מפלסות את הדרך ומונעות את ספיגת המים בחזרה אל האדמה ובכך יוצרות את אלמנט המים וחוזר חלילה.

מעגל הבקרה - כמו המים שמכבים את האש, האש שמתיכה את המתכת, המתכת כמו הגרזן שכורת את העץ והעץ ששורשיו באדמה אוחזים בה ושולטים עליה והאדמה שמיבשת את המים וחוזר חלילה.

אלו מעגלים שאין להם התחלה או סוף והם מתקימים ללא הרף ושומרים על איזון עדין. לכל אלמנט כזה יש אכויות שקשורות אליו.

^^להלן דוגמאות לאלמנטים בחיינו:^^

אקלים - החום קשור לאש, הרוח לעץ, הקור למים, הלחות לאדמה והיובש למתכת.

צבעים - האדום מסמל את האש, הירוק את העץ, השחור את המים, הצהוב - אדמה והלבן מתכת.

איברים בגוף - הלב מתחבר לאש, הכבד לעץ, הכליות למים, מערכת העיכול לאדמה והריאות למתכת.

רגשות - השמחה לאש, הכעס לעץ, הפחד למים, הצער והאבל למתכת, הדאגות לאדמה.

כל אספקט בחיים ניתן לשיך לאלמנטים: לדוגמא, אנשים השייכים לאלמנט העץ יהיו כמותו גבוהים בתודעתם, רואים למרחוק ובעלי יכולת חזקה לקבל החלטות ולבצען כמו מפקדים בצבא, עם שתי רגליים על הקרקע, עובדים קשה, כועסים בקלות, רגישים באביב (העונה המשויכת לעץ ולכן אלרגיות אביב משויכות לחוסר איזון באלמנט זה), כוססים ציפורניים (ששיכים גם הם לעץ ועכשיו אפשר להבין מדוע אומרים על אנשים עצבניים שכוססים בסינית - "הם אוכלים את הכבד שלהם") ועוד. כך ניתן למצוא בתוכנו את כל האלמנטים אבל גם להבין איזהו האלמנט הכי דומיננטי בחיינו, וכך נבין מהיכן אנחנו שואבים את החוזק שלנו ומהן נקודות התורפה שלנו.

אלמנט האש

דמיינו אש חמה בתנועה מתמדת שכל הזמן רוחשת עם רצון להתפשט והרי לכם ילד היפראקטיבי. אלמנט זה קשור ללב ולעולם הרגשי חברתי ומכאן הסימפטומים - לעיתים קרובות הוא עוזב את כסאו, רץ ומטפס במצבים בהם לא נהוג לעשות זאת, מתקשה להנות מפעילות פנאי ושקט, מדבר בלי הפסקה ואינו מקדיש תשומת לב לפרטים. מדובר בילד שבדרך-כלל סובל מחום עם נטיה להזעה, אוהב לשתות, נטיה לחרדתיות, קושי ביצירת קשרים חברתיים וכ"ו.

אלמנט העץ

אלמנט זה קשור לרוח וכשהיא מתחילה אי אפשר לעצור אותה - היא מתפרצת ונמצאת בכל הכיוונים ובכל מקום. אלמנט העץ מסמל כבדות ורגשות של כעס ותסכול; ומכאן תמונת הילד אשר נמצא בתנועה מתמדת, מקפיץ כיסא, פולט תשובות ומתפרץ, מתקשה לחכות לתורו, מציק ומפריע לאחרים וסובל ממוסחות גבוהה. תופעות נוספות יכולות להיות: תנועות לא רצוניות (טיקים), שינויים במצבי רוח, בכי והעלבות בקלות (הכבד קשור לעיניים ולדמעות), כסיסת ציפורניים, אימפולסיביות, חלומות רעים-סיוטים, אלימות והפרעות בתחום הגרפו-מוטורי.

אלמנט האדמה

האדמה קשורה ל"אמא אדמה" ואמא קשורה לאוכל, ומכאן הקשר למערכת העיכול - מערכת שתפקידה ליצר אנרגיה ודם מהאוכל שאנחנו אוכלים. כאשר תהליך חלש או לא תקין מתחיל להיוצר מחסור בצי (אנרגיה) ובדם (חוסר הזנה). כמו אדמה ללא השקיה, יבשה וללא יכולת להחזיק ולהכיל עליה שום דבר, כך גם הילד - חלש, עייף, כל מאמץ מנטלי גורם לעייפות, שכחן, חסר תיאבון, מתקשה לשבת זקוף, לעיתים קרובות מאבד חפצים הדרושים למטלות ואינו מעוניין לעסוק בפעילויות הדורשות מאמץ מנטלי.

אלמנט המתכת

אלמנט שקשור למצבים מורכבים יותר. אלמנט זה מסמל את הקשר גוף-נפש ומכאן ברמה הזאת קשור למצבים של אוטיזםP.D.D. המתכת קשורה לצער, אבל ועצב. המתכת (כמו הגרזן שכורת ונותן צורה לעץ) נותנת לנו את הגבולות. הגבולות מאפשרים לנו יכולת התארגנות ולכן קושי בהתארגנות ובארגון מטלות ופעילויות אשר מאפיין הפרעות קשב קשורות לאלמנט זה. גם ברמה המשפחתית, חוסר במתן גבולות ברורים וחזקים יגרמו לעץ לצאת משליטה ויובילו לסימני אלמנט העץ אצל הילד.

אלמנט המים

המים קשורים להזנה - הזנה של כל המערכות בגוף כפי שהמים מזינים את העץ שמשמש כחומר הגלם של שאר התנועות בגוף. המים קשורים ישירות להזנה של המוח ולאנרגיה שכלית. כמו כן, אלמנט המים מתגלם באדם-בכליות וקשור לפחד ("פחד כליות"). כמו שהמים קשורים לקור, הילדים עם הרבה פחדים, נטיה לסבול מקור, בעיות גדילה והתפתחות, הרטבות לילה ובמקרים קשים-פיגור שכלי.

אבחון וטיפול

הטיפול בצמחי מרפא על-פי הראייה סינית מתבצע על-ידי אבחון האלמנטים הדומיננטים. בודקים מהו חוסר האיזון ומנסים להחזיר לסדר הנכון, למשל הפרעות קשב עם היפראקטיביות - שימוש בצמחים מקררים מורידים למטה מסלקי רוח ומרגיעים; הפרעות קשב ללא סימני היפר - משתמשים בצמחים מחממים אשר מחזקים ומזינים.

חשוב לזכור כי התהליך איטי כמו המים, משתנה כל הזמן כמו העץ, נדרשת סבלנות כמו האש, דרושה יכולת התמדה כמו האדמה והתארגנות מתאימה כמו המתכת. וברפואה סינית כמו בטבע, כל תנועה דורשת את זמנה הנכון.

מירב סבר היא מטפלת ברפואה סינית וצמחי מרפא במרכז רפואות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה סינית
פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום